img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Maxus Euniq 6, stor kineser til budsjettpris
PRØVEKJØRT: Når kinesiske Maxus nå lanserer SUV-en Euniq6 i Norge handler det først og fremst om å krige på plass og pris.

Det lyder selvmotsigende at Euniq 6 er mindre enn Euniq5, men så er tilfelle hos elektriske Maxus. Men spiller det noen rolle?

Uansett hvilken av de norske personbilene i Maxus-programmet det handler om, så løftes plass og pris fram som de viktigste konkurransevåpen.

Den nye SUV-en Euniq 6 er med andre ord i XL-format med så mye beinplass i baksetet at selv plassmesteren Skoda har grunn til å skule misunnelig mot kineseren.

Og det er før knappetrykket på festet for bakruteviskeren løfter hekkluka og åpner til 754 liter fordelt på to plan. Under de to planene huserer ladekablene i eget rom.

Bare forhjulsdrift
Under panseret derimot kan du glemme å lagre noe. Drivlinjen tar all tilgjengelig plass. De to Maxus personbilene som tas til Norge trekker på forhjulene, og ingen av dem planlegges med 4x4 i kombinasjon med el-drift.

Selv om den sist ankomne Euniq er SUV og ulik fra den enda større flerbruksbilen, har de likevel mange tekniske fellestrekk, som lik motor på 177 hk/310 Nm i dreiemoment samt 400 kg tilhengervekt.

70 kWt – 345 km
Batteripakken på 70 kWt netto deler Euniq6 med seks-seteren av Euniq 5, og i begge tilfellene opereres det med 345 km i WLTP-rekkevidde og DC-ladefart på maksimalt 120 kW.

Ved første øyekast er det lite å sette fingeren på. Med 4,74 meter lengde og priset til 380.000 kroner møter Euniq6 konkurrenter som er både kortere og laster langt mindre bagasje til samme pris.

I slekt med MG
SUV-en MG Marvel R er det nærmeste å komme i størrelsen, pris og ytelse. Marvels styrke ligger i tilgangen på firehjulsdrift, men mot et pristillegg.

Det er heller ikke tilfeldig å trekke fram MG, for både MG og Maxus produseres av SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), Kinas største bilprodusent med tette samarbeids- og produksjonsbånd til VW-konsernet og til General Motors.

Som gigant har SAIC nærmest uendelig mange varianter under de ulike merkene. Euniq 6 er således den batterielektriske utgaven av bensinmotoriserte Maxus D60, lansert i 2019, og som i Kina tilbys både med for- og firehjulsdrift. Bensin/elektrisk hybrid-drivlinje leveres også, men alt dette er uaktuelt for Norge hvor kun de elektriske variantene er aktuelle.

(saken fortsetter)

Hele Norden
Den norske importøren RSA har sikret seg Maxus-agenturet for alle de nordiske landene og Polen. Målet er i år samlet å selge 1500 personbiler og 1500 varebiler i området, men RSA-boss Frank Dunvold legger ikke skjul på Norge som viktigste marked foreløpig.

I Maxus speiler prisen en «midt på treet» bil, godt utstyrt og med stort glasstak til å åpne, elektrisk bakluke, elektrisk justerbare skinnseter, ryggekamera, 2-veis justering av rattet, 360 graders kameravisning, adaptive cruisekontroll og kablet Apple CarPlay, men ikke app-styring som betyr at du ikke kan sitte i stuen og programmere lading eller kjørerute.

Noen mangler
Bakseteryggen er splittet 40/60, bilen har ikke skiluke og heller ikke varmepumpe.

Du sitter helt greit i Euniq6 som kjører på det jevne, det vil si mer enn godt nok for folk flest. Men noen bilentusiastappell som hos eksempelvis nye Renault Mégane E-Tech, har den ikke. Til det har de kinesiske produsentene fortsatt mye å lære fra europeerne og japanerne i chassisbygging.

177 hk er ikke mer enn denne nær 1900 tunge bilen trener og den oppleves ikke som spesielt rask. Men med hånden på hjertet: hvem har reelt behov for de 300 - 400 hestene mange av elbilprodusentene tilbyr?

Konstruert problem?
Fordi Euniq 6 byr på så mye plass vil noen ganske sikkert henge seg opp i den lave nyttelasten på 320 kg. Trekk fra fire passasjerer som i offentlig dokumentasjon vektklassifiseres til 75 kg, og det er kun 20 kg igjen til bagasje.

Trolig er dette et konstruert problem fordi de færreste kjører med fem voksne i bilen, og i hvert fall over noen tid.

Så igjen: styrken til Euniq 6 er først og fremst å finne i baksetet, i bagasjerommet og på prislappen.

Maxus Euniq 6 5-seter
Pris billigste* Kr. 379 900
Pris testbil* Kr. 387 800
Motortype Elektrisk
Motor 177 hk/310 Nm
Drivlinje 1A, forhjulsdrift
Batteri (netto) 70 kWt
Lading DC/AC 120 kW/7,2 kW
0-100 km/t Ikke oppgitt
Toppfart 160 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Rekkevidde (WLTP) 354 km
Dimensjoner (L/B/H) 474/186/174 cm
Akselavstand 276 cm
Bilvekt 1885 kg
Bakkeklaring 19,0 cm
Taklast 50 kg
Tilhengervekt 400 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 754 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet
* Levert kunde.  
Kilde: Leverandør/Statens vegvesen/OFV.

 



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer