img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
57 bilder i galleri
New York 2018
Tre store bilutstillinger så langt i år. Hva fortalte de, og hva kan vi vente av den neste store, i Beijing om tre uker?

Egentlig befinner vi oss på en annen klode enn resten av verden. I alle fall vi vi tenker på biler.

Er det noe det var minimal interesse for i Detroit i januar, i Genève i mars og i New York nå i april, så er det elektriske biler.

Genève var riktignok full av fantastiske drømmebiler, elektriske, først og fremst fra Kina, og nesten ikke én av dem med mindre enn cirka 3000 hester.

Både i Detroit og New York var det riktignok snakk om litt hybrid, men det er nærmest et pliktløp – over hele verden er jo flåteforbruk et ris bak speilet som produsentene MÅ forholde seg til – men de virker ikke særlig entusiastiske.

En fersk opptelling av LMC Automotive, i forkant av New York-utstillingen, forteller at i fjor fantes det 65 main-stream SUV-er på det amerikanske markedet, og 53 premium-versjoner. I 2023 vil det finnes 90 i hver av gruppene!

Økningen skyldes ikke minst intens innsats fra europeiske produsenter.

Og i USA har salget av mainstream og luksus-SUV-er mer enn doblet seg siden 2010, og økte med henholdsvis 5 og 7 prosent i fjor.

Ikke på en av utstillingene så vi antydninger av hvordan produsentene skal gjøre de små og økonomiske bilene så attraktive og billige at kundene begynner å kjøpe dem i et antall som er tilstrekkelig for at produsentene skal møte myndighetenes fremtidige forbrukskrav.

Nye konstellasjoner
Vi har vel egentlig ikke sett noen troverdig oppskrift fra noen av deltakerne på hvordan urban trafikk, bildeling for eksempel, eller autonom trafikk skal behandles fremover. Alle jobber med det, men det finnes ikke et eneste klart spor.

Hva man imidlertid har sett hele dette første kvartalet, er de underligste samarbeidsformer. Toyota sammen med Amazon og PizzaHut på Detroit-utstillingen for eksempel.

Eller Fiat-Chrysler som sammen med Waymo er partnere i et konsortium der du også finner BMW, Intel og Delphi.

For ikke å snakke om bomben som sprang under New York utstillingen: BMW og Mercedes-Benz skal samarbeide om omtrent alt, bortsett fra utvikling av personbilen – for der skal de nemlig fremdeles være konkurrenter!

Fremtidsrettet
Men mens vi blir fortalt at dette er fremtiden: avanserte algoritmer og transport-poder som tar oss dit vi vil når vi vil, bombet Detroit-utstillingen oss med en veritabel Truck War 4.0. Ram 1500, Chevrolet Silverado og G-Klassen var bare noen eksempler, støttet opp av Volkswagens – hva var det den het – Tanoak? – i New York.

Der for øvrig tendens i stor grad var bigge SUV-er. Maserati kom med en dynamitt-utgave av Levante, Jaguar med en tilsvarende av F-PACE og både GM og Ford hadde premiere på nye, store mursteiner.

Greit nok, BMW hadde med seg en Mini av den originale versjonen, som de hadde stappet full av avansert elbil-fremkomst. Det hadde vært noe – men Minis elektriske neste år blir dobbelt så stor, og enda mer intrikat og komplisert.

Samtidig sendte Mini av gårde noe de kalte Countryman Panamericana Plug-in Hybrid. Av en eller annen grunn skal tre av dem kjøre 25.750 kilometer ned til Tierra del Fuego. Vanskelig å forstå hva som er så episk med en slik øvelse.

Tøffe tider
Vanskelig også å se hvorfor alle smilte i New York. Både Ford og GM gikk inn i 2018 med advarsel om at inntjeningen ville stagnere, at de har enorme utfordringer i forskning og utvikling, at salget synker og at gjelden forbundet med bilkjøp nå er på et nivå som før finanskrisen, samtidig som lån som ikke blir betjent nå er oppe i 4 % – høyeste nivå siden slutten på 2012.

Men nå er New York en underlig utstilling. Egentlig et lite underholdningsinnslag i påskeuken i Big Apple. Jeg mener: Bugatti, Koenigsegg, Rimac, Bentley, Lamborghini og Lotus deler en stand som ikke er større enn Volvos – og den er heller ikke stor.

Tesla ville du se forgjeves etter, Skip Barbers Racing School og Sling Shot avdelingen til Polaris var derimot godt representert. 

Men det skal NY-utstillingen ha. De har vært helt konsekvente på at dette er et Show.

Lang historie
Allerede første gangen det ble arranger bilutstilling i den byen, i Madison Square Garden, november 1900, het arrangementet: Automobile Club of America’s First Annual Automobile Show.

I 1910 gikk de plutselig over til å ha en internasjonal utstilling (ikke veldig, forresten) og kalte den 11th Annual International Auto Show (1st International Aviation Show).

I 1914 var det slutt på det internasjonale alibiet, men fremdeles var det Show: 14th Annual Automobile Show.

I 1925 het det sågar 1925 National Automobile Show, mens det siste før krigen het AMA’s National Automobile Show for 1940 Models!

Så kom vi til 1949 med et skikkelig navn for en gangs skyld: First International Automobile Show.

Og jeg skal si det var internasjonalt: Allard, Armstrong, Siddeley, Aston, Bentley, Cooper, Ford Perfect, Healey, Hillman, Humber, Jaguar, Morgan, Morris, Riley, Rolls-Royce, Rover, Singer, Standard, Wolseley, Cisitalia, Renault, Peugeot, Simca-Fiat, Skoda og Tatra.

I 1968 var vi da på 12th International Automobile Show og i 1972, 1st. Annual Greater New York Automobile Show, mens vi i 1992 gikk på 1992 New York International Automobile Show. Akkurat som det heter i dag, men med et annet årstall foran.

Denne utstillingen har aldri helt visst hva den var for noe – i hvert fall ikke mer enn en ti års tid ad gangen.

Kina neste
Det har jo egentlig ikke Beijing International Automotive Exhibition visst heller – eller Auto China som den kaller seg.

Arrangert første gang i 1990 alternerer den hvert annet år med andre store kinesiske utstillinger, men i år er den tilbake for femtende gang.

Det kinesiske bilmarkedet er velkjent for å være verdens største, og det som ekspanderte raskest, men er også kjent som de store forvirringers kjøkkenhage.

Sprikede statistikk, en utrolig fragmentert industri med vanvittig store deler av den statsstøttet. Selv om det ikke alltid er åpenbart hvilken stat. 

Meget strenger begrensinger på utlendingers mulige engasjement, samtidig som Kina er et være eller ikke være for en rekke av Europas store bilfabrikker med den forretningsmodellen de jobber fra i dag.

Legg dessuten til en sterkt statsstyrt regulering av typer drivkilder.

Elbil-politikken kan se ut som mer aggressiv enn den norske, selv om det ikke finnes åpenbare signaler på det utenfor landets fremdeles ganske lukkede grenser. 

Og egentlig finnes det vel fremdeles ikke et eneste godt svar på hvorfor kinesisk bilindustri ikke er en vesentlig faktor i resten av verden.

Det skal bli spennende å se hvordan Auto China 2018 presenterer kinesisk auto, når dørene åpnes mot slutten av denne måneden.

Jeg har en følelse av at de spørsmålene vi stiller vil være akkurat like ubesvart etter Beijing-dagene, som de var etter Detroit, Genève og New York.

Men jeg er sikker på at Show-faktoren blir enda mer imponerende i år.

OMTALER FRA NEW YORK



toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer