img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
56 bilder i galleri
Range Rover Sport, for tredje gang
Det går unna hos Land Rover for tiden. Den første Range Rover av femte generasjon kom på norske skilt i forrige uke. Noen dager etter har tredje generasjons Range Rover Sport internasjonal galla-debut.

De er flinke til å melke merkenavnet hos Land Rover. Det som opprinnelig var verdens primitive, men meget dugelige arbeidshest, er med tiden blitt Defender (nå er snart den ekstra lange klar, også), Discovery og Freelander.

Nesten enda flinkere har de vært med Range Rover som dukket opp for mer enn 50 år siden som den perfekte kombinasjon av Galla og Grus.

Der kjørte du til Opera-premiere fredag, sprutet søle med jaktkammeratene lørdag og søndag, og hjalp til med å kjøre høy på baklemmen på mandag.

En helt unik oppskrift som mange har forsøkt å etterlikne, men fremdeles er Range Rover alene der oppe.

Merkenavnet har de etterhånden gjort noe ut av, de har bygget det ut til Evoque og Velar i tillegg til ‘bare’ Range Rover, og – det siste – altså, Sport.

Siden den første i den slekten kom i 2013, har det vært registrert nesten 900 Sport i Norge. Totalt av Land&Range Rover personbiler er vi nå litt over 10.000.

Jeg skal villig tilstå at jeg har hatt visse problemer med å se poenget. Jeg har oppfattet Sport som en Copy Paste av den samtidige ‘normale’ RR, bare med et litt mer skrånende tak og litt dårligere plass i baksetet og høyere pris. Og tar kanskje feil i alt.

Det er åpenbart at det er jeg som ikke skjønner så mye, den nåværende Sporten har utsolgt standard-versjonen med 40 prosent og kjemper med både den mindre Evoquen og med Disco Sport om å være JLRs bestselger.

Da jeg møtte den nye – altså dagens – Range Rover Sport i designstudioet i Gaydon, hadde jeg allikevel den samme opplevelsen om at «Hei – har ikke vi møtt hverandre før? Ved juletider, da ny Range Rover ble vist, kanskje?» 

(saken fortsetter)

Nå vasser ikke jeg i Land Rover produkter hver dag, men bortsett fra taket og verdens lengste spoiler over bakvinduet hadde jeg ikke våget å påstå at jeg kunne spotte en eneste variasjon fra ikke-Sporten.

Så jeg må vente til jeg ser bilder av begge før jeg kan påstå at den smalere, men mer aggressive grillen er ny, at de smale lyktene er nye, at LED-stripene langs sidene er nye, og enda mindre kan jeg påstå at cockpit-interiøret er annerledes enn i den vanlige.

Det eneste jeg kan si er at det er utvilsomt Range Rover hele veien. Mektige flater i karosseriet og store ruter. Innvendig er det lyst og minimalistisk, men ekstremt moderne og utvilsomt med alt man forventer på sin riktige plass.

Nå var ikke designsjefen selv, Gary McGovern til stede, men noen av hans dyktige kolleger. Lee Perry som jeg har møtt både hos Ferrari og på slutten hos Bertone da det virkelig skjedde store ting der. Og hans kollega på interiør, Marcos Villalon som jeg også husker fra Italia og Ferrari. Men før det var han ung student i Torino og var med på IEDs Abarth-presentasjon som studentene fikk vise på Genève-utstillingen i 2011

Det var et par praktfulle parties både i Sveits og Italia i den anledning.

Men siden jeg egentlig ikke hadde noe å spørre om (nydelige shutlines, åpenbar presisjon i sammenføyingen, lasersveising av taket) – spesielt fordi begge to var interiørdesignere og jeg ikke ante hva de hadde gjort her i forhold til den halvt år gamle Range Roveren, ble det mye hyggelig mimring isteden.

(saken fortsetter)

Akkurat som med Nick Collins – eksellent chassis-ingeniør – med ansvaret for hele prosjektet. Der hadde det selvfølgelig vært mye å spørre om, men siden vi verken fikk vekter eller dimensjoner eller spesifikasjoner på den nye ville det blitt litt famling å prøve å snakke om det. Og han sto definitivt ikke der og sa at alt var likt med ikke-Sporten.

Så i stedet mintes vi Kylie Minogue og den enorme introduksjonen i London da Ford presenterte sin StreetKa. «Sannsynligvis var honoraret hennes like høyt som det Ford tjente på den bilen», sa han nå.

Collins hadde nemlig ansvar for de små og hyperfestlige Fordene – alt av RS og ST for eksempel – det var han som ga Ford et kjøreegenskapsrenommé de lever høyt på den dag i dag.

Han fortsatte en global karriere hos Ford, også etter at Jag-Landrover ble satt fri, men kom over og hjem til England i 2015.

Han er en av de stadig færre i toppen på denne gruppen som fremdeles tør tilstå at klassiske modeller er både morsomt og viktig.

Mange ord for å si at det er egentlig ikke mye fornuftig jeg kan si om den nye Range Rover Sporten. Selv om jeg kan jo hekte på litt motordata og andre essensielle detaljer fra pressemeldingen:

Ved lanseringen vil disse motoralternativene være tilgjengelige:

  • D250, D300 og D350 (rekkesekser diesel)
  • P400 (rekkesekser bensin), P530 4.4 V8 og
  • PHEV: P440e og P510e. Utslipp 17-21 g/km. Elektrisk rekkevidde 109-115* (WLTP kombinert)

Dessuten vil en batterielektrisk versjon bli tilgjengelig i 2024.

For egen del vil jeg føye til at i den frie verden kan man også kjøpe SVR versjoner (sannsynligvis også på den nye Range Roveren) med den gamle, potente V- motoren som Ford bygde i Bridgend, men som LR har produsert siden 2019. Når Euro 7 blir en realitet skal denne erstattes av en BMW-maskin.

Det er ikke SÅ lenge siden BMW eide JLR – man møtes igjen.

Så føyer importøren til at bilen kan bestilles fra nå og at de regner med å levere de første i løpet av siste kvartal i år.

Innstegsprisen blir kr 1.418.900 for Range Rover Sport PHEV 440e Dynamic SE, men de mest populære modellene regner de med blir P440e Dynamic HSE: Øverste utstyrsnivå for P440e.

Pris fra 1.515.900. eller P510e Autobiography med høyt utstyrsnivå og mange muligheter for personalisering. Pris fra 1.750.900.

Og mens importøren venter på siste kvartal vil de ha nok å gjøre med å levere ut den vanlige Range Roveren. Den har solgt for mer enn 400 millioner allerede før den første bilen ble levert. Med andre ord, godt over 200 eksemplarer.

Hvis Sport skal forsvare besteselgerposisjonen sin her hjemme også, bør det være solgt 250 slike når de første skal utleveres.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer