Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Situasjonen ble for noen måneder siden kritisk for Mitsubishi i Norge. Med suksessen Outlander PHEV på hell og ny Outlander bak forhenget, bestemte Mitsubishi seg for å droppe nylanseringer i Europa. Plutselig stod Mitsubishi i Norge nærmest på bar bakke. Så ombestemte Mitsubishi seg og besluttet å sende oppgradert Eclipse Cross, og nå med ladehybrid Outlander-teknikk, til de land som ville ha den. Norge ropte naturligvis ja så høyt de kunne. Nå er bilen her. Kupé-SUV Både bensinmotoren på 2,4 liter og elmotorene er optimaliserte, hvilket betyr litt lavere effekt på bensinmotoren slik at samlet effektuttak reduseres til 188 hk. Firehjulsdriften beholdes som et viktig konkurransefortrinn. 13,8 kWt Oppgraderingen har gitt litt mer bakseteplass i Eclipse Cross enn det var i Outlander fordi det lengderegulerbare baksetet er erstattet med fast sete. Men fordi bilen er kortere går mindre utvendig lengde først og fremst ut over bagasjeplassen som er redusert til 328 liter under dekselet. For mange Outlandereiere har muligheten til å henge tilhenger bak bilen vært viktig. Så Eclipse Cross trekker like mye, det vil si 1500 kg. Bakkeklaringen er fortsatt drøyt 19 cm, så normalt dårlige hytteveier klarer Eclipse Cross helt greit. Oppgradert Eclipse Cross kan kjøres i ren elmodus, i hybridmodus og i modus hvor batteriet lades med bevegelses- og bensinmotorenergi. Eclipse Cross er etter det jeg vet eneste ladehybrid med DC-hurtiglading (Chademo). 80 prosent batterifylling gjøres fra tomt batteri på 25 minuter. Skjerpet konkurranse Der Rav4 som ladbar starter på 502.000 kroner begynner Eclipse Cross på 449.000 kroner. Men Rav4 stiller med betydelig mer motorkraft og bedre bagasjeplass. Målet er å selge 2000 Eclipse Cross i året og de første av dem er allerede i landet. Test av Eclipse Cross leser du i BilAutofils april-utgave.
|