Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Opels mål er 10 prosent Opels mål for markedsandel i Norge er krystallklart. De skal ha ti prosent og ønsker å bli stabile på en slik markedsandel. Nå starter den lange og tunge veien med å endre imagen for merket. |
||||||||||||||||
Adm. direktør Petter Smebye i General Motors Norge mener Opel har produkter og organisasjon i Norge som skal gi høyere markedsandel enn dagens 7,3 prosent for personbiler og 6,6 prosent av alle nye biler. Sammenlignet med i fjor er salget av personbiler økt med 17,5 prosent, og takket være en eksplosjon av salget av varebiler, er andelen av biler totalt økt med 24,9 prosent. Men ledelsen for Opel i Norge er ikke fornøyd før de ser 10-tallet i markedsandel. - Vi har produktene og organisasjonen som kan selge flere biler, sier Smebye. Vi har egentlig alt som er nødvendig for en markedsandel på 10 prosent. Vi ser nok neppe tallet neste år – men kanskje året etter. Vi skal øke gradvis, for dermed å bli stabile. - Opel sliter med sitt image? - Noen sier vi gjør det – og det gjør vi noe med. Det er en langvarig prosess som vi har startet, og som vil kunne endre manges oppfatning av merket. Mange nye modeller Den samme modellen vil for øvrig bli solgt av Chevrolet i Norge. Da kan man oppleve at de forhandlere som både selger Opel og Chevrolet (fra Daewoo) vil ha eksakt den samme modellen i lokalet – det eneste som skiller er navnet og fronten. Den nye Opel vil få verdenspremiere på bilutstillingen i Bologna, Italia. Opels modellprogram blir mer og mer komplett, og det eneste som ikke kommer er en pickupserie. Saab-folket skal komme hjem Men nå kommer svar på tiltale. Saab 9-3 SportCombi (stasjonsvogn) er lansert og på bilutstillingen i Frankfurt i september lanseres endret Saab 9-5. Det er ikke en helt ny bil – men så mye endret at mange vil oppfatte den som ”nesten ny”. Saab skal øke sitt salg i Norge og gir seg ikke før de ser en markedsandel på 2,5 prosent. - Det skal vi ha alt neste år, sier Petter Smebye. Det legges opp til at det blir lettere for Opel- og Saab-forhandlere å selge begge merker. Datasystemer integreres, og flere og flere systemer blir like for begge merkene. Saabs toppsjef Jan-Åke Jonsson avkrefter at Saab har noen planer om biler med firehjulstrekk eller en mindre bil enn dagens. Det kommer en ”cross-over”, og det arbeides med en variant av en 7-seter Subaru som skal selges av Saab. Det blir intet salg i Europa av Saab 9-2 (en modell fra Subaru) som selges i USA, men Saab har lagt til rette for at forhandlere i Europa som har interesse for Saab 9-7 som selges i USA, kan importere bilene. - Rundt fem norske forhandlere har sett på Saab 9-7, sier Petter Smebye. Men med en prislapp på rundt en million kroner, har en slik bil neppe forhandlernes første prioritet. Forhandlere til Alicante
|