img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
Elbil på første klasse
Mercedes har i dag presentert sin elektriske luksus-limousine, EQS. Her får du krefter en masse, rekkevidde som tilfredsstiller den mest kresne og luksus på et nivå du aldri tidligere har opplevd i en elbil.

EQS er den første elektriske luksus-sedanen fra Mercedes-EQ. Bygget på en helt ny elektrisk plattform vil den kunne tilby en rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP).

– EQS introduserer et hav av teknologiske finesser som MBUX Hyperscreen, automatiske dører og skybaserte oppdateringer, kombinert med et utrolig komfortnivå. Vi kan i tillegg glede oss over en fantastisk rekkevidde på opptil hele 770 kilometer, og tittelen som den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Ny plattform åpner for nye designløsninger
EQS er bygget på en helt ny elektrisk plattform, og dette gir mange nye muligheter. Det gir blant annet en førerplass som er plassert betydelig lengre frem enn vanlig og en ekstra rommelig kupe.

Automatisk innfellbare dørhåndtak er standard på alle utgaver av EQS.En egen luke for påfylling av spylervæske er integrert på venstre forskjerm. Panseret kan nemlig kun åpnes av verkstedpersonell for utføring av vedlikeholdsarbeid.

Verdensmester på aerodynamikk
Med en cd-verdi fra 0,20 er EQS ifølge Mercedes den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden, noe som påvirker rekkevidden så vel som støykomforten positivt.

Coupéformen, flat frontrute, optimalisert gulv og stort sett lukkede lameller er bare noen av elementene som bidrar til klasseledende aerodynamikk og god aeroakustisk ytelse. I tillegg er det gjort aerodynamiske finjusteringer for å minimere luftmotstand.

(saken fortsetter)

Lang rekkevidde
Med rekkevidde på opptil 770 kilometer (WLTP) og en effekt på opptil 385 kW (523 hk) har den lite å skamme seg over sammenlignet med en konvensjonell S-Klasse.

Alle EQS-modellene har en elektrisk motor på bakakselen, mens versjonene med firehjulsdrift også har en motor på forakselen. 4MATIC-modellene har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler kreftene mellom for- og bakakselen.

På et senere tidspunkt vil det introduseres en enda kraftigere høyytelsesversjon av EQS med opptil 560 kW. Vi kan nok anta at AMG har en finger med i spillet der.

Ny generasjon batterier
En ny generasjon batterier med betydelig høyere energitetthet introduseres til EQS. Det største av de to batteriene har et netto energiinnhold på 107,8 kWt som er rundt 26 prosent mer enn det som leveres i EQC.

Programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Det modulære batterikonseptet har 400 V-arkitektur og kommer i to størrelser. Det ene med energiinnhold på 90 kWt og ti cellemoduler, og det andre på 107,8 kWt og tolv cellemoduler.

Rask lading
EQS kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan dermed lades opp på kun 15 minutter under ideelle forhold.

Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten med ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på trafikkork eller endring i kjørestil.

Systemet ser også antallet ladestasjoner, deres ladekapasitet og betalingsfunksjoner. Takket være temperatur- og ladestyring kan høy ladeeffekt opprettholdes over lengre tid.

(saken fortsetter)

Skybaserte oppdateringer
Med EQS tilbys muligheten til å aktivere helt nye funksjoner via skybaserte oppdateringer (OTA). Det betyr at kunden kan oppdatere bilen over natten og ha nye funksjoner tilgjengelig neste morgen.

Hvis du syns bilen er for stille skal du vite at kjørelyden «Roaring Pulse» vil være tilgjengelig i Mercedes me butikken, hvor du også finner diverse spill og Mercedes-Benz quiz.

Noen av funksjonene i EQS kan etter kjøpet tilpasses etter personlige preferanser. Dette inkluderer åpning av bakakselstyringsfunksjonen som gir deg en styrevinkel på bakhjulene på opptil ti grader.

De fleste kontrollenhetene i bilen kan oppdateres via OTA for service- og vedlikeholdshensyn. Denne teknologien sparer kundens tid siden vedkommende ikke trenger å besøke et verksted for oppdateringer.

Automatiske komfortdører
Som et tilvalg har EQS automatiske komfortdører både foran og bak. Med ett trykk kan de automatiske komfortdørene åpnes eller lukkes.

En spesiell velkomstfunksjon kan aktiveres via MBUX-systemet. Den fungerer slik at når sjåføren kommer nærmere bilen enn seks meter, så sklir dørhåndtakene elegant ut. Når sjåføren kommer nærmere enn halvannen meter, så låses den opp og førerdøren åpnes automatisk.

Bakdørene kan også åpnes automatisk ved å bruke MBUX-systemet. En praktisk funksjon når du skal hente eller avlevere noen, som gjør inn- og utstigning spesielt behagelig.

(saken fortsetter)

Lærer sin hersker å kjenne
EQS er et eksepsjonelt intelligent kjøretøy med opptil 350 sensorer, avhengig av utstyret. Disse registrerer avstander, hastigheter, akselerasjoner, lysforhold, nedbør, temperaturer, setebruk, samt sjåførens blunking og passasjerens tale.

Denne informasjonsmengden blir behandlet av kontrollenheter som, kontrollert av algoritmer, tar beslutninger på millisekunder. Den nye EQS kan utvide evnene sine basert på nye opplevelser, fordi den er i stand til å lære takket være kunstig intelligens (AI).

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA).

Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene får EQS en svingradius på 10,9 meter, noe som tilsvarer mange kompaktmodeller, til tross for at EQS er over 5 meter lang.

Autonom kjøring
Det er forventet at den valgfrie DRIVE PILOT vil kunne kjøres i autonom modus i opptil 60 km/t der trafikktettheten er høy, eller på passende motorveiseksjoner i Tyskland, i løpet av første halvdel av 2022.

Den generelle introduksjonen av DRIVE PILOT vil følge gradvis i europeiske land så fort reguleringer tillater det.

Takket være de kraftige sensorene som overvåker kjøretøyets omgivelser kan parkeringssystemene hjelpe sjåføren med å manøvrere i mange områder. Sjåføren kan for eksempel parkere og hente bilen via smarttelefon ved hjelp av Remote Parking Assist.

(saken fortsetter)

MBUX
MBUX (Mercedes-Benz User Experience) ble først introdusert i 2018 i A-Klasse, og finnes nå i mer enn 1,8 millioner Mercedes-Benz personbiler.

For noen måneder siden debuterte andre generasjon av dette systemet i nye S-klasse, men nye EQS er allerede det neste store steget.

Med lærbar programvare tilpasser kontroll- og skjermkonseptet seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene.

Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner du tre skjermer som visuelt smelter sammen til én. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermer og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret.

EQS er produsert på en karbonnøytral måte, og det brukes ressursbesparende materialer som tepper laget av resirkulert garn. Dette skyldes at Mercedes-Benz vurderer hele verdikjeden, fra utvikling og leverandørnettverk til egen produksjon.

Norske priser på EQS forventes før sommerferien, og det er indikert at de første bilene ankommer landet i september 2021.

Tekniske data – Motor, batteri og lading:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Hjuldrift

 

Bakhjulsdrift

Firehjulsdrift

Elektrisk motor

 

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

kW

245

385

Dreiemoment

Nm

568

855

Akselerasjon (0-100 km/h)

s

6,2

4,3

Toppfart

km/t

210

210

Batterikapasitet (WLTP)

kWt

107,8

107,8

Maksimal regenereringskapasitet

kW

186

290

Ombordlader (standard/tilleggsutstyr)

kW

11/22

11/22

Hurtiglader

kW

200

200

Blandet forbruk (WLTP)

kWt/100 km

15,7-20.4

17,4-21,8

CO2 utslipp (WLTP)

g/km

0

0

 

Tekniske data – Størrelse og vekt:

 

 

EQS 450+

EQS 580 4MATIC

Lengde/bredde/høyde

mm

5216/1926/1512

Svingradius (med bakakselstyring 4.5°/10°)

m

11,9/10,9

Bagasjeromsvolum

L

610-1770

Vekt

kg

2480

2585

Lastekapasitet

kg

465-545

475-550

Maksimal totalvekt

kg

2945-3025

3060-3135

cd-verdi fra

 

0,209

0,209






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer