img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Endelig 4x4 på ID.4
PRØVEKJØRT: VW ID.4 GTX gir ikke GT-følelse i nærheten av bensinfetteren GTI. Men firehjulsdriften kommer garantert til å gjøre ID.4 GTX til en av bestselgerne i Norge.

Først publisert i Bladet BilAutofil nummer 6/7-2021.

Firehjulsdrift og 300 hk gir ikke uten videre GTI-opplevelse, påstår jeg, og hører gnålet i bakgrunnen om hvor kresen går det an å bli.

Men når Volkswagen innlemmer 4x4-utgaven av ID.4 i GT-porteføljen, er det mest for å markere effekt og ytelse, og ikke på noen måte å innlemme den som konkurrent til eksempelvis Golf GTI, selv om de to koster omtrent på krona det samme og bruker eksakt samme tid fra stillestående til 100 km/t: 6,2 sekunder.

RØDE SØMMER
Å sammenlikne de to, blir derfor helt feil. Noen røde sømmer på dashbordet, tre ekstra lys på hver side i fronten og seter med innebygde hodestøtter er der kun for å skille vanlig ID.4 med bakhjulsdrift fra 4x4-varianten, og gjør kanskje GTX eksklusiv (og kostbar) i markeder uten generelle bilavgifter, mens den i Norge kun er å oppfatte som en veldig praktisk og rommelig elbil for familier flest.

VW sier ikke annet om fordelingen av krefter mellom akslene enn at det styres elektronisk og at et eget offroadprogram hjelper til så du kjører deg fast på helt utilgjengelige steder om du ikke har vett på å stoppe før bilen gjør det. 17 cm bakkeklaring fremkaller ikke uten videre Jeep-egenskaper, men det har heller aldri vært meningen.

VELGER 4X4
Hvorfor vi mener ID.4 GTX kommer til å befinne seg blant bestselgerne utover høsten og inn i 2022, forklares først og fremst med norske bilkjøperes hang til å velge 4x4 når det er tilgjengelig. 95 hk ekstra (knyttet til forakselen), 150 Nm mer i drakraft og 1200 kg tilhengervekt framfor 1000 kg trekker også i positiv retning.

For å teste tilhengeregenskapene, hang jeg 1200 kg bak bilen. Kun på strømforbruket var det merkbart at bilen trakk en båt.

Er det nødvendig med 4x4 på en bil med drivhjulene bak og nær 50/50 vektfordeling? Vel, sist vinter satt jeg bom fast på flatmark med bakhjulstrekkeren av ID.4 fordi mye kram snø pakket under bilen. Med 4x4 kunne jeg enkelt rygget meg ut av problemet.

(saken fortsetter)

LANGTURSBIL
Bortsett fra frasparket er det liten kjøreforskjell på ID.4 og GTX. Sportsprogrammet med raskere gassrespons og fastere oppsett gjør ikke drøyt 2,1 tonn tunge GTX spesielt sportslig. Til gjengjeld er den ganske komfortabel og en typisk langtursbil, med 475 km i oppgitt rekkevidde.

Også GTX-setene foran leveres med forlengbar sittepute, og ryggmassasje for dem som vil betale ekstra for det. Alt av oppstartsprosedyrer er likt, bare å sette seg inn i bilen (med nøkkelen i lommen), vri på den instrumentbordplasserte girvelgeren (ide rappet fra BMW i3) og legge i vei.

«NORSKE» FELGER
Selv om ID.4 ikke leveres med full én-pedals funksjon som eksempelvis Opel Ampera-e, BMW i3 og Nissan Leaf, er bremsefunksjonen i B-posisjon såpass kraftig at ID.4 GTX nærmest kan kjøres kun med høyrepedalen.

Volkswagen har ikke i utformingen gjort noe forsøk på å skjule størrelsen på 1,64 meter høye GTX. 20 tommer store hjul er en del av pakken.

Men hvem vil kjøre rundt med «svenske» felger på bilen (ja, felgene bærer navnet Ystad) når GTX kan leveres med enda tøffere «norske» felger på 21 tommer? De heter naturligvis Narvik.

LADER GANSKE RASKT 
VW lover lang rekkevidde fra 77 kWt netto batteripakke og høy DC ladefart. For å ta ladefarten først så startet jeg siste lading med 8 prosent igjen på batteriet, og farten (oppgitt til maks 125 kW) føk umiddelbart opp til 125,8 kW, falt til 105 kW ved 42 prosent fylling, til 78,1 kW på 60 prosent, og videre ned til 63,6 prosent på 70 prosent. Da hadde jeg på en drøy halvtime ladet nye 300 km rekkevidde. Det er høyst akseptabelt.

Forbruk på landeveiskjøring målte jeg til 16,2 kWt/100 km mens bilens gjennomsnittlige forbruk siden registrering (drøyt 1000 km) var 18,2 kWt (som er inkludert 60 km med maksimal tilhengervekt bak).

VI SYNES
ID.4 GTX har det som skal til for å bli blant elbilvinnerne: lang rekkevidde, lader raskt, god plass i baksetet og akseptabel tilhengervekt.

Volkswagen ID.4 GTX
Pris billigste Kr. 442 900
Pris testbil Kr. 553 500
Motortype Elektrisk
Motor foran 95 hk
Motor bak 204 hk
Samlet ytelse 299 hk - 460 Nm
Batteri (netto/brutto) 77/82 kWt
Lading DC/AC 125/11 kW
Drivlinje 1A, firehjulsdrift
0-100 km/t 6,2 sek
Toppfart 180 km/t
CO2/NOx 0 g/km
Energiforbruk, oppgitt/test 18,5/18,2 kWt
Rekkevidde (WLTP) 475 km
Dimensjoner (L/B/H) 458/185/164 cm
Akselavstand 276 cm
Bilvekt 2136 kg
Bakkeklaring 17,0 cm
Tilhengervekt 1200 kg
Bagasjerom foran 0 liter
Bagasjerom bak 543 - 1575 liter
Garanti/km 5 år/100 000 km
Batterigaranti/km 8 år/160 000 km
Miljøklasse A
Euro NCAP 5 stjerner (2021)

OBS! 
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer