img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
24 bilder i galleri
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.

Den nye toppmodellen av ID.4 får inntil 299 hester, firehjulsdrift og tilnavnet GTX i modellbetegnelsen. Og før du rekker å spørre – ja, den kan trekke tilhengere på inntil 1200 kg.

Volkswagen har valgt å kalle toppmodellen ID.4 GTX, på samme måte som de bruker GTI på de mest sportslige og GTE på de ladbare hybridene.

De første ID.4 GTX kommer til Norge til sommeren, og utleveringene til kunder er forventet fra slutten av sommeren.

ID.4 GTX blir ifølge importøren en svært velutstyrt bil, og de norske prisene offentliggjøres i dag i forbindelse med den internasjonale verdenspremieren som ble streamet fra Berlin.

Prisene vil starte på 450.300 kroner ekskl. frakt- og leveringsomkostninger, men de fleste vil nok bruke mye på tilleggsutstyr.

Dette blir nemlig en modell som kundene selv skreddersyr etter ønsker og behov. Harald A. Møller har satt sammen 7 ulike utstyrspakker for å gjøre valget lettere.

Til sammenligning starter prisene på 339.300 kroner om du nøyer deg med drift på bakhjulene. Se data og priser for modellene som allerede er på plass i markedet her. 

Offensiv satsing
– Med lanseringen av ID.3 startet Volkswagen en svært offensiv satsing på en helt ny familie helelektriske biler. Kort tid etter ID.3 lanserte vi SUV-en ID.4 og allerede nå, bare måneder etter, er det verdenspremiere for ID.4 GTX.

– Vi har store forventninger til salget av vår nykommer med firehjulsdrift som er en komplett utstyrt bil til en attraktiv pris. ID.4 GTX vil uten tvil kunne dekke svært mange kunders behov, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør Volkswagen.

(saken fortsetter)

Firehjulsdriften i ID.4 GTX består av to elektromotorer som driver hver sin aksel. I motsetning til tradisjonelle system for firehjulsdrift, er det ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel og dermed heller ingen transmisjonstunell inne i bilen.

De to elektromotorene er kompakte og lette. Ved bakakselen er det en synkronmotor med permanente magneter (PSM) og en ytelse på 150 kW (204 hk). Denne motortypen har en spesielt høy effektivitet. Foran er det montert en asynkronmotor (ASM).

Samlet yter disse motorene inntil 220 kW (299 hk). Dermed akselererer flaggskipmodellen av ID.4 fra 0 til 60 km/t på bare 3,2 sekunder, og den når 100 km/t etter 6,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Firehjulsdriften er basert på et intelligent kontrollsystem. Det kalkulerer kraftbalansen mellom de to elektromotorene basert på effektivitet, dynamikk og kjørestabilitet.

I de fleste kjøresituasjoner vil bare den bakre motoren være aktiv. ASM-motoren foran aktiveres på noen få millisekunder når en sportslig kjørestil eller glatt underlag krever det.

Batterier i gulvet
Batteriplasseringen under gulvet, mellom akslene, sikrer ID.4 GTX et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling.

ID.4 GTX har det største batteriet i ID.-familien, med 77 kWt netto kapasitet. Det gir en rekkevidde på inntil 475 km (WLTP).

Ved hjemmelading eller ved offentlige AC-ladepunkter, kan GTX lades med en effekt på inntil 11 kW. Ved lynladestasjoner, slik som Ionity, er maksimal ladeeffekt 125 kW. Det gjør det mulig å øke rekkevidden med 300 km (WLTP) på rundt 30 minutter.

(saken fortsetter)

Plassforholdene er uforandret i den firehjulsdrevne GTX-modellen: Bagasjerommet har et volum på 543 liter, som kan økes til 1575 ved å legge ned bakseteryggen. Maks tilhengervekt er økt fra 1000 kg i modellen med bakhjulsdrift til 1200 kg i GTX.

Mye utstyr
ID.4 GTX er ifølge importøren en velutstyrt modell med blant annet LED Matrix frontlykter og høydepunkter som 20-tommers lettmetallfelger, metallic lakk, navigasjon, varmepumpe, oppvarmet mulitifunksjonsratt, Adaptiv Cruise Control, Lane Assist og parkeringssensorer foran og bak for å nevne noe.

ID.4 GTX vil ha et svært omfattende sikkerhetsutstyr som standard. I likhet med øvrige ID.4-modeller med bakhjulstrekk, kan ID.4 GTX kompletteres med flere utstyrs- og førerassistentpakker. Her finnes blant annet et panorama glasstak, og det nyskapende head-up displayet med «augmentet reality»-funksjonalitet.

– I likhet med ID.4 kommer ID.4 GTX med siste programvareversjon fra Volkswagen, som også er i full utrulling for alle ID.3 som er utlevert til norske kunder. Felles for alle ID.-modellene er at de vil være forberedt for «over-the-air» (OTA) oppdateringer, som vil bli tilgjengelige flere ganger i året i tiden fremover, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Volkswagen har satt seg som mål å øke salget av helelektriske biler i Europa til 70% innen 2030. Fra introduksjonen av kompaktbilen ID.3, har Volkswagen varslet en kraftig utvidelse av ID.-familien innen få år.

ID.-modellene produseres og leveres klimanøytralt, med eget TÜV-sertifikat, til kunde.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde1
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde2
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde3
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde4
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer
layid-bilde5
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde6
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde7
Høy fart i bilsalget
Registreringstallene for mars er summert og viser en økning på 23 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. For første gang på lenge er også salget av varebiler i pluss.
Les mer
layid-bilde8
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Les mer
toppsak-bilde9
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde10
Vurderer du en Hongqi?
Les mer
layid-bilde11
Ny bil til sommerferien?
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Tiguan i R-utgave
Les mer
layid-bilde13
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde14
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Da Volkswagen åpnet reservasjonslisten for ID.4 i fjor høst, var det kun to valgmuligheter. Nå øker utvalget, men fortsatt må du se langt etter firehjulsdrift.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde16
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Les mer
layid-bilde17
Her er Mercedes EQA
Les mer
layid-bilde18
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.
Les mer
layid-bilde19
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde20
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde21
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde22
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde23
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde24
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde25
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
toppsak-bilde27
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde28
Opel fornyer Crossland
Les mer
layid-bilde29
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde30
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde31
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde32
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde33
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde34
Fem ladbare i 5-serien
Les mer
toppsak-bilde35
Xpeng ned i pris
Importøren kutter prisen på Xpeng G3 allerede før de første bilene er levert. Har du allerede skrevet kontrakt? Da får du penger til overs.
Les mer
layid-bilde36
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde37
Bestillingsklar el-varebil
Peugeot starter i dag salget av sin elektriske varebil, e-Expert. Bilen leveres i tre lengder og har brukbar rekkevidde for svært mange.
Les mer
layid-bilde38
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde39
De største i 2019
De første oppsummeringene av bilsalget i 2019 begynner allerede å falle på plass. Her er nøkkeltallene.
Les mer