img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Racerbil nr. 10 fra Trondheim, på like mange år.
Det startet i 2010 med fire studenter på NTNU som hadde lyst til å gjøre litt mer enn bare å lære fra boka. For eksempel bygge en racerbil innimellom. De fikk med seg tjue til, og den 3. mai 2012 viste de frem Borealis, sin første bil.

Ikke en hvilkensomhelst bil – den var bygget etter en internasjonal Formel og var faktisk en del av verdens største konkurransevirksomhet for tekniske studenter.

Og konkurranse ble det – på en Grand Prix bane i England. Og jommen fikk ikke bilen prisen for beste nykommer.

Nøyaktig på dagen, ti år etter, sto en ny, stolt gjeng og presenterte en ny bil.

Gruppen kaller seg fremdeles Revolve, og konkurransen heter fremdeles Formula Student.

Borealis, den første bilen, var drevet av en bensinmotor på 82 hk, veide 260 kg og ble bygget av et lag på 24 studenter.

Underveis er det kommet til heftig aero, firehjulsdrift, selvbærende karbon-hub, eldrift og selvkjøringsteknikk.

Årets er døpt i forlengelse av Borealis-navnet. Aurora heter den nye, og Aurora Borealis er altså latinsk navn på Nordlys.

Den er bygget av en gjeng på 60 personer med masse hjelp fra sponsorer som i veldig stor grad hjelper dem med praktisk utførelse også, og med stadig pågang og assistanse fra alumni – gamle Revolvere som ikke helt klarer å slippe taket.

Den nye har en elmotor og et gir i hvert nav – hver på 35 kW og med et program som gir avansert torque vectoring. Monocoquen er helt nykonstruert og veier 20 kg. Det er 136 festepunkter bare på den. Et festepunkt i denne sammenhengen er meget mer enn bare et høl!

Opphengningen med nye dempere veier 620 gram mindre enn den gamle – det er slike bedringer som åpenbart skapte ukontrollert feststemning hos dette teamet.

(saken fortsetter)

Hele biler veier nå 162 kg, til og med bremseskivene er egne og vektoptimaliserte, akkurat som felgene i karbon – og siden hver eneste lille del er omhyggelig dokumentert, kunne de fortelle at det var til sammen 3350 av dem.

Batteriet er på 7,3 kWt og har som spesialitet at det kan avlevere strøm i rekordtempo – noe som bl.a. gir nulltilhundre på to! Det er bygget 30 selvkomponerte kretskort til denne bilen, en bil de har gjort nesten dobbelt så komplisert som nødvendig.

Det er nemlig en klasse for biler med fører og en egen klasse for autonome biler. Årets Revolvere har valgt å kombinere oppgavene – Aurora skal konkurrere både med sjåfør og som autonom. 

Tro ikke at dette betyr Gyllen Middelvei – dette betyr to forskjellige systemer – begge bygget for spisskompetanse i ganske forskjellige øvelser.

Men tilbake til kretskortene, før vi går videre. Hvor ofte har jeg ikke spurt om hvorfor innslag som dette ikke fantes den gangen jeg lekte student! Kvelder som denne gjør at jeg selvfølgelig blir vanvittig misunnelig på disse som får lov til å drive med slikt nå.

Og helt sjalu blir jeg når jeg hører hvor moro de også har det. Som ved avdukingen i Trondheim denne gangen, med halve salen fylt av Revolvere og den andre halvparten av folk som i hvert fall forstår Revolversk.

Da de to som holdt forestillingen sammen fortalte om Sigurd Werner-Torgersen, prosjektsjefen, at det var så lett å høre han kommer fordi han subbet føttene «slik at han måtte holde minst to meters sikkerhetsavstand til kretskortene» lo selvfølgelig alle.

For alle i den salen vet alt om statisk elektrisitet og at det ikke er bra for et kretskort under oppbygging.

Og på samme måte, da de på scenen begynte å fortelle om 60 kg peanøttsmør bare i år, og alle lo av det også – er det virkelig jeg ønsker at jeg kunne starte på nytt.

Tenk å jobbe med slike folk (felles mantra: Sleep Faster), ete bøttevis med peanøttsmør og attpåtil kunne kalle det studier!

Men akkurat nå kunne jeg heller tenke meg å være eksaminator. Bilen skal ut på tre konkurranser i sommer, Ungarn, Nederland og Tyskland.

Men konkurranser er ikke bare å kjøre, det er også en rekke andre prøver man skal gjennom. Ikke minst presentere den som et forretnings-konsept. Og de skal gjøre rede for hvorfor spesielle konstruksjoner eller design er valgt.

(saken fortsetter)

Aereoen på denne er helt ekstrem – når du ser på bilen kan du ikke forstå at det skulle være så komplisert å bygge en låvedør.

Det kan godt være at den er supereffektiv – vinger og winglets og spoilere og det hele består av totalt 46 separate biter – åtte kilo – som hver har sin funksjon og som med felles innsats skal sørge for 1052 Nm marktrykk ved 60 km/t. 

Vel og bra, men jeg vil gjerne høre Asbjørn Ringnes Verlo – det er han som er gruppeleder Mekanisk med ansvar for blant annet dette – forklare en skarpskodd teknisk jury hvorfor han har måttet gjøre det så utrolig intrikat. Og hvordan balanserer han høyt marktrykk mot bilens ønske om å ha en viss toppfart?

Jeg tviler ikke på at han – og de andre – greier dette bra. Det er etterhånden bygd inn enorm erfaring og kompetanse i veggene rundt Revolves kontorer og verksteder på Høyskolen. 

Formula Student samler hundrevis av topp tekniske utdanningsmiljøer fra hele verden. I den gruppen er NTNU og Revolve rangert som nummer ti.

Bilen har enda ikke rullet en meter, men nå har jeg vært med på ganske mange av disse avdukingene og jeg har vel aldri møtt en bil derfra som til de grader virket ferdig da lakenet ble trukket av. De burde med andre ord få litt bedre testetid enn vanlig.

Og det vil de trenge – denne bilen er jo i virkeligheten to forskjellige og må derfor testes i hver sin disiplin.

Det er imidlertid ikke bare det tekniske disse folkene behersker. Et slikt prosjekt er ikke gratis.

80 partnere med varierende grad av innsats er knyttet til prosjektet. De to største er Bertel O. Steen, som har vært med helt siden 2017 og Kongsberg-gruppen som kom om bord allerede i 2014.

Det kan være mange motiver for å bidra, men felles for begge disse to er at de er ute etter å holde kontakt med talenter – helst også rekruttere dem. 

John Løvlie er en av elektronikktoppene hos Kongsberg og snakket varmt om kvaliteter som tverrfaglig arbeid og team-bygging – akkurat slik de også jobbet (og nevnte selvfølgelig at det allerede var en rekke Revolvere som var ansatt der nå).

Mens Simona Trombetta, Bertel O. Steens leder for Kjedeutvikling & tjenester, gjerne ville ha folk derfra til bilbransjen og brukte argumenter jeg aldri har hørt folk fra de etablerte rekrutteringsmiljøene bruke:

Etter å ha fortalt om mobilitets-systemer og bildeling og biler som kommuniserte med hele økosystemet, slo hun ganske enkelt fast at «kom til oss – dette er blitt en godtebutikk for de datainteresserte».

I den kommende utgaven av BIL/Autofil skal du få en litt mer sammenhengende presentasjon av den nye Trondheims-raceren.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer