Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ladehybridene vinner På et høyt nivå flater salget av nye personbiler nå ut med ladehybridene som vinner. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er det de mørke skyene i horisonten som gjør at pilen for nybilregistreringene nå peker svakt nedover? Nedgangen på 10,9 prosent i juli til 11.040 personbiler forklares riktignok med et par færre salgsdager, men den tydelige veksten før sommeren er nå borte. Samtidig skjer det endringer i folks valg av bilteknologi. Mens diesel- og bensinandelen har bitt seg fast på rundt 30 prosent for hver av dem, sier stadig flere nei til elbilen og ja til ladehybridene. En av seks nye personbiler i juli var ladbar hybrid, viser tall fra OFV. Det er opp 140 prosent fra samme måned i fjor. På ladehybridtoppen: Mitsubishi Outlander. Takket være lademuligheten og avgiftsreduksjonen som følge av det – på papiret – lave forbruket, har BMW og Volvo så langt levert nær 2000 eksemplarer av X5 og XC90. Dette er biler med en snittpris på rundt millionen. For elbilene går det motsatt vei med tilbakegang på 37,5 prosent i juli og 16,7 prosent så langt i år. Like fullt ligger det an til å komme rundt 20.000 nye elbiler ut på veiene i år, ikke minst på grunn av den høye bruktimporten av dem. Fortsatt står elbilene Kia Soul og Nissan Leaf samt ladehybriden Mitsubishi Outlander for drøyt en tredel av de bruktimporterte personbilene. Som så mange år før vil VW Golf stå øverst på pallen når året skal oppsummeres. Forklaringen er såre enkel: Golf leveres både som ladehybrid, som elbil, som bensinbil og med dieselmotor. Ingen av konkurrentene tilbyr slik drivlinjefleksibilitet. Fire av ti nye personbiler levert i juli hadde firehjulsdrift.
|