Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Europa-salget i fremgang 3,3 prosent opp i første halvår – det er den hyggelige bånnlinja nå som bil-Europa tar seg en velfortjent sommerferie. Den eneste tordenskyen er Tyskland, der ligger de fremdeles etter (men juni var lys der også: de økte med 4 prosent i forhold til juni i fjor). |
||||||||||||||||
Over hele linjen var juni en kjempemåned (i forhold til i fjor) med en samlet oppgang på 5,6 prosent. Dette betyr at de fleste spåmennene har ligget for lavt i det siste. Etter en treg start på året var det mange som justerte ned Europa-prognosene – nå har markedet igjen fortalt at det lever sitt helt egne liv og gir blaffen i analytikerne.
Etter første halvår er det bare fire EU-land som viser tilbakegang: Frankrike, Tyskland, Nederland og Sverige – og her er den største tilbakegangen (i Sverige) på beskjedne 1,4 prosent. Og av de nye medlemslandene som nå er med på statistikken er det bare Tsjekkia som har en tilbakegang. Totalt ble det solgt 7.631.098 biler i EU, 205.173 i EFTA og 448.579 i de 8 nye EU-landene som er med i statistikken. Ser vi på merkene er Renault fremdeles det største merket i Europa, halvårfremgangen der er på 0,7 prosent så markedsandelen har sunket fra 10,6 til 10,4 prosent. VW har hatt enn litt større prosentvis fremgang men har også droppet markedsandel, fra 9,7 til 9,6 prosent. Hele VW gruppen har sunket fra 17,7 til 17,5%. Det er japanerne, i første rekke Toyota og Mazda som eter opp en av disse markedsandel-prosentene. Den japanske gruppen har økt fra 12,3 til 13,4 prosent, mens også koreanerne merkes: opp fra 3,2 til 3,8 prosent. GM er blant de som merker dette godt, fra 10 til 9,7 prosent for hele gruppen, mens Ford har imponert stort ved å klatre fra 11,4 til 11,5 i første halvår. Akkurat som Fiat, forresten, fra 7,6 til 7,7 prosent. Mercedes, derimot, synker mens BMW øker.
Den komplette statistikken finner du på www.acea.be
|