Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Nybilsalget flater ut I et nybilmarkedet som er tilbake 3,2 prosent i år, velger likevel flere enn i fjor å kjøpe firehjulsdrift, SUV og kompakte biler. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Snøfattige vintre i sentrale, folkerike strøk, legger ingen demper på viljen til å utruste nybilen med firehjulsdrift. Nær fire av ti nybilkunder sikrer seg med 4x4. I tillegg skal flere enn i fjor ha SUV. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en tertialtilbakegang i salget av nye personbiler med 3,2 prosent til 49.580. Det er på ingen måte dramatisk. Den sammenhengende veksten siden 2012 måtte før eller siden flate ut. At elbilene ikke har økt med mer enn 1,1 prosentpoeng i årets fire første måneder, skyldes først og fremst den lange køen av kunder som venter på ny elektrisk Golf, samt at Opel skal starte kundelevering av rekkeviddeknuseren Ampera-e (bildet). Høy privat belåning i kombinasjon med lavt rentenivå og frykt for å ende opp med en uselgelig bruktbil noen år fram i tid har gjort det svært attraktivt å privatlease bilen. Næringsandelen av personbilsalget i april utgjorde 54,9 prosent av samlet salg, opp hele 8,2 prosent fra samme måned i fjor. Økningen skyldes i stor grad økningen i privat leasing, skriver OFV i sin månedsmelding. Det utflatede nybilsalget må også knyttes opp mot betydelig vekst i import av brukte biler som så langt i år er opp 19,4 prosent, men hvor de to elbilene Nissan Leaf og Kia Soul samt ladehybriden Mitsubishi Outlander står for 40 prosent av importen. Fortsatt er det slik at for hver ny Soul EV som registreres, leveres det fire endagsregistrerte importbruktbiler til norske kunder.
|