img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Smart lever – og blir stor
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.

Ikke helt da. Mercedes-Benz AG og Zhejiang Geely Holding Group gikk sammen om et joint venture “smart Automobile Co., Ltd.”. De fleste av funksjonene skulle legges til Kina. Og så har det vært stille. 

Det er forresten mulig jeg tar feil her. Men jeg trodde Smart, eller smart som det så smart staves, var et merkenavn under Daimler. Gå inn på Investor Relations-siden, og du ser at blant de 15 merkevarenavnene som ligger under konsernet, er det så visst ingen smart.

Den nye konseptbilen, #1 som den så fikst heter, fikk da også en ganske forsiktig presentasjon ved den store media-kvelden Mercedes-Benz arrangerte dagen før åpningen av IAA-utstillingen in München.

Det ble avlevert noen forklaringer på link fra Kina, ellers var oppmerksomheten liten, og da jeg spurte Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør hos Mercedes/Bertel O. Steen, var det ikke mye han kunne legge til.

Men bilen er stor – den største smart noen gang. Det skal forresten ikke så mye til – den eneste grunnen til at bilen oppsto var at den skulle være liten. Det har den tappert jobbet med i alle disse årene. Et og annet feilskjær, riktignok, men liten.

Konseptbilen måler 429 x 191 x 170 cm. Det vil si at den er i Ford Puma/Peugeot 2008-området. Dessuten er den en moteriktig SUV.

Jeg aner foreløpig ikke hvor den er tegnet heller. Gorden Wagener, Daimlers sjefdesigner, pleier å gå ganske bredt ut når det kommer noe nytt fra hans avdeling. Denne gangen har det vært mer Maybach enn smart, for å si det sånn.

Jeg syns vel også hele bilen virker ganske kinesisk. Organisk i formen, med et par obligatoriske grep som ikke vil bli med inn i produksjonsalderen. Midtstolpeløs firedørs, for eksempel. Lysstripe i hele bredden bak begynner vel også å bli ganske 2020 nå, og en front med lyseffekter som gir inntrykk av å ville tygge deg har vel også gått ut på dato.

‘Rytmisk lysshow’ kalles det!

Interiøret er på en eller annen måte litt bedre. Eller kan det være at jeg er barnslig forført av sømmene i setene som lyser opp i muntre LED-bånd?

Et veldig flatt gulv øker følelsen av rom, og midtkonsollen ser ut som den svever. Den har noe de kaller 3D berøringsflater og en 12,8-tommers skjerm. Av en eller annen grunn falt jeg også for interiørfargene: lyseblått, hvitt og gull! Så kitsch at det ikke kan bli kitschere?

Men det sies at produksjonsmodellen først skal i salg hjemme i Kina, selv om Daniel Lescow lovte at vi skulle se produksjonsutgaven av #1 i Europa første halvår 2022. ‘Og takket være Geely, til en meget konkurransedyktig pris’.

Han burde vite det. Han var den hos Daimler som tidlig la til rette for sammenslutningen med Geely og er i dag smart-mannen med ansvar for global markedsføring og ettermarked.

Men han kunne ikke fortelle noe om drivlinjen. Annet enn rask lading og tilstrekkelig rekkevidde.

Jeg har alltid vært glad i smart, ikke minst fordi den har vært ganske underlig av og til, og skikkelig mot strømmen. Jeg er ikke sikker på jeg trenger den like mye nå som den er i ferd med å bli en vanlig bil.

PS!
Da jeg skrev dette var det som sagt stille fra Gorden Wagener om denne bilen. Men to dager etter lanseringen blomstret smarten plutselig på insta. Ingen tvil, Wagener påtar seg ansvaret. Spennende, kanskje et formspråk med detaljer som kan smitte over på Mercedes-bilene?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer