img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Renault Mégane E-Tech, en elbil verd å vente på
2022 byr på mange interessante elbiler. Renault Mégane E-Tech er blant dem det er verd å vente på.

Det er bare å glede seg. Renault Mégane E-Tech har det meste som skal til for å bli en elektrisk kompaktbilstorselger dersom Renault er i stand til å levere de volum som Norge ber om.

Og volum betyr ifølge markedssjef Roger Andersen 2500 biler i år med et par hundre biler før sommerferien og resten i andre halvår.

Med lengde på 4,21 meter hører E-Tech hjemme i C-klassen, det vil si at den er en typisk kompaktbil/crossover i konkurranse med VW ID.3, Cupra Born, MG ZS, Hyundai Kona, Kia e-Soul, Peugeot e-2008 og Citroën e-C4.

Selv om sistnevnte er en god del større utvendig, befinner de fleste av dem seg i prisnivået mellom 300.000 og 400.000 kroner.

Byr på kjøreglede
Sånn sett er Renault Mégane E-Tech blant de minste i utvendig lengde og samtidig i det øvre prissjiktet i klassen ved å starte på 360.000 kroner. Den mest interessante varianten av dem, mellommodellen Techno, passerer 400.000 kroner innen den får på skilt og vinterhjul.

Men Mégane E-Tech byr på kjøreglede få av konkurrentene kan matche. Styringen med de korte rattutslagene og den gode tilbakemeldingen får meg umiddelbart til å tenke på Ford Focus som klasseledende på kjøreunderholdning blant folkelige kompaktbiler.

220 hk og ganske kraftig regenerering åpner for muligheten til engasjert kjøring ved bruk av én pedal om blikket bare løftes langt nok fram og veien innbyr til det. Fordi bilen ikke har aktivt chassis, påvirker sportsknappen først og fremst gassresponsen.

(saken fortsetter)

130 mot 220 hk
Innsteget i Mégane E-Tech-verden starter med 130 hk, men til Norge sendes bilen kun med den største batteripakken, den er på 60 kWt, hvilket i kombinasjon gir 470 WLTP-kilometerer rekkevidde.

Men med kun 25.000 kroner i pristillegg for 90 hk kraftigere motor og all kjøregledene som ligger i ekstra effekt ved at vekten knapt øker, så er 20 km tapt rekkevidde knapt noe å bry seg om. 450 km holder for de fleste.

Se data og priser for de ulike variantene i vår nybilbase

Rask ladefart betyr mer enn lang rekkevidde. Her oppgir Renault 130 kW, men den reelle farten, altså hvor lang tid det i praksis tar å lade fra 10 til 80 prosent batterikapasitet, må jeg får komme tilbake til når bilen befinner seg i Norge.

440 liter og trekker tilhenger
Måten å pakke Mégane E-Tech på gjør at den også oppleves større enn den faktisk er, ikke minst på grunn av det dype og 440 liter store bagasjerommet. Ekstrarommet under bagasjeromsgulvet er stort nok til alle ladekablene og en pose spylervæske.

Det eneste jeg savner i bagasjeromsavdelingen er toetasjes gulv for å gi lasteflate på samme nivå når bakseteryggene legges ned.

E-Tech har heller ikke skiluke, men laster på taket og kan trekke tilhenger på inntil 900 kg.

Lillebror til Nissan Ariya
Det er nå på tide å trekke inn Nissan Ariya. Så hvorfor Ariya? Fellesnevneren ligger i plattformen, at begge er utviklet parallelt og at teknologien, det man ikke kan se, i hovedsak er ganske lik. Mégane E-Tech overlapper Nissan Ariya både i ytelser og pris. Der Renault slutter, begynner Ariya.

Mégane E-Tech bryter ikke nytt land, men jeg tror det vil være ganske stor enighet om et ganske flott design. Innfelte dørhåndtak a la Tesla Model 3 mener jeg er mer en motegreie enn spesielt funksjonelt, særlig om vinteren.

(saken fortsetter)

Skjermbasert speil
Stoffet på dashbordet oppleves godt å ta på og skjermmenyene intuitive. Eget klimaanleggpanel inkludert lett synlig knapp for varme i rattet trekker opp. Renault tilbyr bilen med skjermbasert speil slik Toyota nå har levert til flere modeller i noen tid.

Generelt synes jeg ikke løsningen fungerer bedre enn konvensjonelle speil, med unntak i Mégane E-Tech hvor videospeilet gir et godt bilde av hva som befinner seg bak bilen, mens bilens utforming gjør at det tradisjonelle speilet blir som å titte ut av skyteskåret på en tilårskommen kanonstilling.

Skinn kontra stoff
Noen lurer kanskje på hvorfor jeg ikke løfter fram Iconic, toppmodellen, med mer utstyr, Harman Kardon lydanlegg og elektrisk regulerbare skinnseter med massasje (ja, her gjelder ekte skinn, veganskinn kommer senere). Den koster tross alt bare 15.000 kroner ekstra?

Vel, skinn er kaldt å sette seg inn i om vinteren og ikke minst varmt om sommeren. Dessuten opplevde jeg faktisk stoffsetene som bedre å sitte i, og lydanlegget i Techno var bra nok.

Knapt hjulstøy
Under den europeiske presentasjonen gjorde Renault et betydelig nummer av å hvor godt de har dempet bilen mot dekkstøy. Og det fungerer. Underlaget skal være ganske grovkornet før veistøy trenger gjennom.

Men ved fravær av en lyd, dukker andre opp som i dette tilfellet sus fra speil/dører. Ikke spesielt generende, men hørbart.

Renault Mégane E-Tech Ionic  
Pris billigste* Kr. 359 900
Pris testbil* Kr. 399 900
Motor 220 hk/300 Nm
Drivlinje 1A, forhjulsdrift
Batteri 60 kWt
Lading DC/AC 130/22 kW
0-100 km/t 7,4 sek
Toppfart 160 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Energiforbruk 100 km, oppgitt/test 12,8/16,4 kWt
Rekkevidde (WLTP)/test 450 km
Dimensjoner (L/B/H) 421/178/150 cm
Akselavstand 270 cm
Bilvekt 1624 kg
Bakkeklaring Ikke oppgitt
Tilhengervekt 900 kg
Bagasjerom foran 0 kg
Bagasjerom bak 440 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP 5 stjerner
  *Inkl levering.  

 




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer