img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Genesis til Europa. Norge? Vent litt.
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.

Du vet det vel – Genesis er Hyundais forsøk på å klatre opp til premium. 

Eller kanskje det eneste du vet om Genesis er at det var en slik bil Tiger Woods forsøkte å kjøre seg i hjel i, i februar. Ikke akkurat bilens skyld!

Etter at Korea og USA har tatt imot en halv million Genesiser, har det vært noen halvhjertede forsøk på å selge den i Europa, men nå er det åpenbart at de mener alvor.

Tidligere i år fortalte Hyundai at Genesis skulle lanseres i Europa – i første omgang Storbritannia, Tyskland og Sveits – sommeren 2021. 

Les også: Lekker Genesis på vei mot Europa

Det stemte det – de startet på Goodwood i august. Så kom de ganske bredt til bilutstillingen i München. Ikke noen flashy stand med glitter og fjas. De hadde en brakke utendørs, sammen med en mengde sykkelprodusenter, der de hadde parkert hele rekken av sine modeller.

Alle dørene åpne, velkommen til prøvekjøring her og nå, og hva syns du?

Jordnært, enda de skal jo møte Mercedeser, BMW-er og Audier rett på. Det skal bli spennende å se hvordan de klarer det, men Hyundai har jo vist både at de kan bygge biler og at de har utholdenhet.

Dessuten byr de på noe de andre sikkert kan levere, men ikke akkurat fremhever i markedsføringen.

Først forsøkte Benjamin Winkler, Genesis sin Tysklands-sjef, å forklare meg at de hadde et ‘Flexibiltets Program’ og jeg hadde problemer med ikke å gjespe, men det viste seg oppskriften var ganske grei og attraktiv: du skulle ikke behøve besøke et Genesis-anlegg de neste fem årene.

Hvis bilen trengte noe, ville den bli hentet og levert. Forresten finnes det ikke noen Genesis-anlegg i det hele tatt – bare noen «Spaces» (de også!)

Egentlig abonnerer du på bilen og du får din egen personlige assistent. (Skeptisk – jeg husker da Daimler forsøkte seg med det de første Maybach-årene. Ikke vellykket).

Men Genesis er optimister og starter med blanke ark, og de er sikkert støttet bakfra med et enormt markedsføringsbudsjett, for det er ikke akkurat de mest avanserte konstruksjonene de bringer til torgs. Ikke sånn som selger seg selv.

Hverken G80 eller G70 familiene har antydning av hybrid. Men de skal ikke være langt unna.

Hvis du går inn på en promosjonsfilm som de kaller Futuring Genesis, får du høre hva Euisun Chung, sønn og den nåværende Hyundai-sjefen, lover deg på tro og ære at han skal dukke opp med.

Blant annet den rett-rundt-hjørnet batterielektriske G60, og så kommer de strømførende som perler på en snor.

(saken fortsetter)

Men jeg kan ikke tenke meg Norge blir aktuelt før i hvert fall halvparten av løftene er oppfylt.

Sammen med Chung står gruppens design-overhode, Luc Donckerwolke. Du krangler ikke med en som har gjort store ting både hos Audi og Skoda og Bentley, som har vært mer Lamborghini enn de fleste der, og som har Michel Vaillant som favoritt.

Man kan se det på de bilene som er presentert. De er gjort med smak. Kanskje litt skrytende front, men ellers diskret og tilbakeholdende. Interiøret er også velsignet nøkternt og ser heldigvis ikke ut som kommandosentralen i et elektrisitetsverk slik vi er blitt vant til andre steder.

Det jeg husker best fra den timen jeg koste meg med biler jeg aldri vil møte igjen, er Shooting Brake karosseriet til G70 og måten G80 kjørte på

Drivlinjen var skikkelig original: en 2,5-liters turbo-firer på 300 hester. En tysker ville hatt en sekser med såpass mange hester, eller lagt på litt elektrisk hybrid assistanse.

Her var det masse som var veldig brukbart veldig lavt nede, en hjemmelaget åttetrinns automat sørget for at det ikke ble noen nøling, og firehjulsdriften hadde en tydelig tendens til å konsentrere seg om bakhjulene.

Sammen med en herlig låt (riktignok redusert av imponerende lyddemping). Den kunne jeg godt tenkt meg noen flere mil med. Hjem til Svinesund for eksempel.

Men glem det, jeg vil bli forundret om ikke Hyundai vil forsøke å innføre fenomenet i Norge også, men ikke før det blir full batteri-bredde.

Fabrikken trenger alle de kundene den kan finne nå som den har bestemt seg for å triple salget. I fjor var rekordåret, på 128.365 biler.

Da kan det selvfølgelig hjelpe å banke på hos Europa, men åtte modellrekker i familien vil nok også bidra.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer