img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Smart gjør som Mini
Mini startet som en mini og vokste til en vanlig bil. Nå har Smart tatt en lignende rute – den er i ferd med å bli en tysk/kinesisk Volvo/Polestar/Lynk&Co/Lotus. Kanskje ikke så smart?

Smart var åpenbart i ferd med å ta livet av seg selv. Daimler begynte i hvert fall å bli lei av å holde liv i kompaktbilen, for eksempel kvittet de seg med fabrikken som var spesialbygget for Smarter, men så meldte Geely seg på.

Den ekspansive kineseren hadde allerede en del prosjekter felles med tyskerne, ingen spesielt vellykkede. Allikevel sa de ja til en ny oppoverbakke.

I 2019 ble Smart Automobile Co. Ltd. stiftet med 50/50 Mercedes-Benz AG og Zhejiang Geely Holding Group. Formålet er å produsere biler med Smart-logoen i Kina, og markedsføre dem over hele verden.

Europadebuten skjedde i Berlin og man kunne i hvert fall slå fast at den opprinnelige logoen var på plass: en C og en pil. Opprinnelig sto det for Cute og Kompakt, og fremtidsrettet design.

Det er ikke lett å si hva det står for nå.

Hvis vi ser på spesifikasjoner og mål er bilen skikkelig main stream.

Akselavstand på 275 cm, og utvendige mål som sier 427 x 182 x 164 cm, med tomvekt på 1820 kg.

Den står på Geelys SEA (Sustainable Experience Architecture – intet mindre) plattform som du allerede finner under Zeekr 001 og Lotus Eletre, men som med tiden også vil bære mengder av Volvoer, Polestarer og Lynk & Companier, for ikke å snakke om Geelys egne biler.

Karosseriet de har lagt oppå denne er svært likt det vi møtte som konsept på IAA i München i høst

Riktignok har den fått en B-stolpe nå, og avslutningen på taket er endret noe, men bilen er i hovedsak like glatt, ikke spesielt oppsiktsvekkende og like lite egnet til diskusjoner som konseptet var.

(saken fortsetter)

Cab forward betyr at i 15-litersrommet under «panseret» får du så vidt plass til ladekabelen. Jeg har ikke hørt de har sagt noe om bagasjerommet, men de sier i hvert fall fem-seter.

Interiøret er ikke fullt så elegant som det var i München, og jeg husker ikke at jeg reagerte på storskjermen. Men på bildene av produksjonsbilen ser det ut som det bare er klistret på en 12,8 tommers skjerm midt på dashbordet.

Det er virkelig litt schnodig for jeg mener riktignok mye om Mercedes-interiører (det er de som har designet denne bilen), men jeg er en motvillig beundrer av hvordan de klarer å integrere skjermer i interiøret.

Her virker det som de er tilbake til start.

Selve instrument-avdelingen er en ryddig 9,2-tommer som bare viser det viktigste og som er kombinert med en HUD.

Det ser ut som alle betjeningsorganer som ikke er plassert på skjermen ligger i rattet. Bortsett fra «girvelgeren» som ligger bak rattet slik at sentraltunnelen holdes helt ren.

Rattet selv sørger for at du alltid vil huske hvor du er: logo i sentrum og Smart med svært lesbare bokstaver på den flate, nederste delen.

(saken fortsetter)

El-avdelingen består av en motor i hekken som driver bak, med 272 hk og 343 Nm. Batteri på 66 kWt og 400 V. 10-80 åprosent er oppgitt til 3 timer og 30. Koblet til en 150 kW DC-lader tar det 30 minutter. Rekkevidden oppgis til en del over 400 km.

Det er vel ikke helt klart når bilen skal lanseres på markedet – på slutten av 2022 sies det. Smart Europe sier den skal selges både på nett og i Mercedes-butikkene, og tyskerne tror i hvert fall på 40.000 euro.

I Kina snakker de om en mindre SUV som neste modell og deretter en større modell – kanskje som sedan, og så en kompakt MPV. Om disse modellene skal til Europa er slett ikke sikkert.

Underlig navn på modellen forresten. # 1. Opus En – da er det noen som har glemt bort mange generasjoner smart-biler. 

Noen av dem var faktisk ganske smarte, men verken markedet eller produsenten skjønte det – så da var den vel ikke så smart allikevel?




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer