img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Bugattien vi ikke fikk se
Sannsynligvis fordi de ikke ville ta glansen fra flashy Bugatti Voiture Noir ventet de noen dager med å presentere den som kan bli den mest populære Bugattien noensinne.

Det er klart all hypen rundt «verdens dyreste bil» ville skape interesse.

Så for ikke å ødelegge for denne litt tragiske spesialmodellen som debuterte på Genève-utstillingen (mer om den på BilNorge.no om en dag eller to), ventet fabrikken i Molsheim noen dager med å presentere en virkelig populær-Bug.

De skal nemlig bygge Baby-Bugattien igjen.

Muligens har også fabrikken lært noe av hvordan man ekspederer elbiler i Norge, de har samtidig med presentasjonen mandag åpnet en reservasjonsliste. Send en melding til contact@bugattibaby.com, så kan du også stå der – i tillegg til alle de elbillistene du også står på.

Ikke bare fordi denne er elektrisk forresten, men også fordi den høres ganske morsom ut.

Vi har hørt om miniatyr-Type 35’ere før. Sbarro har for eksempel vært glad i å lage sånne, og det finnes selvfølgelig noen bra fra Argentina.

Men denne er litt større enn de vi vanligvis ser, og litt mer brukbar både for mor og datter. Far også, forresten.

Her snakker vi nemlig også skalabil, men i skala 3:4 i forhold til originalen.

Da Ettore og han sønn Jean skulle bygge en til le Patrons yngste sønn, Roland, bestemte de seg for halvskala, og alle som har vært etterliknet etterpå har vært omtrent slike. Altså brukbare kun for barn. 

Denne nye kan også voksne kjøre, sier fabrikken, og derfor har de lagt inn en tre-stegs drivlinje.

Når den betjenes av mindreårige har den 1 kW effekt og går i 20 km/t. I voksen-modus har den 4 kW og kan gjøre 45.

Men akkurat som Chiron har den en egen Speed Key, og med den kan du slippe løs 10 kW og fartsbegrenseren får hvile seg. Hvor fort den egentlig kan gå, sies det imidlertid ikke noe om.

Bilen til Roland var ment å være ett enkelt eksemplar, men da kundene kom på besøk ville selvfølgelig de også ha med en hjem til arvingen – det endte med en produksjon på 500. Den fikk til og med sitt eget modellnummer, Type 57 er det offisielle navnet.

Originalen er vanvittig etterspurt, ingen seriøs Bugatti-samling er i nærheten av komplett uten et eksemplar av Baby-Bugattien. 

Men denne nye, Baby II, er såpass full av moderne teknologi at den passer vel best til Veyroner og Chironer og slike.

Det hele er basert på en omhyggelig scan av en av de 35-modellene som ble bygget for det Franske Grand Prix i 1924 (som de heller ikke vant. Campari ble nr. 1 i en Alfa, beste Bugatti ble nr. 7!). Ut fra den ble det laget former som karosseriet håndbygges over.

Bakhjulsdrift, som på originalen og batterielektrisk drivlinje som på den første Baby. Men her har vi litium-batterier, regenerativ bremsing og sperrediff!

 Inni finner vi det typiske Bugatti dashbordet i aluminium, skinnseter, en skalareproduksjon av rattet. Utenpå er det de typiske Bugatti-hjulene, men med litt mer moderne bremser enn tromler som ligger i felgen. Bra lys er det også, til de sene hagefest-racene.

Det blir fortalt at denne er bygget for å feire Bugatti 110-årsdag (hvorfor må man alltid finne på en sær unnskyldning?) og det blir begrenset, men ikke SÅ begrenset, opplag. Hele 500 skal lages, de første leveres ut allerede til høsten.

Alle er selvfølgelig nummererte, og kommer du deg raskt på listen så du får bilen i år, får du med det ekstra 110-års gratulerer-med merket.

Prisen starter på 30.000 euro – men det finnes (selvfølgelig) en liste over hvordan du kan gjøre den dyrere. 

Billig, uansett. En Type 52 gikk for 99.000 dollar på en auksjon for ikke lenge siden.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer