img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Fiat + PSA: Det bare MÅTTE skje
Nå har begge parter gått såpass langt i sine uttalelser at det er vanskelig å se hvorfor og hvordan sammenslutningen mellom den franske og den italo-amerikanske giganten ikke skulle bli noe av. Møt verdens fjerde største.

Det er mye ironi i dette, men noe av det mest ironiske er at samtidig som sterke rykter om en mulig sammenslutning mellom Peugeot-Citroën-DS-Opel produsenten og Fiat-Alfa-Maser-Jeep-Chrysler produsenten begynte å gå, kom tyske Der Spiegel på gata med en av de tristeste forsidene på lenge.

«FRA 100 TIL NULL» påstår de i en nådeløs artikkel der de har ganske klare, og godt begrunnede synspunkter på hvorfor og hvordan tysk bilindustri har latt seg forbikjøre:

«Uten ideer, treige og engstelige: er det ennå mulig å redde vår velferdsmotor, bilindustrien?» spør bladet.

Svaret artikkelen gir er ikke veldig oppmuntrende.

Og samtidig sitter det altså noe frosk&pasta-etere litt lenger sør og viser hvordan man møter fremtiden på en best mulig måte.

Hadde Sergio Marchionne fremdeles levd hadde han vært fornøyd. I alle årene han var sjef for Fiat lette han etter muligheter for sammenslåinger.

Han fikk ikke til mer enn én – med Chrysler for nøyaktig ti år siden – men den var spektakulær og beviste tydelig at den mannen visste hva han ville og kunne.

Etter at han døde, svært uventet, i fjor, er det Carlos Tavares som er belastet med geni-renommeet i europeisk bilbransje.

Det er to og et halvt år siden han kjøpte Opel, snudde det fra håpløst til lovende butikk like fort som Marchionne reparerte Chrysler – cirka to år, og Tavares har til og med vist så glimrende sosiale instinkter at han ba eierne invitere Opelsjefen, en tysker, til å sitte i styret.

Slikt merker tyskerne seg – ikke minst fagforeningene.

Det er ikke mange dager siden Tavares kunne presentere solide Q3 resultater der de solgte færre biler enn i fjor, men tjente flere penger.

En rikere miks, flere SUV-er og – ikke minst – bedre stil (penere biler, takk - ikke minst til Jean-Pierre Ploué, den diskrete designsjefen for hele gruppen, og til Gilles Vidal, Peugeots designsjef) bør trekkes ut som hovedårsaker.

En driftsmargin på 7,7 % ligger foran til og med Volkswagens – og planene hans er aggressive: en ny modell per merke og per region i året. I fjor ble det 25 nybil-lanseringer – og ingen bør være i tvil om at biler er ferskvare.

Fiat er litt mer beskjeden i bokføringsavdelingen, men i går kom de med melding om høyere driftsinntekter enn ventet. EBIT endte på 1,96 milliarder euro – Reuters analytikere hadde i snitt regnet med 1,89 milliarder.

Men her nærmer vi oss ironi nummer to – eller kanskje vi heller skal kalle det et paradoks:

Da Paris lukket torsdag hadde Peugeot-aksjen sunket med 12,9 % på børsen, mens i Milano, som stengte samtidig, hadde Fiat – eller riktigere – FCA-børsverdien steget med 8,2 %.

Det ville være dumt å tro at dette reflekterer markedets tro – eller manglende – på det foreslåtte ekteskapet. Saken er ganske enkelt den at i dette oppgjøret, der de to partene kjøper 50 % av hverandre, vil Fiat-aksjonærene sitte igjen med cash etter oppkjøpet.

FCA har nemlig en større markedsverdi enn PSA – forskjellen, kanskje så mye som 5,5 milliarder euro skal betales ut i kontanter.

I den nye 50-50 organisasjonen er det meningen at Carlos Tavares skal være daglig leder, mens John Elkann – Fiat-familie – skal være styreformann.

Sikkert et glimrende parti, det var den samme settingen hos Fiat, Marchionne + Elkann. Tavares +Elkann vil garantert gå like bra.

De vil ha et styre på 11 personer, seks medlemmer fra PSA-kretsen og fem fra FCA.  Hovedkvarter i nøytrale Nederland, selvfølgelig – slik FCA har i dag, og med børsnoteringer i Paris, Milano og New York.

Så har vi enda et ironisk poeng. Nemlig at denne fusjonen skulle skjedd i sommer, bortsett fra at bruden da skulle hete Renault.

Alle rapporter tydet på at det var den franske regjeringen som veltet det forsøket. De eier 15 prosent i Renault, men de eier også 12,5 % i Peugeot og har ikke gjort antydninger til et diskret hark en gang denne gang.

Begge disse gruppene ligger ganske dårlig an i den kommende CO2-kampen.

Peugeot og Citroen ligger riktignok blant de laveste fire når det gjelder CO2 utslipp i Europa, med Opel langt oppe på 25-plassen. Men det skumle er at PSA-gruppens biler har økt med 2,3 gram fra 2017 til 2018 og viser ingen tegn til bedring i år.

FCA ligger enda dårligere an. Der PSA-snitt-utslippet var 114,2 gram i fjor, lå FCAs på 125,3 og hadde økt med solide 5,2 gram. Det er åpenbart hvorfor de har kjøpt CO2-kvoter av Tesla.

Men med 2018-tallene ville PSA måttet betale en bot på 5,4 milliarder euro. Mer enn det dobbelte av inntjeningen.

Men med en samlet omsetning på 170 milliarder euro, en fortjeneste på over 11 milliarder og samlet volum på nesten 9 millioner biler (verdens fjerde største) er den nye gruppen mye sterkere overfor de nye utfordringene enn de to ville vært hver for seg.

Hva dette vil ha å si for Norge er umulig å si. Men det tok bare halvannet år fra PSA overtok Opel før det ble klart at det ville bli PSA-importøren som også tok tilbake Opel.

«Tilbake», fordi det i år er 100 år siden Bertel O. Steen ga fra seg Opel-agenturet til sin lillebror, Gustav Thrane Steen.

Det er nok ikke dristig å spå at det vil ta enda kortere tid før Fiat er kommet «hjem» igjen. I Norge er FCA-importen ivaretatt av en fabrikkeid organisasjon, og uansett hvor man ser det fra er det vanskelig å gi den en annen karakteristikk enn at den underleverer.

Når Fiat kommer tilbake hos Bertel O. Steen igjen (dette tar jeg gjerne veddemål på) betyr det at endelig har rettferdigheten skjedd fyllest.

Fiat var blant selskapets første bilagenturer da de begynte med biler i 1907. Steen opparbeidet italieneren til å bli det største europeiske bilmerket i Norge da det, takket være en forholdsvis sleip salgssjef, ble tatt fra ham i 1928. Da var Fiat blitt så populært at han nesten ikke hadde tid til å selge noen av de andre bilmerkene han representerte. 

Snakk om å få teppet trukket vekk under beina!

Utrolig at selskapet overlevde tredveårene og vokste seg til å bli et av landets største igjen. Helt sikkert særdeles egnet til å gi FCA-merkene den mottakelsen de fortjener.

La oss ta med til slutt at Peugeot-familien, som eier 12,5 % i selskapet, alltid har snakket bra sammen med Agnelli-familien – som John Elkann er en direkte nedadstigende medlem av.

Det er ikke bare industri og kapital som slår seg sammen her. Vi snakker også om to av Europas virkelige dynastier.

Det er med andre ord stoff for Se og Hør også her.

Forsiden til dagens Der Spiegel:

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer