img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Skrinet med det rare i
En konseptbil er som regel mest interessant å se på. Peugeots Instinct viste seg å være veldig interessant å se nøye på.

Selvfølgelig kunne den iøynefallende blå stasjonsvognen, «Autonom, for de kjøreglade» (det er bransjens nye moteriktige paradoks) bli behandlet som enhver annen konseptbil.

«Spennende linjer, her ser vi nok tydelige spor av hva som vil komme derfra fremover.»

Eller vi kunne tatt den akademiske for fortalt dere at denne er i tydelig rett-linje-slekt med Peugeots 504 Riviera, som Pininfarina gjorde for dem i 1971, og med 407 Elixir fra 2003.

Nært og fjernt
Men her har vi en veldig spennende design, som faktisk debuterte på et mobiltelefon-event i Barcelona to uker før Genève, og som Peugeot tar sånn på alvor at foreløpig er det bare Gilles Vidal, designsjefen, og Matthias Hossan, Peugeots concept-general, som har fått lov til å snakke om bilen.

Jeg aner altså fremdeles ikke hvem som egentlig har tegnet interiør og eksteriør, men kan jo for ordens skyld ta med at disse frontlyktene med den svarte, firkantede grafikken som inneholder sensorer, snart er på produksjonsbilene også.

Da er nok det baklyset som sveiper over hele hekken, for blant annet å indikere bilens kjøremodus akkurat da, litt lenger unna. Men at vi snart skal få litt skikkelig hekkgrafikk fra belysningsavdelingen er det nok ingen tvil om.

Men det er ikke det det først og fremst dreier seg om. Heller ikke om at dette er en bil som har 2025 som et nominelt modellår, at det er en fireseters «shooting brake» med både sjåførkommando og autonome muligheter, med seter som skal sleides ned i liggestilling i selvkjørende modus.

Vi snakker om en plug-in hybrid på bensin, med 300 hester fra 16THP motoren og firehjulsdrift. Mengder av «Internet of Things» oppkoblingsevner – en slags forlengelse av hjemmet ditt. Og utvendige mål som absolutt hører hjemme i 2017 også: 455 x 196 x 132.

Attraksjoner
Så er vi ferdig med det grøvste, her kommer kjapt noen av de mange, smarte, men ofte godt skjulte, attraksjonene i denne severdigheten.

Den har for eksempel smart aero: frontspoileren, som også inneholder hele det frontale lys-showet, kan skyves ut og hjelpe både til å øke marktrykket (først over 100 km/t) samtidig som den hjelper på luftstrømmen rundt hjulåpningene. Dessuten ser det bra ut. 

Men du ser det er noen uroligheter lavt nede foran bakhjulene også. De fører luft inn mot bakhjulene og reduserer luftmotstanden der også. Samtidig som de gir mer liv til profilen som ellers er preget av en enorm, nesten ubrutt flate.

Grillen, som er inspirert av et annet ikon, 402 Andreau-strømlinjebilen fra 1936 – er 3D printet. Den får dimensjoner i alle retninger som virkelig fyller godt opp der foran.

Store åpninger
Kjempedørene, uten midtstolpe, er jo også noe vi virkelig lengter etter i produksjonsversjon.  Slike har vi vel ikke sett på folkelige biler siden firedørs Lancia Appia.

De frontlyktene jeg snakket om inneholder altså radar og lidar og laser og andre sensorer, konsentrert bak den svarte firkanten midt i lysstripen. «Akkurat som en pupill», sier Vidal.  «Dere skal se en Peugeot rett i øynene».

Lukk så opp dørene. Bli forundret – her er det ved første øyesyn ikke annet underlig enn at det virker litt futuristisk.

Men selv om man konsentrerte seg om selvkjør-ideen her også, har vi heldigvis sluppet unna det innvendige gigantvolumet med preg av britisk herregårdsbibliotek og seter som svinger i alle retninger, slik man ofte får servert i store autonom-konsepter.

Smarte seter
Her er det innvendige området omtrent som en i 308 – men med lavere tak. Setene er derimot litt mer avansert. Du kan sleide dem ned til nesten hengekøye-form og ta deg en lur, eller kose deg med en bok, mens bilen kjører. På en eller annen måte har de også sørget for at forsetene i lene-posisjon ikke tar noe benplass fra de bak. 

Dyktig.

Sammen med setene vil du også oppleve mengder av spennende nye materialer. Skikkelige møbelstoffer i setene – selv om jeg kanskje hadde ventet meg noe mer futuristisk der. Det er ikke lenge siden de folkene viste meg et stoff som var vevet av optiske kabler, og kunne gi ganske utrolige lys/farge opplevelser.

Teppene er tykke, og nesten slik bestemoren din pleide å knyte, og så finner 3D-strikkede overflater av samme type du for eksempel finner i joggesko.

Dessuten finner du spor etter Per-Ivar Selvaags tid hos Peugeot i både dørene og gulvet. Noe av det han gjorde etter at han forlot Paris var å designe en espressomaskin i betong. Men da han tegnet konseptbiler for Peugeot kom han ikke lengre enn presset avispapir når vi snakker virkelig avanserte interiørmaterialer.

Men jeg har en mistanke om at han tenkte betong allerede da.

Betong
For det har vi nå. En tynn, tynn overflate av betong både i dører og nede på gulvet. Herlig overfalte, herlig utseende, og siden den bare en millimeter-tynn finer-type, veier den nesten ingenting.

Og så har vi instrumentene. Hovedoppskriften er fremdeles i-Cockpit, som vi begynner å kjenne fra produksjonsmodellene – men her i holografisk tre-dimensjonal versjon. Og det som er så befriende er at endelig, oppe i en slik teknologisk tour-de-force, der mange ville ha lesset på, bare for å imponere, er alle informasjonene sterkt begrenset og ekstremt klare.

Hvis du kjører selv får du beskjed om fart og hybridens tilstand og et par helt elementære informasjoner. Når den kjører på egen hånd kan du lese ut hvor langt du har kjørt, hvor langt det er igjen, og ETA, fra dashbordet. 

Men rett under dashbordet, i ideell synsfelt når setene er tilbakelente, finner du de virkelig store skjermene som så mange insisterer på å feste oppå dashbordet i dagens produksjonsbiler. Her kan de først brukes når bilen er i autonom-modus.

Og – nesten det beste av alt – Peugeot lover at vi skal få beholde viktige brytere, også i 2025.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde1
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde2
Økonomiversjonen er priset
For noen måneder siden annonserte Audi at det skulle kommer en rimeligere versjon av e-tron. Nå er prisen klar, og den kryper under en magisk terskel.
Les mer
layid-bilde3
Nå kommer ladbar A og B
For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
Les mer
layid-bilde4
Lavere Tesla-inntekter
Tesla Motors Norway AS er ute med regnskapstall for 2018. Inntektene falt i påvente av lanseringen av bestselgeren Model 3.
Les mer
layid-bilde5
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
layid-bilde6
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde7
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde8
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde9
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde10
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde11
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde12
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Les mer
layid-bilde13
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde16
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
layid-bilde17
Prisreduksjonen som måtte komme
Les mer
layid-bilde18
Nå kan du bestille el-Mini
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men nå kan du stille deg i kø for å være blant de første som får elektrisk Mini.
Les mer
layid-bilde19
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde20
Prisene klare for ny DS elbil
Dersom du er blant dem som har satt deg på venteliste for å kjøpe en DS3 Crossback E-Tense, er du sikkert spent på hva prisen blir. Det skal du straks få vite.
Les mer
layid-bilde21
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Les mer
layid-bilde22
Comeback-sjokk for Ampera-e
Les mer
layid-bilde23
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde24
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde25
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde26
Første hybride Subaru
Les mer
toppsak-bilde27
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde28
Bestillingsklar T-Cross
Les mer
layid-bilde29
Nye Toyota RAV4 priset
Nye Toyota RAV4 lanseres i Norge i februar 2019, med betydelig forbedringer av design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motorer og sikkerhet. Den norske importøren hevder at prisene er konkurransedyktige.
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde32
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde33
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde34
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
toppsak-bilde35
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde38
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde39
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer