img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Vanedannende
PRØVEKJØRT: I Touareg har Volkswagen forsøkt å tone ned hvor flott bilen egentlig er, for ikke å skygge for Audi, Porsche og ikke minst for Bentley.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 5-2021.

Jeg har tidligere skrevet at det er lett å bli bortskjemt i ladbare Bentley Bentayga. Men det er det såvisst også i Touareg, og skimter du R-en på hekkluka eller i grillen, så vær forsiktig med å henge på. Nederlaget kan bli sviende. For dette er i virkeligheten en ulv godt pakket inn i anonym pels for å vise en eier som snobber ned uten å måtte ofre ytelser.

Dessuten er den jo billig. Med prislapp rett under 1,2 millioner, koster Touareg mindre enn halvparten av en Bentley Bentayga, og – unnskyld Bentley, plattformen og ytelsene er de samme. Den eneste forskjellen, for dem som henger seg opp i detaljer, er at VW sperrer toppfarten på 250 km/t. Det gjør ikke Bentley, uten at det påvirker toppfarten i særlig grad.

DEL AV FAMILIE
Touareg er altså nederst på rangstigen av de fem ladbare på samme plattform fra VW-konsernet med Audi Q7 60 TFSI e quattro, Q8 60 TFSI e quattro, Porsche Cayenne E-Hybrid og Bentley Bentayga hybrid på trinnene oppover i prisstigen. Plattformen er den samme med V6-motoren på tre liter og 340 hk (kommer fra Audi), alt koblet til en åttetrinns kasse, og som når elmotorene inkluderes fordeler samlet effekt på 462 hk (449 hk i Bentley) til alle hjulene via en åttetrinns kasse.

Med Touareg tenker jeg ikke umiddelbart på Volkswagen. Finish, materialvalg og annet som bidrar til trivsel inne i bilen, ligger nærmere Audi og minst et par stigtrinn over det VW-familien generelt byr på. Her er luftfjæring en del av pakken, åtte kjøreprogrammer inneholder alt fra økonomikjøring via offroad og snø til å hente fram de mest sportslige ytelsene.

SVÆRT PÅKOSTET
Et par skjermtrykk regulerer seteputenes lengde/bredde og sidevangenes bredde. Her er nok plass til å sitte godt i baksetet, bagasjerommet laster det meste når først den digre kofferten til ladeledningene settes igjen hjemme, og LED Matrix-lys gjør at en ser godt i mørket. Drivlinjen, VWs eneste V6 bensin for øvrig, parkerer det meste med VW-logo på.

Fordi den 9,2 tommer store naviskjermen nærmest er firkantet, blir bildeflaten ekstra stor, og skarpheten i kombinasjon med godt ryggekamera gjør det til en lek å lukeparkere 4,88 meter lang bil.

Det er greit at 462 hk tar den nær 2,4 tonn tunge bilen til 100 på 5,1 sekunder, men enda viktigere er 700 Nm i moment når båt og tilhenger bak nærmer seg 3,5 tonn i vekt. I Touareg vektlegges komfort mer enn sportsligheten Porsche med Cayenne har fått ut av samme grunnpakke. Det er i grunnen helt greit. Noen forskjeller skal det tross alt være.

(saken fortsetter)

47 KILOMETER
At en bil med 462 hk klarer seg med 0,28 liter bensin på mila, sier mer om WLTP-syklusen enn om det reelle forbruket. Men først noen ord om strømforbruket. 17,9 kWt brutto batteripakke skal gi 47 kilometer elektrisk rekkevidde. Rekkevidden er i seg selv ikke imponerende sammenliknet hva BMW og Mercedes henter ut av sine store og ladbare SUV-er, men likevel akseptabelt når jeg legger til at i test stoppet rekkeviddemåleren på 48 km.

Med tomt batteri var det fullt mulig å kjøre på rett under 0,9 liter/mil, men jeg registrerte at bilens langtidsforbruk over 5900 km lå på 1,14 liter/mil.

Så er jeg veldig i tvil om hvor motivert eiere av biler til godt over millionen er til å plugge den i strømnettet etter hver kjøretur så lenge de ikke må. Da må i så fall ladekontakten være svært lett tilgjengelig.

Touareg R fungerer jo akkurat like godt som hybrid om den ikke lades. Er det nødvendig med 462 hk? Slett ikke. Nedskalert til 381 hk, men fortsatt med drift på alle hjul, synker basisprisen med 140.000 kroner til 907.500 kroner.

Men ville jeg på dette nivået gått ned i pris og ytelse? Jeg er sannelig ikke sikker.

VI SYNES
Velvære er fellesnevneren for Touareg R e-Hybrid. Høy ytelse følger med som bonus.

Volkswagen Touareg R eHybrid
Motor: 2995 ccm, V6, twin turbo bensin
Effekt/moment: 340 hk/450 Nm
Elmotor 1: 136 hk/400 Nm
Samlet effekt: 462 hk/700 Nm
Drivlinje: 8A, firehjulsdrift
0-100 km/t: 5,1 sek
Toppfart: 250 km/t
Batteri: 17,9 kWt
El-rekkevidde: 47 km
Forbruk: 0,28 l/mil
CO2/NOx:  63 g/km - 18,4 mg/km
Mål LxBxH: 488/198/172 cm
Akselavstand: 290 cm
Bakkeklaring: 22 cm, variabel med luftfjæring
Bagasjerom: 665 - 1675 liter
Egenvekt: 2390 kg
Tilhengervekt: 3500 kg
Euro NCAP: 5 stjerner (2018)
Garanti: 5 år/100.000 km
Batterigaranti:  8 år/160 000 km
Pris fra: Kr. 1 039 600
Pris testbil: Kr. 1 187 426
Miljøklasse: C

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer