Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilsalget litt ned, men Golf er igjen på topp Volkswagen er vinneren, VW Golf er igjen på biltoppen, elbilene økte mest og bilvolumet er svakt ned i januar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilåret 2019 startet som det sluttet i 2018. Elbilene dominerer, men Volkswagen Golf er tilbake på øverste pallplass. Holdes fossilbilene utenom er Nissan Leaf fortsatt elbilvinneren, beskjedne sju biler foran VW Golf, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Sammenliknet med samme måned i fjor endte personbilvolumet ned 2,2 prosent til 9004 enheter, bruktimporten var ned 3,9 prosent til 1340 biler og eierskiftet (brukte biler) gikk også svakt tilbake (- 2,1 %). Alt annet enn elbilene taper både i volum og prosentvis andel av bilvolumet. Som merke er Volkswagen suveren vinner i januar foran BMW og med Toyota på tredjeplass. Nissans voldsomme vekst på fjerdeplass skyldes utelukkende de elektriske bilene, og at januar i fjor var ventemåned på ny Leaf. Hyundais dobling av volumet sammenliknet med samme måned i fjor skyldes utelukkende de elektriske modellene, likeså Jaguars 910 prosent økning av januarvolumet. OFV-tallene avslører 3407 nullutslippsbiler som bidrar til å senke utslippet av CO2 fra nye biler med 12 gram til 66 gram/km. Inkludert ladehybridene og hybrider slipper bensinbilene ut 95 gram/km, som er Norges og EUs flåtekrav fra 2021, mens dieselbilene har et gjennomsnittlig utslipp i januar på 135 gram/km. 4x4-andelen økte svakt i januar, opp fra 34,3 prosent til 35,7 prosent. Selv om volumene er små, var bobilene vinner i årets første måned, opp 12,7 prosent til 62 kjøretøyer.
Kilde: OFV
Kilde: OFV
|