Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Golf på topp, nybilsalget mot århundrets beste Avslutningen på sommeren ble knallsterk for nye personbiler – 13.232 er beste augustmåned i dette århundret. VW Golf har også i år utklasset konkurrentene. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Parallelt med de sterke salgstallene, alt tyder på at 2016 blir det beste personbilåret siden 1986, er det store endringer i folks valg av drivlinjer. Taperen er særlig dieselbilene, men også bensinbilene står på taperlista. Vinnere er ladbare hybrider og vanlige hybrider samtidig som salget av elektriske biler langt fra faller så mye som de statistiske tallene viser. La meg ta elbilene først: VW Golf leder elbilkappløpet, men på denne tiden i fjor var Nissan Leaf 4000 biler bak Golf, nå er differansen 400, i følge ferske tall fra OFV. Høsten 2014 solgte Volkswagen et par tusen e-Golf som først ble levert i 2015. Samtidig sa Kia nei til at Norge kunne få så mange nye Soul EV de ønsket. Bilene ble registrert i Tyskland, men umiddelbart etterpå sendt til Norge som endagsregistrerte i Tyskland, men ellers ubrukte. Dette gjelder fortsatt med den forskjellen at antallet har eksplodert i år. Samtidig håndterer Kia-importøren de fleste av dem. Dersom disse to forholdene legges inn i regnestykket, er elbilsalget i balanse og ikke på noen måte ned, snarere tvert om. Forklaringen på de høye tallene for vanlige hybrider er i hovedsak å finne hos Toyota og Lexus. Ni av de ti bilene Toyota leverte til kunder i august hadde hybridteknologi under panseret. Jeg har ved flere anledninger advart mot å undervurdere Tesla. Nå ankommer Model X i såpass stort volum til Norge at Tesla ble tredje største elbilmerke i forrige måned, hårfint slått av Nissan. Det gjennomsnittlige utslippet av CO2 fra nye personbiler dukket til 93 gram/km i august. Norge har således allerede – og med god margin – oppfylt EU-kravet som tar til å gjelde fra 2021.
Kilde: OFV
|