img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
En litt flottere el-VW
Er 18.000 kroner et passende tillegg for å oppgradere fra VW ID.4 til den litt tøffere kupe-SUV-en ID.5? Tja, det vil kun tiden vise. Uansett er de første bilene i Norge nå, men med måneders leveringstid for dem som ikke allerede har bestilt.

Volkswagen gjør som Audi og Skoda, det vil si at de har tatt fram en kupeutgave av elektriske ID.4. Eller har de det?

For plukk av rails/takspoileren på ID.4 og hekkspoileren på ID.5, og det skal et godt trent øye til for å se forskjellen. Da Skoda gjorde en kupeutgave av Enyaq, tok de langt mer omfattende grep for å skille modellene.

Rent teknisk er de to ID-bilene så godt som kliss like. Faktisk oppgis bagasjeromsvolumet i ID.5 til å være seks liter større enn i ID.4, men 14 liter mindre med bakseteryggen lagt ned.

To motorvalg
Siden drivlinjene er identiske, her kan det foreløpig velges mellom bakhjulsdrift med 204 hk eller 299 hk i kombinasjon med firehjulsdrift, handler valget først og fremst om smak. 174 hk-varianten som er innstegsmodellen i ID.4-programmet, står foreløpig ikke i den norske prislisten.

Det betyr at ID.5 prisstarter på 435.800 kroner ex frakt/levering med tillegg på 47.400 kroner for å oppgradere med firehjulsdrift, 95 ekstra hester, en snau centimeter bedre bakkeklaring (fra16,3 til 17,0 cm), økt tilhengervekt fra 1200 til 1400 kg og toppfart økt fra 160 til 180 km/t.

For de fleste vil valget være lett. Tall fra OFV viser at så langt i år har sju av ti ID.4-kjøpere endt opp med den firehjulsdrevne utgaven. ID.4 var ved inngangen til mai landets nest mest valgte bilmodell etter Tesla Model Y.

Dette er bilene på MEB-plattformen:
* 4,26 m – VW ID.3
* 4,32 m – Cupra Born
* 4,58 m – VW ID.4
* 4,59 m – Audi Q4 e-tron
* 4,60 m – VW ID.5
* 4,65 m – Skoda Enyaq/Coupe
* 4,71 m – VW ID.Buzz
* 4,88 m – Audi Q5 e-tron (bare Kina)
* 4,88 m – VW ID.6 (bare Kina)

En del mil i begge ID.5-variantene, først i firehjulsdrevne GTX og deretter i den bakhjuledrevne ID.5 Pro Performance, avslører under normale kjøreforhold knapt noen forskjeller.

Naturligvis er GTX raskest og bare tidels sekundet langsommere til 100 km/t enn siste generasjonen av legendariske Golf GTI (6,3 mot 6,2 sekunder), men å dra fram sportskortet passer dårlig på den snaut 2,2 tonn tunge bilen. Komfort veier langt tyngre.

(saken fortsetter)

Bakhjulsdrift
ID.5 GTX vil i det daglige fortsatt være bakhjulsdrevet, motoren på forakselen kobler inn ved behov for mer kraft og ekstra grep, ikke minst på vanskelig og glatt underlag slik det er mye av om vinteren i Norge.

At firehjulsdriften bare er der ved behov er årsaken til den lille forskjellen i energiforbruk mellom den bakhjulsdrevne ID.5 og den firehjulsdrevne. Det oppgitte strømforbruket øker bare fra 16,9 til 17,1 kWt per 100 kilometer. Forskjellen i rekkevidde oppgis til 30 km i favør at den 125 kg lettere 2WD-varianten: opp til 520 km mot opp til 490 km.

En foreløpig enkel test over 78 km i forholdsvis flate omgivelser og med gjennomsnittsfart på 57 km/t viste et forbruk på 13,8 kWt med ID.5 Pro Performance (2WD).

Øker ladefarten
VW-konsernet har vært kritisert for lav DC-ladefart, bare 125 kW. På ID.5 er farten økt til 135 kW på det største batteriet (77 kWt netto) som ved siste programvareoppdatering også vil være standard på andre ID-biler med dette batteriet.

Plug & Charge blir tilgjengelig ved senere programoppdatering. Naturligvis skjer all programvareoppdatering via nettet hjemme hos bilens eier.

Nyeste programvare gjør det mulig for bilen å lære å huske individuelle parkeringsmanøvrer og gjenta dem automatisk. Den inneholder også forbedret kjøreassistent, og bilen trenger nå bare én identifisert kjørefeltmarkering for å holde den stabilt i kjørefeltet. Også assistert motorveifilskift (over 90 km/t) er nå lagt inn.

(saken fortsetter)

LED Matrix
ID.5 GTX leveres med LED Matrix-lys. Hvor deilig er det ikke med godt, men blendfritt lys når høstmørket kommer sigende? På Pro Performance koster denne lyspakken 20.200 kroner ekstra.

Det flate gulvet gjør kompaktbilstore ID.5 til en storbil innvendig. Mye bagasje sluker den også. Men å se forskjell på ID.4 og ID.5 innvendig skal godt gjøres. Interiøret er ikke spesielt påkostet, og jo lenger ned på dørsidene man tar hånden, dess billigere blir plasten. VW har heller ikke i ID.5 tatt seg råd til å tredele bakseteryggen, man kun splittet det 40/60 med skiluke i den bredeste ryggdelen.

Ingen frunk
Helt flatt blir heller ikke gulvet når seteryggene legges ned, og det er ikke satt av rom til ladekablene under panseret (frunk) slik flere av konkurrentene nå har.

Også ID.5 har den tåpelige dobbeltfunksjonsknappen for å åpne vinduene i bakdørene. Måtte VW ved første anledning ta tilbake løsningen med fire individuelle brytere for å åpne vinduene.

De første eksemplarene av ID.5 er allerede på plass hos forhandlerne og kan prøvekjøres fra 12. mai.

  ID.5 ID.5 GTX
Pris fra Kr. 435 800 Kr. 483.200
Motortype Elektrisk Elektrisk
Motor foran Ingen 109 hk/162 Nm
Motor bak 204 hk/310 Nm 204 hk/310 Nm
Samlet ytelse 204 hk/310 Nm 299 hk/460 Nm
Batteri (netto) 77,0 kWt 77,0 kWt
Lading DC/AC 135/11 kW 135/11 kW
Drivlinje 1A, bakhjulsdrift 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 8,4 sekuner 6,3 sekunder
Toppfart 160 km/t 180 km/t
CO2/NOx 0 g/km 0 g/km
Strømforbruk 16,9 kWt/100 km 17,1 kWt/100 km
Rekkevidde (WLTP) Opp til 520 km Opp til 490 km
Dimensjoner (L/B/H) 460/185/161 cm 460/185/161 cm
Akselavstand 277 cm 277 cm
Bilvekt 2 042 kg 2 167 kg
Bakkeklaring 16,3 cm 17,0 cm
Tilhengervekt 1 000 kg 1 200 kg
Bagasjerom foran 0 liter 0 liter
Bagasjerom bak 549 - 1 561 liter 549 - 1 561 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A A
Euro NCAP ***** (2021) ***** (2021)
Kilde: Produsent/OFV    



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer