img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Opel kommer hjem
Det var ikke akkurat noen stor nyhet at Opel går til den norske PSA-importøren. Ganske logisk etter at PSA i Paris kjøpte opp Opel i Rüsselsheim. Men for Norge er denne historien helt spesiell. Verdens eldste private Opel-importør og -forhandler er på plass!

Bertel O. Steen er den eneste av våre eksisterende bilimportører som var med på den store bilutstillingen i Oslo i 1909. Arrangert av Kongelig Norsk Automobilklub noen år før den var blitt Kongelig og fremdeles bare var Norsk Automobilklub.

Kongen var forresten kul, han stilte ikke til den pomøse, offisielle åpningen med ordfører og deler av regjeringen klokken 11.30. Han kom klokken 13 og ruslet inn sammen med det brede lag av befolkningen.

Det tok forresten ennå fire år før Kongen ble så overbevist at han skaffet sin egen bil.

Klubben hadde cirka femti medlemmer. Det var flere biler enn medlemmer på utstillingen. 36 utstillere med 65 biler. Pluss titusenvis av begeistrede tilskuere. 

Mange av dem hadde kjørt med den moderne trikken som hadde fått innebygget førerhus.

Bilene hadde det ikke!

Bertel O. Steen alene hadde så mange som syv biler på plass, enda han hadde syslet forsiktig med biler i bare et par år den gangen, og egentlig syslet med helt andre produkter. Revolvere, kalosjer, bakelitt-telefoner og slikt. Men allikevel: det var bare to av de virkelig etablerte importørene som hadde flere biler enn han.

Han hadde dessuten Champagne. Eget-importert merke, St. Marceaux, som var lagret bak på en av hans utstilte biler, en Stoewer. Av magistraten hadde han fått spesiell og midlertidig skjenketillatelse «i eget forretningslokale, til demonstrasjonsformål».

Men noen Opel hadde ikke Norges første Opelimportør fått på plass ennå.

Han hadde Stoewer og Nagant og Humber og Fiat, men Opel var fremdeles et år unna.

Etter utstillingen måtte grossereren helt til Finland for å få solgt noen av de bilene han så optimistisk hadde tatt inn til utstillingen, og derfra finnes det kopi av et brev han skrev til Herr Adam Opel på høsten 1909.

Brevet forteller at han åpenbart hadde god kontakt med den tyske bedriftslederen og at han hadde jobbet aktivt for Opel under sine tidligere reiser i Finland. 

Det viste seg fort at det var nyttig å ha en så tett forbindelse, for forholdet til Humber ble fort veldig surt, og da det merket forsvant ut kunne det enkelt erstattes med Opel.

Dette merket ble fort et meget viktig bidrag til driften. Riktignok rotet han med mange andre merker også – frem til første verdenskrig hadde han representert Cadillac, Humber, Dennis, Stoewer, BSA, Panhard, Belsize, Regal, Studebaker, Sheffield-Simplex og Signal i tillegg til Fiat og Opel. 

Men av de 329 bilene han hadde solgt opp til første verdenskrig var 170 Opel og 58 Fiat.

Til det fikk han meget god drahjelp av en hotellkonge i Trondheim.

I 1910 hadde direktør Fritz Topp på Grand Hotell tatt hjem en brukt Opel med vakkert karosseri. Det utfordret direktør Stensrud på Britannia som var ute etter noe like bra, samtidig som det var opplagt at Topp måtte fornye sin bilstall.

I 1911 ble det tegnet en agenturavtale mellom Steen og A/S Maskinagentur i Trondheim som nok hadde forstått at noe var på gang.

Agent-provisjonen var på solide 25 %, hotelldirektørene (og mange andre) kjøpte og Maskinagentur ble etter hvert Steens største underforhandler.

Men her er det også minst en historie inne i historien.

Maskinagentur ble ledet av Otto Borch Nielsen som ikke brukte veldig lang tid på å ansette sin svoger, Harald A. Møller, i dennes første bilbransjejobb.

I 1920 fikk Maskinagentur trøbbel og ble overtatt av Bertel O. Steen, med Møller som disponent. Borch Nielsen dro til Oslo og ble disponent hos Steen.

Men det er enda mer i denne historien, for selv om Maskinagentur solgte Opel i 1920, gjorde ikke Bertel O. Steen det mer.

Ved slutten av første verdenskrig måtte Bertel Otto velge mellom sine to bestselgermerker. Valget falt på Fiat, og hans bror, Gustav Thrane fikk overta Opel-agenturet.

Helt til General Motors ble etablert i Norge i 1960 var Gustav Thrane Steen verdens eldste privateide Opel-importør, og fremdeles er nok Maskinagentur i Trondheim verdens eldste Opel-forhandler, med kontinuerlig historie.

Dagens leder av Maskinagentur, Knut Brandrud, er også en mann med solide Opel-røtter. Han har vært formann i Opels forhandlerforening, Opelrådet som det heter, i mange år.

Og nå er altså tradisjonsrike Opel på vei hjem til startstedet her i Norge. Og Bertel O. Steen kan se frem til en samlet markedsandel i overkant av 20 %. Det er mye, men det er enda langt igjen til rekorden.

I 1914 hadde Bertel O. Steen med Opel 25 % markedsandel i Norge. Riktignok med et totalmarked på 450 biler. Men markedsandel er viktig – jeg tviler på at de noen gang vil slå den.

Og for ordens skyld, så nykommeren ikke skal føle seg liten og underlegen i dette selskapet av veletablerte Bertel O. Steen-merker når de flytter hjem igjen: med godt over 500.000 personbiler i Norge på denne siden av andre verdenskrig, har Opel solgt like mange som Citroën, DS, Kia, Mercedes-Benz og Peugeot til sammen!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer