img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.

Den nye toppmodellen av ID.4 får inntil 299 hester, firehjulsdrift og tilnavnet GTX i modellbetegnelsen. Og før du rekker å spørre – ja, den kan trekke tilhengere på inntil 1200 kg.

Volkswagen har valgt å kalle toppmodellen ID.4 GTX, på samme måte som de bruker GTI på de mest sportslige og GTE på de ladbare hybridene.

De første ID.4 GTX kommer til Norge til sommeren, og utleveringene til kunder er forventet fra slutten av sommeren.

ID.4 GTX blir ifølge importøren en svært velutstyrt bil, og de norske prisene offentliggjøres i dag i forbindelse med den internasjonale verdenspremieren som ble streamet fra Berlin.

Prisene vil starte på 450.300 kroner ekskl. frakt- og leveringsomkostninger, men de fleste vil nok bruke mye på tilleggsutstyr.

Dette blir nemlig en modell som kundene selv skreddersyr etter ønsker og behov. Harald A. Møller har satt sammen 7 ulike utstyrspakker for å gjøre valget lettere.

Til sammenligning starter prisene på 339.300 kroner om du nøyer deg med drift på bakhjulene. Se data og priser for modellene som allerede er på plass i markedet her. 

Offensiv satsing
– Med lanseringen av ID.3 startet Volkswagen en svært offensiv satsing på en helt ny familie helelektriske biler. Kort tid etter ID.3 lanserte vi SUV-en ID.4 og allerede nå, bare måneder etter, er det verdenspremiere for ID.4 GTX.

– Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulsdrift som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

(saken fortsetter)

Firehjulsdriften i ID.4 GTX består av to elektromotorer som driver hver sin aksel. I motsetning til tradisjonelle system for firehjulsdrift, er det ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel og dermed heller ingen transmisjonstunell inne i bilen.

De to elektromotorene er kompakte og lette. Ved bakakselen er det en synkronmotor med permanente magneter (PSM) og en ytelse på 150 kW (204 hk). Denne motortypen har en spesielt høy effektivitet. Foran er det montert en asynkronmotor (ASM).

Samlet yter disse motorene inntil 220 kW (299 hk). Dermed akselererer flaggskipmodellen av ID.4 fra 0 til 60 km/t på bare 3,2 sekunder, og den når 100 km/t etter 6,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Firehjulsdriften er basert på et intelligent kontrollsystem. Det kalkulerer kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet.

I de fleste kjøresituasjoner vil bare den bakre motoren være aktiv. ASM-motoren foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.

Batterier i gulvet
Batteriplasseringen under gulvet, mellom akslene, sikrer ID.4 GTX et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling.

ID.4 GTX har det største batteriet i ID.-familien, med 77 kWt netto kapasitet. Det gir en rekkevidde på inntil 475 km (WLTP).

Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter, kan GTX lades med en effekt på inntil 11 kW. Ved lynladestasjoner, slik som Ionity, er maksimal ladeeffekt 125 kW. Det gjør det mulig å øke rekkevidden med 300 km (WLTP) på rundt 30 minutter.

(saken fortsetter)

Plassforholdene er uforandret i den firehjulsdrevne GTX-modellen: Bagasjerommet har et volum på 543 liter, som kan økes til 1575 ved å legge ned bakseteryggen. Maks tilhengervekt er økt fra 1000 kg i modellen med bakhjulsdrift til 1200 kg i GTX.

Mye utstyr
ID.4 GTX er ifølge importøren en velutstyrt modell med blant annet LED Matrix frontlykter og høydepunkter som 20-tommers lettmetallfelger, metallic lakk, navigasjon, varmepumpe, oppvarmet mulitifunksjonsratt, Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og parkeringssensorer foran og bak for å nevne noe.

ID.4 GTX vil ha et svært omfattende sikkerhetsutstyr som standard. I likhet med øvrige ID.4-modeller med bakhjulstrekk, kan ID.4 GTX kompletteres med flere utstyrs- og førerassistentpakker. Her finnes blant annet et panorama glasstak, og det nyskapende head-up displayet med «augmentet reality»-funksjonalitet.

– I likhet med ID.4 kommer ID.4 GTX med siste programvareversjon fra Volkswagen, som også er i full utrulling for alle ID.3 som er utlevert til norske kunder. Felles for alle ID.-modellene er at de vil være forberedt for «over-the-air» (OTA) oppdateringer, som vil bli tilgjengelige flere ganger i året i tiden fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Volkswagen har satt seg som mål å øke salget av helelektriske biler i Europa til 70% innen 2030. Fra introduksjonen av kompaktbilen ID.3, har Volkswagen varslet en kraftig utvidelse av ID.-familien innen få år.

ID.-modellene produseres og leveres klimanøytralt, med eget TÜV-sertifikat, til kunde.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
NIO åpner for bestilling
Fra i dag er nok en kinesisk nykommer klar for bestilling. En stor SUV med utskiftbare batteripakker, hva nå det måtte være godt for.
Les mer
layid-bilde1
Cupra Born er priset og salgsklar
Nå åpnes det for bestilling av Cupras første elbil, Born, med priser fra 307.000 kroner.
Les mer
layid-bilde2
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde3
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde4
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde5
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde6
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde7
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde8
Snart kan du bestille EQS
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde10
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
layid-bilde11
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde12
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde13
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde14
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
toppsak-bilde15
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde16
Volvo åpner for bestilling av C40
Les mer
layid-bilde17
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Les mer
layid-bilde18
Nå dumpes prisen nok en gang
Ambisjonene var å doble Lexus-salget i 2020. I stedet ble det en nedgang på nesten 40 prosent. Nå gjør importøren et nytt forsøk på å blåse liv i sin eneste elbil.
Les mer
layid-bilde19
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde20
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde21
Nå er de første prisene klare
Les mer
layid-bilde22
Volvo vil over til netthandel
Les mer
layid-bilde23
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer
layid-bilde24
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde25
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde26
Høy fart i bilsalget
Les mer
toppsak-bilde27
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Tiden er inne for en midtlivs oppdatering av Citroën C3 Aircross. Som vanlig står komfort i høysetet.
Les mer
layid-bilde28
Hyundai svarer på økt konkurranse
Les mer
layid-bilde29
Vurderer du en Hongqi?
I så fall bør du sette deg på reservasjonslisten som nå er åpnet. Da kan du bli en av de første til å parkere en E-HS9 i garasjen allerede før året er omme.
Les mer
layid-bilde30
Ny bil til sommerferien?
Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet. De første bilene leveres i juni.
Les mer
layid-bilde31
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
Les mer
layid-bilde32
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde33
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Da Volkswagen åpnet reservasjonslisten for ID.4 i fjor høst, var det kun to valgmuligheter. Nå øker utvalget, men fortsatt må du se langt etter firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Les mer
toppsak-bilde35
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Renault lanserer nå sin Megane stasjonsvogn som ladbar hybrid. Her får du en meget prisgunstig familiebil med brukbar elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde36
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.
Les mer
layid-bilde37
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.
Les mer
layid-bilde38
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde39
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer