Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Magert i januar Mangel på attraktive elbiler bremser nå nybilsalget, som var ned 29,5 prosent til 9207 personbiler i januar, dårligst siden 2009. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Selv om elbilene sto for 23,1 prosent av samlet personbilsalg i januar (opp 5,6 prosentpoeng fra samme måned i fjor), var det ventet at andelen skulle endt enda høyere. Hybrid og ladehybridandelen gikk tilbake slik at de ladbare bilene i sum sto for fire av ti bilsalg. Av de ti mest kjøpte modellene var en elektrisk, ladehybrid eller hybrid variant den mest foretrukne. I år som akkumulert i fjor er VW Golf og BMW i3 i en divisjon for seg. At mange står i elbilkø merkes på totalsalget som var ned hele 29,5 prosent til 9207 personbiler. Samtidig slår elbilmangelen ut på bruktimporten som riktignok i sum var litt ned, mens elbilandelen av de bruktimporterte bilene økte med 80,2 prosent til 63,8 prosent av alle de bruktimporterte personbilene. I dette bildet står de tre modellene Nissan Leaf, Kia Soul og VW Golf for over 70 prosent av bruktimporten samtidig som elektriske Fiat 500 fra USA begynner å bli synlig både på statistikken og veiene. Også Opel Ampera-e er nå å finne på bruktimportlisten, tatt hjem fra land hvor den er sluppet, men tung å selge. Mercedes merker tydelig mangelen på elektrisk B-klasse og at det nærmer seg leveransetørke for de andre ladbare modellene. Derfor falt Mercedes personbilandel fra 7,4 til 3,3 prosent mens volumet var ned hele 70 prosent.
Kilde: OFV
|