img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Audis neste bestselger?
PRØVEKJØRT: Kompakte Q4 e-tron har alt i seg til å bli Audis neste bestselger. Men billig er den ikke etter noen kjekke tilvalg.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021.

Etter knallsuksess med store e-tron i fjor, ja, bilen som med noen tilvalg raskt nærmer seg millionen i pris endte som landets mest kjøpte, er lillebror Q4 e-tron nå på plass. På litt avstand ser de to til forveksling like ut, selv om lillebror med støtfanger til støtfanger-lengde på 4,58 meter, faktisk er drøyt 30 cm kortere.

Men teknikken skiller de to, for i Q4 gjelder konserntankegangen tvers gjennom. I likhet med VW ID.3/ID.4, Skoda Enyaq og Cupra Born bygges Q4 på MEB-lesten, hvilket i basis betyr bakhjulsdrevet bil med 170 hk, som i rimeligste variant koster fra 389.100 kroner, drøyt 50.000 kroner mer enn VW ID.4 med samme motor.

FIREHJULSDRIFT
Så er det alle tilvalgene som Audi frister med, inkludert firehjulsdrift og effektøkning opp til 299 hk når motoren foran legges til. For hvem vil ikke ha en moms- og avgiftsfri bil som tar deg like raskt til 100 km/t som legenden Golf GTI, altså på 6,2 sekunder?

Hva er så hensikten med å legge flere titusen ekstra i en Audi framfor å velge ID.4, når teknikken er den samme og VW leverer like mye innvendig plass, like god rekkevidde, samme ladefart og laster litt mer bagasje?

Stikkordet er velvære inne i bilen.

DET LILLE EKSTRA
Ok, du betaler ekstra for ringene og statusen det gir å kjøre et såkalt premium merke framfor standardvare, men pakken inneholder samtidig trivselselementer som gjør milene bak rattet hyggeligere. I oppgraderte seter sitter du svært godt, infotainment-teknologien er blant klassens enkleste å bruke med svært skarp skjerm vridd mot føreren. Headup-displayet inneholder det viktigste av kjøreinformasjon. Også Q4 leser trafikkinformasjonen og regulerer farten foran rundkjøringer, ved krappe svinger uten at føreren behøver å foreta seg noe.

En liten og fiks detalj: ryggekameraet bak holdes rent av en liten spylerdyse.

Jeg har sittet i bedre konsertsaler enn Q4, og det overraskende høye hjulstøynivået demper gleden som ligger i å drømme seg bort i favorittlydsporene fra det oppgraderte Sonos-lydanlegget.

(saken fortsetter)

BERØRINGSFLATER
Sånn sett ser interiøret i ID.3/ID.4 kjipt ut sammenliknet med løsningen Audi har falt ned på.

I likhet med ID.3/ID.4 mangler også Q4 lydvolumknapp, men løsningen de sammen har valgt er snedig nok: begge har erstattet den fysiske knappen med en berøringsflate. Fingeren skyves bortover på VW og rundt på Audi. Ellers er dette biler etter Tesla-mal: bare å sette seg inn i, bevege girvelgeren og legge i vei.

I baksetet med flatt gulv og høy sitteposisjon har selv lange bein god plass, akkurat som i ID.4 og Enyaq. Bagasjerommet med gulv i to trinn er stort, med 520 liter kapasitet, men ikke av de største med tanke på nær 4,6 meter billengde. Under bagasjeromsgulvet er det helt bakerst plass til ladekablene. Men hvorfor ikke ladekabeloppbevaring under panseret? Flere av konkurrentene har det.

1200 KG
Selvfølgelig trekker Q4 tilhenger, bare å lesse opp med inntil 1200 kg, som betyr at bilen greit trekker en ganske stor varetilhenger eller landstedbåten.

299 hk gir ikke nødvendigvis 2,1 tonn bilvekt sportsbilegenskaper, men Q4 oppleves langt nettere å kjøre enn storebror. Samspillet mellom bakhjulene og forhjulenes inngripen gir bedre balanse enn i ID.4, og gjør Q4 til en like morsom bil å kjøre som den noe mindre VW ID.3.

Rekkevidde og ladefart kommer man foreløpig ikke unna når temaet handler om elbiler. Batteriet på 77 kWt netto holder i praksis til drøyt 400 km sommerkjøring med vårt gjennomsnittlige testforbruk på 18,8 kWt/100 km. Mangel på rekkevidde var aldri noe tema under testen.

LADER RASKT
Ladefarten langs landeveien teller faktisk mer enn uendelig lang rekkevidde. For med høy ladefart á la de beste, som Hyundai Ioniq 5, tar det bare noen minutter å hive innpå 100 ekstra kilometer fra en lynlader.

Audi lover inntil 125 kWt, og ja, med kun fem prosent batterikapasitet igjen på bilen, gikk ladingen rimelig fort til å begynne med. Allerede etter halvannet minutt var ladefarten oppe i 126,2 kW, og ved 14 prosent batterifylling lå fortsatt ladekapasiteten på 660 km rekkevidde per time. Så falt naturlig nok ladefarten, men ikke mer enn at på første test ladet vi 41,5 kWt på 21,42 minutter, og ved neste test til 53,4 kWt (76 prosent fyllingsgrad) på 36,46 minutter.

PS: Audi lanserer i disse dager Q4 i 45-variant, som betyr pris fra 451.400 kroner, men bare litt mindre effekt (265 hk) og fortsatt firehjulsdrift.

VI SYNES
Flott elektrisk Audi med mye plass. Q4 Sportback koster 20.000 kroner mer og er enda flottere.

Audi Q4 e-tron 50 Edition One
Pris billigste Kr. 389.100
Pris testbil Kr. 699.210
Motortype Elektrisk
Motor foran 109 hk/162 Nm
Motor bak 204 hk/310 Nm
Samlet ytelse 299 hk - 460 Nm
Batteri (netto/brutto) 77/82 kWt
Lading DC/AC 125/11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 6,2 sek
Toppfart 180 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Energiforbruk, oppgitt/test 18,2/18,8 kWt
Rekkevidde (WLTP) 481 km
Dimensjoner (L/B/H) 458/187/163 cm
Akselavstand 276 cm
Bilvekt 2135 kg
Bakkeklaring Ikke oppgitt
Tilhengervekt 1200 kg (2WD: 1000 kg)
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 520 - 1490 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP Ikke testet

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer