Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Bilimportører bryter med Elbilforeningen Mange av de store bilimportører sier opp sine avtaler med Norsk Elbilforening. Importørene har lenge vært en viktig vervekanal for foreningen. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De fleste importører med elbiler på programmet har lagt ved en velkomstpakke fra Norsk Elbilforening når kunden har fått utlevert sin nye elbil. Pakken inneholder blant annet ladebrikke og nøkkel som gir tilgang til ladepunkter, samt mulighet for ett års gratis medlemskap i Elbilforeningen – betalt av den aktuelle importøren. Etter hva vår søsterpublikasjon BilNytt.no erfarer betaler importørene rundt 250 kroner til Elbilforeningen for hver nye elbil som selges. Nå sier imidlertid flere av importørene stopp og trekker seg fra ordningen. Norges to største bilimportører, Harald A. Møller og Bertel O. Steen, har sagt opp sine avtaler med Elbilforeningen for henholdsvis Volkswagen og Kia. Opel Norge var den første importøren som sa opp sin avtale. Den ble gjort allerede 30. juni, og avtalen løper ut 2018 med 6 måneder oppsigelsestid. BilNytt.no kjenner til at også Hyundai, Renault, Mitsubishi, Mercedes-Benz og Smart avslutter sine avtaler med Elbilforeningen, mens Audi ikke vil ha avtale med foreningen for lanseringen av E-tron. Går sin egne veier – Vi har hatt et godt samarbeid med Elbilforeningen i mange år, men etter en intern evaluering har Harald A. Møller kommet frem til at vi ikke lenger vil tilby velkomstpakker fra Elbilforeningen, sier Anita Svanes til BilNytt.no. – Vi ønsker nå å stå fritt til å tilby egne konsept. Samtidig er vi i dialog for å se på muligheter til å videreføre samarbeidet med dem på en annen måte, sier kommunikasjonssjefen hos Volkswagen. Renault er også blant de store elbilimportørene som nå har sagt opp avtalen. – Vi har sagt opp avtalen og kommer til å lage en egen pakke for å knytte kundene tettere til oss, sier administrerende direktør Nils-Henrik Holmen i Renault Norge. Nok starthjelp Audun Hermansen i Mercedes-Benz bekrefter at de har samme syn på saken som Kia – hvilket betyr at Mercedes-Benz og Smart sier opp avtalene. Ford Motor Norge har aldri hatt noen avtale med Elbilforeningen. Nissan, BMW, Tesla og Jaguar har foreløpig ingen planer om å avslutte samarbeidet. Også PSA-merkene Citroën og Peugeot blir stående i elbilavtalen. For Nissan betyr dagens volum fremskrevet ut året en beregnet støtte til foreningen på 2.750.000 kroner. Tapte inntekter Foreningen hadde i fjor 15 ansatte og et overskudd på 6,9 millioner. Kontingentinntektene omfatter også inntektene for velkomstpakkene – uavhengig om bileieren melder seg inn eller ikke. Elbilforeningen får inntekter for velkomstpakke per elbil som er solgt – selv om det er et firma eller person som kjøper flere biler. Det er opp til bilkjøperen å registrere medlemskapet. Lojale medlemmer – Vi har og har hatt et godt samarbeid med bilbransjen. Vi har dialog med de fleste norske bilimportører om hvordan et fremtidig samarbeid kan være, sier hun til BilNytt.no. Det er kun bileiere som har registrert seg som teller blant Elbilforeningens medlemmer, ifølge Christina Bu. – De fleste av våre medlemmer stammer ikke fra siste års bilsalg, men har fornyet medlemskapet eller meldt seg inn på egenhånd. Følgende importører sier opp avtalen med Norsk Elbilforening:
|