img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Le Mans attakk fra Peugeot
Den nye Hyperbilklassen er vel det beste som har hendt utholdenhets-klassen på lenge. Dessverre må vi vente helt til neste år – kanskje helt til 2023 – før vi ser Peugeots oppsiktsvekkende bidrag i virksomhet.

Ikke siden 2011 har Peugeot kjempet på Le Mans. Nå har de vist den bilen de skal bruke for å forsvare fransk ære neste år, og forhåpentlig skal deres nye 9X8 gi Toyotas GR010 skikkelig konkurranse.

Det nye regelverket regulerer mange elementer rundt karosseri og aerodynamikk og beskriver strenge ramme for hvilke motorer som kan yte hvor mye.

For selvfølgelig dreier det seg mye om el her – bilene er hybrider, men et par mil nærmere noe som kan brukes på landeveien enn det Formel 1 for tiden byr på.

Et hovedpoeng er at bilen aldri skal kunne levere mer enn 500 kW til veien ved enhver tid. Det betyr for eksempel at dersom elmotoren på forhjulene blir bedt om å dra bilen ut av svingen med full pull på 200 kW, er forbrenningsmotoren som leverer til bakhjulene, begrenset til 300 kW.

Riktignok får bilene lov til å kjøre på 515 kW på slutten av rett-strekningene – men det er der batteriene sannsynligvis er tømt, slik at de får en egen «alternator-intens» periode.

Det er riktignok ventet at grensen på 200 kW som er den maksimale ytelsen fra el-avdelingen – uansett hva elmotoren driver – vil bli senket for å gjøre det hele litt billigere for deltakerne.

Peugeots bil har en 165 kg tung V6 motor på 2,6 liter, twin turbo, som gir 500 kW (671 hk.) og driver bakhjulene gjennom en syv trinns kasse.

I tillegg har den altså en elektrisk motor for forhjulene som gir 200 kW, eller 268 hk. Peugeot insisterer på at denne delen er utviklet av gatebilfolk.

Nå er ikke et batteri på 900 Volt akkurat gatebil-standard, ei heller en batterikasse i karbon som er en del av den bærende konstruksjonen.

(saken fortsetter)

Nå er imidlertid disse elementene skjult under et spennende karosseri som Peugeot insisterer er resultatet av en intern designkonkurranse.

Da regner jeg med at alle deltakerne fikk greie på at de kunne droppe vingen bak.

Olivier Jansonnie, sjef for Peugeot Sport, sier at de nye reglene gir konstruktørene muligheter til å eksperimentere, til å tenke nytt og ta mengder av ny teknologi i bruk.

– For eksempel, forteller han, – står det at bare én aerodynamisk komponent kan være bevegelig, men det står ikke hvilken. Våre forsøk og simuleringer har vist oss klart at høye ytelser på banen, ikke var avhengig av en stor bakvinge.

Dessverre avslører han ikke hvilke av denne bilens karosseribiter som er bevegelige. Det skulle ikke forundre meg om man finner den på undersiden.

Men når vi snakker om aerodynamikk er det verdt å minne om Gerard Welter, en gang Peugeots designsjef som moonlightet med egne Le Mans-biler. Han la mengder av Peugeot-komponenter inn i bilene sine, men de opptrådte under eget merkenavn: WM.

I 1988 startet han «Prosjekt 400» som han klarte å gjennomføre fra et lite «hull-i-veggen» verksted og en innebygd sans for aerodynamikk. Det året satte bilen hans den absolutte hastighetsrekorden på Le Mans, med litt over 400 km/t nedover Mulsanne-langsiden.

En rekord som vil bli stående evig, det tok ikke lang tid etterpå før sjikanene kom.

Men hva med en annen elegant liten designfinte på den nye konkurrenten:

(saken fortsetter)

Matthias Hossan er designsjefen her og forteller at:

– Vi har lagt stor vekt på interiørdesignen og har modellert det hele på vår i-Cockpit oppskrift. Hvorfor? Jo, fordi bilen umiddelbart skal kunne identifiseres som en Peugeot når TV viser bilder innenfra.

Det er Peugeots ferske CEO Linda Jackson (ex-Citroën) som fronter denne innsatsen som hun ser på som en integrert del av Peugeots «Energy transition». 70 prosent av bilene derfra skal være elektrifisert ved årsskiftet.

Og når hun blir spurt om vi kan vente oss en 9X8-gatebilversjon svarer hun

– Altfor tidlig å si. Først skal vi vinne.

Men muligens må vi kanskje vente til 2023 med å se bil&pokal. Peugeot er selvfølgelig svært opptatt av å vinne gull-løpet – i 2023 fyller 24-timers på Le Mans 100 år. Og de nye reglene sier at biler som deltar må være homologert, og når de først er det, er det aller meste frosset.

Det er sannsynlig at Peugeot vil ønske å kunne innføre forbedringer så lenge som mulig, og da er det kanskje litt dristig å låse hele konstruksjonen allerede neste år.

Forresten, hvis du vil se hvordan det egentlig står til med WEC-familien nå, så forsøk å finne noen som sender fra Monzas seks-timers 16.-18. juli. Det ser ut som ting begynner å falle på plass etter pandemier og avlysninger.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer