Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Selv etter en liten korrigering i september, går bilsalget i Europa så det suser - eller mer korrekt SUV-salget. Så langt i år er det pluss i alle land med unntak av Storbritannia (forklares med Brexit) og Irland samt utflating i Finland og Sveits. Særlig i land øst i Europa er veksten betydelig i følge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA. Tallene fra analyseselskapet JATO er heller ikke til å ta feil av. 51.500 kunder fikk sin nye VW Golf i september, mens Nissan Qashqai ristet av seg små storselgere som Renault Clio og Opel Corsa og klatret opp på sølvplass. Der har aldri noen Nissan vært i de 27 landene i EU/EFTA som omfattes av JATO-tallene. Qashqai er bilen som etter de siste oppgraderingene stadig har fått flere venner. Forrige gang jeg skrev om Qashqai var bilen sjette mest kjøpte i Europa akkumulert, nå er den på femteplass, bare noen få biler bak Ford Fiesta. SUV har en stund vært den viktigste bilklassen i Europa og er nå eneste av de store bilklassene med vekst, viser tall fra JATO. Nær hver tredje som handler ny bil satser på SUV. Et typisk trekk er at både familiebilklassen, kompaktbilene og småbilene taper til tilsvarende store SUV-er, mens salget av de aller minste bilene så langt ser ut til å være uberørt av SUV-trenden.
Kilde: JATO
|