img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
28 bilder i galleri
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
PRØVEKJØRT: Det er lett å bli overveldet ved førsteinntrykket av EQS, Mercedes-Benz’ elektriske flaggskip. Komfort, plass, ytelser, bakakselstyring og ikke minst vegg-til-vegg-skjermen imponerer. Men etter noen dager tenker du at sånn bør jo egentlig alle biler være.

Først publisert i bladet BilAutofil nr. 10-2021

Livet blir ikke det samme etter noen dager i Mercedes EQS, bilen som på flere tekniske områder overgår S-klassen i avanserte løsninger.

Her er det bare å velte seg i komfort, forsetene kan – naturligvis elektrisk – reguleres i de fleste retninger og så langt bakover at selv de aller høyeste blant oss nok finner en god sittestilling.

Og om det likevel skulle bli anstrengende bak det elektrisk regulerbare og oppvarmede rattet, er det bare å velge massasjeprogram som faktisk masserer og ikke slår i ryggen slik massasjeprogram i rimeligere biler ofte løser oppgaven.

Om du lener deg over mot passasjersetet, eksempelvis for å plukke opp noe som ligger i setet, så tennes kupelyset på akkurat den siden og lyser opp seteputen så du slipper å famle i blinde.

Soltaket/gardinen under taket åpnes enten ved å stryke fingeren mot en føler oppunder taket eller bare bevege hånden der sensoren befinner seg. Fikst å skryte av i passende anledninger, men kanskje ikke en nødvendig funksjon.

ENORM
3,21 meter akselavstand gir så mye bakseteplass at du ikke helt vet hva den skal brukes til annet enn å sitte der og eksempelvis lese bladet BilAutofil, eller følge med på den enorme skjermen midt på dashbordet.

Her har tydeligvis Mercedes hatt som mål å overgå Tesla Model S og X. For sikkerhets skyld henger den digre skjermen sammen med både instrumentskjermen og passasjerskjermen bak det samme glasset, men passasjerskjermen aktiveres først når noen sitter i passasjersetet foran, og samtidig aktiverer skjermen.

Når først skjermen er så enorm lurer jeg på hvorfor ryggekamerabildet fyller så liten del av den når navibildet ser ut som om det er i 1:1 målestokk? Og når jeg først spør, så savnet jeg virkelig softclose av dørene som ifølge prislisten ikke kan kombineres med premiumpakken bilen var utstyrt med. Forstå det den som kan.

(saken fortsetter)

FOLKEUTGAVE
Men når alt dette er listet opp så var det prisen: fra 945.000 kroner for «folkeutgaven» og 227.000 kroner mer når det står EQS 580 på hekkluka – og det før tilvalgene som i dette konkrete tilfellet fikk bilprisen til å bikke 1,4 millioner, men som også gjør det enda hyggeligere å tilbringe ekstra timer i bilen.

Fortsatt kvalifiserer selv de aller dyreste elbilene for fritak for engangsavgifter og moms, og det betyr at EQS faktisk er dyrere enn de rimeligste variantene av S-klasse når avgifter og moms skrelles av sistnevnte.

Når jeg bruker begrepet folkeutgave, så tas det slett ikke ut av løse luften. På kort tid har mer enn 20.000 nordmenn skaffet seg Audi e-tron og 13.800 har til nå valgt Tesla Model X.

Billigste Model X koster i dag bare ti kroner under millionen, og det skal ikke mange avkrysninger i e-trons rikholdige utstyrsliste før bilen stanger i milliontaket.

Drøyt 3500 Porsche Taycan ruller per utgangen av april påskrudd norske skilt, så det er avgjort muligheter for at EQS kan bli godt tilstedeværende i det norske billandskapet.

VELG 4X4
Hvis valget står mellom 450+ og 580 4Matic ville jeg ikke vært et sekund i tvil. Firehjulsdrift blir aldri feil på en bil som denne, og med 2,6 tonn tung bil fordelt på de fire hjulene hjelper det på selvfølelsen at 523 hk gjør EQS til en akselerasjonssprinter.

Skulle 4,3 sekunder være for puslete, hvis naboen allerede har skaffet seg en enda raskere Tesla eller Taycan Turbo, er det bare å vente på AMG-varianten EQS 53 med 761 hk som tar deg til 100 på 3,4 sekunder, bare halvsekundet langsommere enn McLaren 720

Selv om det er mulig å kjøre styggfort med EQS, ikke minst fordi firehjulsstyringen hjelper deg gjennom svingene, trives den 5,22 meter lange bilen bedre på endeløse motorveistrekninger hvor den nærmest kan sveve på luftfjæringen mens elektronikken tar seg at plasseringen i veibanen.

Akkurat det siste fikk jeg anledning til å prøve ut under en svipptur utenfor landets grenser. Jeg kommer til å huske den gode følelsen som fullt ut kunne konkurrere med komforten i den to millioner kroner dyrere Bentley Bentaygaen jeg beskrev i forrige BilAutofil

(Saken fortsetter)

REKKEVIDDEVINNER
Med batteripakke på 107,8 kWt og mitt gjennomsnittlige strømforbruk på 18,6 kWt nås Stavanger via Kristiansand, Bergen eller Trondheim fra Oslo uten ladestopp.

Testbilrekkevidden oppgis til 645 km, men skulle du fristes til å leke at du er på Nordsløyfa og derfor tømmer batteriet raskere enn fartsgrensene tillater, kan det være greit å vite at bilen på lynladere sluker inntil 200 kW, en teoretisk verdi det riktignok nærmest er umulig å oppnå i praksis.

På Ionitys 350 kW lader i Østfold ble aldri ladefarten høyere enn 110 kW, mens den på Mer sin 150 kW lader i Lier la seg ganske støtt på 143 kW. Selv på 80 prosent ladet batteri lå ladefarten fortsatt lå på 105 kW som er veldig bra.

Om 645 km rekkevidde ikke holder, lover Mercedes at bakhjulsdrevne 450+ skal klare hele 780 km. Der er ikke engang Tesla.

GRATIS STRØM
EQS leveres for øvrig med ett års gratis lading hos Ionity. Teknikken i EQS åpner for kort/app-fri lading ved at laderen gjenkjenner bilen slik det alltid har vært på Teslas ladenettverk.

CCS-teknologien er forberedt for automatisert lading, og forhåpentligvis vil det komme om ikke altfor mange år til alle elbiler uansett hvilket navn det står på ladestolpen.

EQS ser fra siden ut som et elegant utformet såpestykke. Panseret er i utgangspunktet ikke til å åpne (samme som Smart ForTwo og Audi A2) så spylervæske fylles på i en spalte i venstre forskjerm.

Nå har jeg likevel tittet under panseret og undres på hvorfor all den tomme plassen der ikke brukes til å huse nødladekabel eller for den saks skyld skitne gummistøvler? Ford har jo til og med tappekran i bunnen av frunken.

Og mens jeg lurer. EQS trekker bare 750 kg, og jeg innrømmer villig vekk at dette ikke er bilen for å trekke hjem en svett gamp, men en elegant båt av italiensk opprinnelse kunne passet der bak, og slike veier definitivt mer enn 750 kg.

Bagasjerommet derimot rommer 610 liter, er lettlastet på grunn av den store bakluka, og med bakseteryggene lagt ned går det an å stappe inn 1770 liter i volum.

(saken fortsetter)

SAVNER VOLUMKNOTT
På rattet betjenes skjermene via to styreflater, men jeg savner i en bil som denne en elegant lydvolumknott slik Mercedes har hatt i mange år. Her ofres dessverre det elegante og mekaniske på elektronikkens sparealter.

Men med antallet sensorer øker også muligheten for problemer. En ubetydelig bråttsjø kl. 09.04 en lørdag morgen om bord i Strømstadferga, utløste en overfølsom kollisjonssensor som førte til at bilen noen dager senere ba om kvalifisert assistanse og nektet å flytte seg en millimeter inntil feilen var nullstilt.

Hvorfor jeg vet når det skjedde? Fordi informasjonen lyste mot meg på skjermen da jeg skulle kjøre ut av fergen, men det var slett ingen skrammer å se.

Slikt kan skje alle biler, men det er et tankekors at vi i vår komfortable verden innretter bilene slik at en må ty til stemmestyring for å gjøre dem trafikksikre igjen (fordi fomling for å finne fram i bilers etter hvert så omfattende skjermmenyer tar all oppmerksom bort fra selve kjøringen).

Dessuten tenker jeg med skrekk og gru på regningen som legges på bordet den dagen garantien er ute og luftfjæringen bryter sammen samtidig som bakakselstyringen ikke styrer mer.

Men akkurat nå velger jeg å skyve slike problemer foran meg og heller bli værende i det faktum at luftfjæring er et undervurdert komfortelement (jeg har eid en Citroën CX med hydraulisk fjæring så jeg vet et og annet om komfort) og at 10 graders hjelpestyring på bakakselen gjør det mulig å parkere denne digre bilen ganske enkelt selv i trange parkeringshus.

Det har i skrivende stund bare ankommet noen få EQS til Norge og det store publikumsslippet av bilen blir på Oslo Motor Show siste helgen i oktober.

PS! Ved utgangen av april er det ifølge OFV registrert 212 nye EQS – det er vel et antall S-Klassen aldri har vært i nærheten av på et halvt år?

VI SYNES

Fantastisk komfort pakket i eleganse og spisset teknologi med funksjonstilnærming via bilindustriens største skjerm.

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase

Fakta Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Pris EQS 450+ fra:

Kr. 944 900*

Pris EQS 580 4Matic fra:

Kr. 1 171 900*

Pris testbil:

Kr. 1 426 788*

Motortype

Elektrisk

Motor foran

184 hk

Motor bak

347 hk

Samlet ytelse

523 hk/855 Nm

Batteri

107,8 kWt

Lading DC/AC

200/11/22 kW

Drivlinje

1A, firehjulsdrift

0-100 km/t

4,3 sekuner

Toppfart

210 km/t

CO2/NOx

0 g/km

Strømforbruk 100 km

18,4 - 21.2 kWt

Testforbruk 100 km

18,6 kWt

Rekkevidde (WLTP)

645 - 675 km

Dimensjoner (L/B/H)

522/193/151 cm

Akselavstand

321 cm

Bilvekt

2629 kg

Bakkeklaring

14,2 cm

Tilhengervekt

750 kg

Bagasjerom foran

Nei

Bagasjerom bak

610 - 1770 liter

Garanti/km

5 år/100 000 km

Batterigaranti/km

8 år/160 000 km

Miljøklasse

A

Euro NCAP

Ikke testet

Kilde: Produsent/Statens vegvesen/OFV

* Inkl frakt/levering Oslo

** Luftfjæring/variabel





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer