Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Folkets elbilfavoritt Påskemåneden handlet i hovedsak om mirakelet som førte til at Nissan maktet å kverne ufattelige 2172 Leaf gjennom registreringsapparatet. Selv Tesla satset friskt for å bli først og størst i mars, men måtte gi opp. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mars ble elbilenes måned – igjen. Dessuten kommer Nissans norske organisasjon og mange av deres kunder til å huske årets påskemirakel: 2172 Leaf ut på veiene i den første hele måneden bilen har vært tilgjengelig. Nest best i dette århundret er Volkswagen med 1713 Golf i april 2016. Mest valgte uansett klasse Med en anslått gjennomsnittspris rundt 300.000 kroner, inkludert frakt og ekstrautstyr, representerer Leafene bare i mars en omsetningsverdi på 650 millioner kroner. Totalt 14.401 nye personbiler er et godt stykke unna mars-rekord, men at 5362 av dem var batterielektriske har aldri skjedd på en enkelt måned før. Likeledes har aldri tidligere elbilenes andel av totalsalget passert 30 prosent-grensen. I mars var den hele 37,2 prosent. Taper er nok en gang dieselbilene. Drakamp Knut Arne Marcussen, Nissans norske informasjonssjef, nektet for at de store Leaf-volumene som etter hvert begynte å bli synlige i OFVs uketall handlet om noen form for konkurranse, men Marcussen vedgikk at mange i organisasjonen stod tidlig opp om morgenen og jobbet lange dager for å komme i mål. Det er imidlertid ikke første gang to batterielektriske biler topper registreringsstatistikken. Senest skjedde det i desember. Juleunderet sto Tesla for med Model X på topp foran Model S og samlet volum på 2455 biler. Intet annet elbilmerke har maktet det før eller siden. Samlet bilsalg ligger så langt 11,6 prosent bak fjoråret, men dette kan være jevnet ut innen april er omme.
Kilde: OFV.
|