Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilsalgets epler og bananer Hvordan kan en nedgang på 11 prosent beskrives som et stup? |
||||||||||||||||
Stup og bråbrems? Dagens Næringsliv forteller i dag om både stup og bråbrems i nybilsalget. Med forbehold om at DN har andre definisjoner på disse begrepene, er det vanskelig å forstå at det er første kvartals bilsalg de beskriver. Registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er kilde for alle salgstall på nye biler. Den viser en nedgang på 11,2 prosent i første kvartal i år - målt mot samme periode i fjor. Mars måned isolert var 15,6 prosent lavere i år. Noen stor dramatikk er det vanskelig å finne i de tallene. Og enda mindre når vi ser på hva den "sammenlignbare" perioden i fjor faktisk inneholdt.
Hvilket normalår? Vi skal langt tilbake for å finne et bedre år enn 2007, hvor det totalt ble solgt 129.195 nye personbiler. Gjennomsnittet for de siste 10 årene er 105.100. Gjøres sammenligningen mot hittil i 2006 eller 2005, blir også bildet et helt annet. La oss rekapitulere litt av hva som skjedde i fjor. Året med den største omleggingen av importavgifter på mange år, startet med at biler som hadde stått i tollkø og ventet på nytt avgiftssystem, kom rullende inn over landegrensene. Dermed ble første kvartal kunstig høyt sammenlignet med et normalår. Ikke bare sørget dette for rekordsalg av nye biler, men fordelingen mellom merkene ble også ganske unormal. For mens noen hadde tømt lagrene sine før jul for å profitere på nytt avgiftssystem, hadde andre strukket likviditeten til bristepunktet for å slippe å fortolle sine biler med nye avgifter.
Gul uke Dersom vi også tar hensyn til at årets påske kom i mars mens den i fjor havnet i april, begynner første kvartal å indikere at 2008 kan bli et år med ganske så normalt bilsalg. Vår søsterpublikasjon MotorBransjens prognose for året peker mot 120.000 nye personbiler. Selv om salget skulle ende 10 prosent lavere, er det fortsatt langt fra noe kriseår for norsk bilbransje.
|