img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
51 bilder i galleri
Skoda gjenskaper Le Mans-drømmen
Skoda hadde planlagt en kjempefest i fjor for å feire 120 år i motorsport. Festen ble ikke noe av, men den bilen de skulle bygge opp for å markere det runde året er heldigvis klar.

Skoda er utrolig god på å holde den klassiske delen i live. At de får penger til ganske omfattende restaureringer og gjenskapninger, viser bare at i Mlada Boleslav jobber det fremdeles smarte folk som tar arven på alvor.

Denne gangen grep de tilbake til slutten av femti-tallet. Først bygget de en elegant Spyder. Kall den gjerne Barchetta – dette kunne godt vært en av de mange små spesialene bygget i Italia spesielt for Mille Miglia.

Det som lå under glassfiberskallet møtte også typiske Mille Miglia krav: motor bak forakselen, 1100 kubikk trimmet til oppunder 100 hester. Rør-ramme, uavhengige hjul og en vekt på vei ned mot 500-tallet.

Begge de som ble bygget lever fremdeles et meningsfylt liv. Den ene disponeres av Skoda UK og dukker stadig opp i løp der. Den andre står hjemme, på Skoda-museet, men tas også ofte ut. Og kall det ikke lufteturer – denne bilen kjøres også for ramme alvor.

Men de to Coupeene gikk det verre med. Her hadde vi håndbanket alu-karosseri – like italiensk-aktig som det åpne – med en motor der kompresjonen var oppe i 9,3:1, og som tålte inntil 8.500 omdreininger i korte støt.

Fikk du med deg denne? Tilbake til start – nesten

Ta også med racingdetaljer som en girkasse der drevene kunne skiftes på få minutter og dobbeltkrets bremser med tromlene bak inne ved diffen.

Skoda-folket hadde også klart å ordne seg litt vestlig valuta, så om bord fant man el-utstyr fra Bosch, Scintilla Vertex-magneter, forgassere fra Weber og eikehjul fra Borrani.

(saken fortsetter)

Her så man virkelig for seg Mille Miglia i drømmene. Det eneste internasjonale løpet de noensinne deltok i var et baneløp i Leningrad. Første og tredje i klassen!

Begge de to lukkede ble solgt videre til entusiastiske privateiere. Så entusiastiske at den ene knuste bilen i en skikkelig smell og den andre hadde en mindre kollisjon – men allikevel stor nok til at bilen brant opp.

Delene endte her og der, bakakselen med transaksel-konstruksjonen kom til det tekniske museet i Praha og det ene chassiset dukket opp i tre deler på døra til museet for åtte år siden.

Men man hadde originaltegningene. Man hadde alle designskissen til husdesigneren selv, Jaroslav Kindl. Og man hadde hele Skodas Prototype senter.

Der scannet man tegningene og bygde en 3D computermodell som man så kunne bruke også for å utarbeide detaljene.

Les også: Ny gjenoppstandelse hos Skoda

Ut fra dette var det i nærheten av en grei sak å starte byggingen av den tredje coupeen – denne gang en replica.

Man brukte den gamle teknikken med å håndforme aluminium over en «buck» bygget av trespanter.

Rammen hadde man delvis – bakakselen fantes og kunne restaureres.

(saken fortsetter)

Museet har et utrolig magasin, derfra kunne man hente en rekke av de serie-komponentene som selvfølgelig også ble brukt da det opprinnelige 968-prosjektet ble startet for mer enn 60 år siden.

En samtidig motor, selvfølgelig. Dørhåndtak fra en 1200 Sedan. Instrumenter og brytere fra 440 og Octavia og – ikke minst – det triste svarte plastrattet som kom fra en Popular.

Og selvfølgelig lakkert i den opprinnelige rød-fargen. Enda et Italia-trekk.

John Haugland, fabrikkjører for Skoda i mange år, og fremdeles lokal helt, skulle selvfølgelig vært på den avlyste 120-års jubileumsfeiringen. Nå ser vi begge frem mot 125 års arrangementet, det bør bli stort.

Jeg spurte John om 968-bilen, og selvfølgelig har han kjørt den åpne. Men: «Litt krøkkete kjørestilling, satt for høyt, og rattet satt for lavt. Ikke så mye power, men det er jo en løpsbil fra 50-tallet med rundt 100 hk. Min Octavia stasjonsvogn med 180 hester går nok mye bedre.......».

Jeg tror allikevel ikke noen av oss kommer til å si nei takk til en tur til.

Og hva med drømmen om Le Mans? Den lever kanskje fremdeles og man har jo alltid «Klassisk Le Mans».

For å gjøre historien komplett:

120 år med motorsport daterer seg til startskuddet for Paris til Berlinløpet, den 27. juni 1901.  Da startet to Laurin & Klement (Skodas direkte forløper) 240 kubikk motorsykler. Begge fullførte, men kom til Berlin etter at festmiddagen hadde startet, så de fikk ingen offisiell tid.

Det tok allikevel ikke lang tid før først motorsyklene, og deretter bilene, fikk smaken av podium.



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer