img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.

Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift.

– E-Klasse er for mange selve definisjonen på Mercedes-Benz. Med et gjennomført mer dynamisk design, en intuitiv ny førerplass og ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift, vil nye E-Klasse bli høyaktuell for enda flere kunder, sier Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Les mer og se stort bildegalleri her

Elektrifisert, ladbart og AMG
En av de største nyhetene for det norske markedet er introduksjonen av hele syv ladbare alternativer. Her finnes ulike kombinasjoner av bensin, diesel, sedan, stasjonsvogn og firehjulsdriftsystemet 4MATIC.

I tillegg avdukes mildhybrider med en ny firesylindret bensinmotor (M254) med integrert startgenerator og 48-volt system. Ved hjelp av en elektrisk kompressor som øker ladetrykket produseres inntil 20 hk og 180 Nm ekstra i korte perioder.

Det samme systemet bidrar til å redusere utslipp og forbruk takket være regenerering og muligheten til å "glide" med motoren koblet ut.

M 254 gjør ifølge Mercedes den den nye motorgenerasjonen komplett. Storebror M 256 er allerede godt kjent fra modeller som CLS 450 og AMG CLS 53, mens de effektive dieselmotorene OM 654 og OM 656 har vært med siden 2016.

– AMG har også hatt en finger med i spillet ved denne avduking, og kan skilte med to 53-modeller, sedan og stasjonsvogn. Legg til oppgraderte E-Klasse All-Terrain, så bør de fleste finne en modell som passer deres ønsker og behov, konstaterer Myhre.

Skarpere design
Oppdaterte E-Klasse får et skarpere design og mange vil kjenne igjen elementer fra slektningen CLS. Ny aggressiv grill, nye hovedlys og fullstendig redesignede baklykter. Videre er ifølge Myhre utstyrsnivået som inkluderes som standard hevet betraktelig.

På teknologifronten hentes det beste fra SUV-en GLE med siste generasjon assistansesystemer. Dette resulterer i delvis selvkjørende egenskaper, i tillegg til et høyt nivå av aktiv sikkerhet, der bilen reagerer hvis sjåføren ikke gjør det.

På den praktiske siden kan man trekke frem den adaptive justeringen av førersetet. Når høyden blir lagt inn via mediedisplayet eller Mercedes me, beveger setet seg automatisk i en passende stilling, som bare trenger å bli finjustert av føreren.

(saken fortsetter)

Kapasitiv deteksjon
E-Klasse er utstyrt med et helt nytt ratt som en del av modelloppdateringen. Det fås i tre versjoner: i skinn, i en tre-skinn-kombinasjon og i en supersport-versjon.

Instrumentpanelet og mediedisplayet styres ved å sveipe langs berøringsknappene. Hvorvidt føreren har kontroll på rattet, bestemmes ved hjelp av kapasitiv deteksjon. Der det tidligere var nødvendig med en lett styrebevegelse i rattet, er det nå tilstrekkelig at man holder i rattet.

Dette forbedrer brukervennligheten når man kjører i semiautomatisert modus. Hvis systemet oppdager at sjåføren ikke har hendene på rattet over en viss tid, utløses en rekke varsler, og vil til slutt aktivere nødbremseassistenten hvis sjåføren fortsetter å være inaktiv.

MBUX med "PowerNap"-funksjon
E-klasse er også utstyrt med den siste generasjonen MBUX multimediasystem. Avhengig av humør, eller for å passe til det aktuelle interiøret, kan brukeren velge mellom fire forskjellige stiler på de skjermene:

  1. Modern Classic er en videreutvikling av den klassiske skjermstilen.
  2. Sport har et høyteknologisk turbinutseende med sportslige sorte og gule kontraster.
  3. Progressiv har et moderne digitalt utsende
  4. I diskret stil er alle skjermer redusert til det absolutt nødvendige.

Andre elementer inkluderer berøringskontroll av mediedisplayet som standard og bruk av augmented reality-teknologi: Et videobilde av omgivelsene strømmes i sanntid til mediedisplayet i bilen mens nyttig navigasjonsdata automatisk integreres i bildet.

Tilvalget «MBUX Interior Assistant» lar føreren styre betjening av forskjellige komfort- og MBUX-funksjoner ved bevegelsesgjenkjenning. Når en hånd nærmer seg berøringsskjermen eller berøringsflaten på midtkonsollen, endres medievisningen, og enkeltelementer blir fremhevet.

Energizing komfortkontroll syr sammen forskjellige komfortsystemer i bilen, som eksempelvis musikk, duft, lys og en rekke massasjeprogrammer.

Nytt er "PowerNap"–programmet, som er tilgjengelig i plug-in-hybridene. Dette er spesielt nyttig når du tar en pause på en rasteplass eller lader batteriet underveis. Programmet er delt inn i tre faser: innsovning, sover og våkner. Intensjonen er å sikre en uthvilt fører med ny energi før turen fortsetter.

Tyveribeskyttelse
Under navnet Urban Guard introduserer Mercedes-Benz en ny kategori av produkter som har til hensikt å beskytte bilen mot hærverk og forhindre kriminalitet.

Urban Guard Vehicle Protection Plus består av tyverisikring, beskyttelse mot borttauing, interiørovervåking, samt kollisjonsvarsling. Når bilen er parkert og låst vil sensorene oppdage om bilen blir bulket, tauet eller om noen forsøker å bryte seg inn.

Hvis tjenesten er aktiv, informeres sjåføren om skadeomfang via Mercedes me-appen og pushvarsling. Dersom bilen stjeles vil tjenesten kunne identifisere plasseringen selv om tyvene har deaktivert sporingsfunksjonen. Dette skjer i samarbeid med politiet.

Urban Guard er planlagt fra høsten av 2020, mens enkelte produkter kan aktiveres retroaktivt via Mercedes me.

Teknisk data

Modellutvalg sedan og stasjonsvogn (plug-in hybrider)

E 300e 4MATIC Sedan

E 300de 4MATIC Sedan

E 300de 4MATIC Stasjonsvogn

Priser fra

kr 639.900

kr 665.900

kr 703.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

4 i rekke

4 i rekke

Volum (cc)

1991

1950

1950

Ytelse bensinmotor (hk ved o/min)

211 ved 5500

194 ved 3800

194 ved 3800

Dreiemoment bensinmotor (Nm ved o/min)

350 ved 1600-4000

400 ved 1600-2800

400 ved 1600-2800

Ytelse elektrisk motor (kW)

90

90

90

Dreiemoment elektrisk motor (Nm)

440

440

440

Systemytelse (kW/hk)

235/320

225/306

225/306

System-dreiemoment (Nm)

700

700

700

Akselerasjon 0-100 km/t

5,8 sek.

5,9 sek.

5,9 sek.

Toppfart

245 km/t

235 km/t

235 km/t

Blandet forbruk (l/mil)

0,17-0,19

0,13-0,15

0,14-0,15

Blandet utslipp CO2 (g/km)

39-44

35-39

37-40

Totalt batterikapasitet (kWh)

15,9 - 16,2

16,6

16,6

Elektrisk rekkevidde WLTP (km)

46-54

46-53

46-50

 

Modellutvalg sedan

E 200 4MATIC Sedan

E 450 4MATIC Sedan

E 220 d 4MATIC Sedan

E 400 d 4MATIC Sedan

Priser fra

kr 705.900

kr 889.900

kr 681.900

kr 862.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

6 i rekke

4 i rekke

6 i rekke

Volum (cc)

1991

2999

1950

2925

Systemytelse (hk ved o/min)

197 ved 5500-6100

367 ved 5500-6100

194 ved 3800

330 ved 3600-4200

System-dreiemoment (Nm)

320

500

400

700

Blandet forbruk (l/mil)

0,73-0,70

0,83-0,79

0,54-0,51

0,64-0,61

Blandet utslipp CO2 (g/km)

174-194

188-210

146-191

174-194

Akselerasjon 0-100 km/t

7,6 sek.

5,0 sek.

7,5 sek.

4,9 sek.

Toppfart (km/t)

232

250

239

250

 

Modellutvalg stasjonsvogn

E 200 4MATIC Stasjonsvogn

E 450 4MATIC Stasjonsvogn

E 220 d 4MATIC Stasjonsvogn

E 400 d 4MATIC Stasjonsvogn

Priser fra

kr 760.900

kr 936.900

kr 728.900

kr 911.900

Sylinderarrangement

4 i rekke

6 i rekke

4 i rekke

6 i rekke

Volum (cc)

1991

2999

1950

2925

Systemytelse (hk ved o/min)

197 ved 5500-6100

367 ved 5500-6100

194 ved 3800

330 ved 3600-4200

System-dreiemoment (Nm)

320

500

400

700

Blandet forbruk (l/mil)

0,76-0,72

0,87-0,81

0,57-0,53

0,66-0,63

Blandet utslipp CO2 (g/km)

175-199

193-214

152-171

179-199

Akselerasjon 0-100 km/t

7,6 sek.

5,0 sek.

7,5 sek.

4,9 sek.

Toppfart (km/t)

232

250

239

250



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer