Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
4,5 prosent hybrid. Hvordan ser det ut? Opplysningsrådet for Veitrafikken, de som vanligvis teller opp nyregistrerte biler for oss, kan mange andre morsomme tricks også. Nå har de sett på fordelingen av drivstoff i årets første fire måneder og sammenliknet det med den samme perioden siden 2018. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Du får to tabeller her. Den første forteller om volum. Hvor mange biler som ble registrert første tertial de siste fem årene. Total-tallet ligger på toppen, og nedover finner du volumet fordelt på de forskjellige drivstoffene. De to hybrid-formene var fremdeles større enn volumet av de batterielektriske i 2018. Det er de ikke lenger, for å si det forsiktig. Den neste tabellen er de samme drivstoffene, men regnet ut i markedsandeler. For eksempel er ikke økningen i markedsandelen til de batterielektriske så stor fra 2020 til 2021. Volumet økte med cirka 6000, fra 20.000 til 26.000. Likevel økte markedsandelen bare fra 50,3 til 53,3 prosent. Årsaken var selvfølgelig at totalvolumet økte så formidabelt. Markedsandelene har vi presentert i et stable-diagram der du virkelig kan følge med på hvordan forholdene mellom de forskjellige deltakerne har endret seg disse årene. Den smale hybrid-linjen øverst er den eneste som har holdt seg nesten konstant – skjønt fra 10,8 til 4,5 prosent høres den like utrydningstruet ut som resten av de ikke-elektriske artene her.
Kilde: OFV
|