img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Fanget av fluepapiret: Voyah
Norge som fluepapir for marginale kinesiske bilmerker er tema for denne miniserien. I dag er det Voyah vil skal presentere.

Felles for de tre bilmerkene vi presenterer i denne serien – tre merker som i løpet av en snau uke plutselig dukket opp på det norske markedet – er at de nesten ikke finnes.

Den første – Skyworth – er så langt produsert i mindre enn 5.000 eksemplarer

Voyah har allerede passert 10.000 biler – tilsvarende det som er cirka månedsvolumet for både Nio og Xpeng.

Grunnen til at man ikke kan ta Voyah som en spøk er først og fremst at bilen kommer fra DongFeng – en av de virkelig store bilprodusentene der, og med en rekke joint ventures med vest-firmaer.

De burde med andre ord ha både kontaktene og peiling.

Det er snaue to år siden vi fikk høre at DongFeng planla en luksuslinje med elektriske biler. De skulle hete Voyah, Lantu på kinesisk, og hadde fått med Italdesign på laget.

I hvert fall den første modellen vi møtte derfra: i-Land, en måkevingedør-coupe som sto på bilutstillingen i Beijing 2020 – som ingen egentlig oppdaget fordi det var en ganske smittsom sykdom gående løs den gangen.

(saken fortsetter)

Et konsept som var i direkte slekt med Italdesigns Da Vinci fra Genève 2019. Jeg tror jeg var fornøyd med den

Det er ikke helt klart om – eller i hvilken grad – Italdesign deltok i-Free, merkets første produksjonsmodell – som altså skal lande i Oslo, åpenbart i et anlegg a la Nio House – i juni. 

Men i-Free ser egentlig ganske bra ut, ikke minst fordi den har sin helt egne personlighet uten særlig mye copy-paste. Den er også ganske god på strømlinjer, Cw på under 0,3 – bra for noe såpass stort.

De spesifikasjonene vi har fått så langt sier 491 x 195 x 169 på 296 cm akselavstand. Ikke noe om vekt, men fem seter blir vi lovet. Den burde bli rask med to motorer på til sammen 510 kW og 1040 Nm og firehjulsdrift. 

Man kan også nøye seg med bakhjulsdrift, da blir det hele litt mer økonomisk, med rekkevidde på 505 km. Med alle fire hjulene i drift er vi nede på 475 km. Batteri på 88 kWt i begge tilfellene.

Kinesiske media har regnet om prisen til tilsvarende 51.000-56.000 US dollar.

Tre ikke altfor store skjermer for fører og passasjer, en rekke fører-assistenter og oppkoblinger – som alltid, og med Huawei-assistanse i en rekke av systemene.

Jeg er sikker på at andre tekniske detaljer og lister over utstyr er på vei, sikkert i enda større grad enn hos Nio – som jeg mistenker DongFeng for å ha tittet nærmere på når det gjelder Norges-lansering.

Bortsett fra at så langt har jeg ikke oppdaget at det er rekruttert noe norsk nøkkelpersonale.

La oss også ta med at en ny modell er på gang – i-Dreamer heter den – en ganske svær SUV / MPV, 532 x 198 x 181 cm. 

Den er vel nummer to i rekken etter Hongqi når det gjelder «diskresjon, slett ingen selvfølge». Grillen på Dreamer gruser de største hos de nye BMW-ene – den eneste konkurrenten er det Røde Flagget.

Den ventes på markedet i Kina i midten av dette året. Og siden Voyah som regel (!) ikke bruker mer enn et par måneder fra de lanserer en modell til den er i Oslo, er den kanskje på plass til årsskiftet.

(saken fortsetter)

Men så: Hvorfor?

For det første: hvorfor stupe ut i det uten noen åpenbar jording? DongFeng har for eksempel kontakt med Gill Gruppen, gjennom et annet Kina-agentur som det norske selskapet har.

Men det ser ikke ut som det er noen forbindelse den veien. Ei heller gjennom de europeiske produsentene de har joint ventures med.

For det andre: hvorfor gå løs på det aller øverste segmentet med en reell momstrussel satt ut i livet når deres biler skal ut på gater og veier? (Butikk på plass i sommer, biler utlevert fra nyttår).

DongFeng har i hvert fall 20 andre batterielektriske modeller, fra ca. 130.000 kroner hjemme – en rekke av dem bare ett eller to år gamle.

For det tredje – det later til at de kommer til å følge en direkte-salgs-modell uten at de har bygget opp et øko-system slik som Nio har. Det har ikke sluppet ut en lyd om eventuelle samarbeidspartnere på utleveringer eller servicemarked. Så hvordan skal det løses?

Det ser imidlertid ut som de dropper batteribytte-stasjoner. Den opprinnelige Italdesign-oppskriften var et rent skateboard – jeg har en sterk følelse av at det er den som ligger under de kommende Voyah-modellene også.

DongFeng er helt klare på at de skal til Europa med sine NEV-biler, Norge er bare en start. Og når selskaper på denne størrelsen legger brystkassen til, må de tas på alvor.

Det var bare en underlig start – og bildet av en luksus-yacht for full fart når de skal ønske seg selv velkommen til Norge? Vel påstår de at det er båt-inspirasjon i interiør-designet, men det virker vel litt underlig det også?




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer