img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Skrinet med det rare i
En konseptbil er som regel mest interessant å se på. Peugeots Instinct viste seg å være veldig interessant å se nøye på.

Selvfølgelig kunne den iøynefallende blå stasjonsvognen, «Autonom, for de kjøreglade» (det er bransjens nye moteriktige paradoks) bli behandlet som enhver annen konseptbil.

«Spennende linjer, her ser vi nok tydelige spor av hva som vil komme derfra fremover.»

Eller vi kunne tatt den akademiske for fortalt dere at denne er i tydelig rett-linje-slekt med Peugeots 504 Riviera, som Pininfarina gjorde for dem i 1971, og med 407 Elixir fra 2003.

Nært og fjernt
Men her har vi en veldig spennende design, som faktisk debuterte på et mobiltelefon-event i Barcelona to uker før Genève, og som Peugeot tar sånn på alvor at foreløpig er det bare Gilles Vidal, designsjefen, og Matthias Hossan, Peugeots concept-general, som har fått lov til å snakke om bilen.

Jeg aner altså fremdeles ikke hvem som egentlig har tegnet interiør og eksteriør, men kan jo for ordens skyld ta med at disse frontlyktene med den svarte, firkantede grafikken som inneholder sensorer, snart er på produksjonsbilene også.

Da er nok det baklyset som sveiper over hele hekken, for blant annet å indikere bilens kjøremodus akkurat da, litt lenger unna. Men at vi snart skal få litt skikkelig hekkgrafikk fra belysningsavdelingen er det nok ingen tvil om.

Men det er ikke det det først og fremst dreier seg om. Heller ikke om at dette er en bil som har 2025 som et nominelt modellår, at det er en fireseters «shooting brake» med både sjåførkommando og autonome muligheter, med seter som skal sleides ned i liggestilling i selvkjørende modus.

Vi snakker om en plug-in hybrid på bensin, med 300 hester fra 16THP motoren og firehjulsdrift. Mengder av «Internet of Things» oppkoblingsevner – en slags forlengelse av hjemmet ditt. Og utvendige mål som absolutt hører hjemme i 2017 også: 455 x 196 x 132.

Attraksjoner
Så er vi ferdig med det grøvste, her kommer kjapt noen av de mange, smarte, men ofte godt skjulte, attraksjonene i denne severdigheten.

Den har for eksempel smart aero: frontspoileren, som også inneholder hele det frontale lys-showet, kan skyves ut og hjelpe både til å øke marktrykket (først over 100 km/t) samtidig som den hjelper på luftstrømmen rundt hjulåpningene. Dessuten ser det bra ut. 

Men du ser det er noen uroligheter lavt nede foran bakhjulene også. De fører luft inn mot bakhjulene og reduserer luftmotstanden der også. Samtidig som de gir mer liv til profilen som ellers er preget av en enorm, nesten ubrutt flate.

Grillen, som er inspirert av et annet ikon, 402 Andreau-strømlinjebilen fra 1936 – er 3D printet. Den får dimensjoner i alle retninger som virkelig fyller godt opp der foran.

Store åpninger
Kjempedørene, uten midtstolpe, er jo også noe vi virkelig lengter etter i produksjonsversjon.  Slike har vi vel ikke sett på folkelige biler siden firedørs Lancia Appia.

De frontlyktene jeg snakket om inneholder altså radar og lidar og laser og andre sensorer, konsentrert bak den svarte firkanten midt i lysstripen. «Akkurat som en pupill», sier Vidal.  «Dere skal se en Peugeot rett i øynene».

Lukk så opp dørene. Bli forundret – her er det ved første øyesyn ikke annet underlig enn at det virker litt futuristisk.

Men selv om man konsentrerte seg om selvkjør-ideen her også, har vi heldigvis sluppet unna det innvendige gigantvolumet med preg av britisk herregårdsbibliotek og seter som svinger i alle retninger, slik man ofte får servert i store autonom-konsepter.

Smarte seter
Her er det innvendige området omtrent som en i 308 – men med lavere tak. Setene er derimot litt mer avansert. Du kan sleide dem ned til nesten hengekøye-form og ta deg en lur, eller kose deg med en bok, mens bilen kjører. På en eller annen måte har de også sørget for at forsetene i lene-posisjon ikke tar noe benplass fra de bak. 

Dyktig.

Sammen med setene vil du også oppleve mengder av spennende nye materialer. Skikkelige møbelstoffer i setene – selv om jeg kanskje hadde ventet meg noe mer futuristisk der. Det er ikke lenge siden de folkene viste meg et stoff som var vevet av optiske kabler, og kunne gi ganske utrolige lys/farge opplevelser.

Teppene er tykke, og nesten slik bestemoren din pleide å knyte, og så finner 3D-strikkede overflater av samme type du for eksempel finner i joggesko.

Dessuten finner du spor etter Per-Ivar Selvaags tid hos Peugeot i både dørene og gulvet. Noe av det han gjorde etter at han forlot Paris var å designe en espressomaskin i betong. Men da han tegnet konseptbiler for Peugeot kom han ikke lengre enn presset avispapir når vi snakker virkelig avanserte interiørmaterialer.

Men jeg har en mistanke om at han tenkte betong allerede da.

Betong
For det har vi nå. En tynn, tynn overflate av betong både i dører og nede på gulvet. Herlig overfalte, herlig utseende, og siden den bare en millimeter-tynn finer-type, veier den nesten ingenting.

Og så har vi instrumentene. Hovedoppskriften er fremdeles i-Cockpit, som vi begynner å kjenne fra produksjonsmodellene – men her i holografisk tre-dimensjonal versjon. Og det som er så befriende er at endelig, oppe i en slik teknologisk tour-de-force, der mange ville ha lesset på, bare for å imponere, er alle informasjonene sterkt begrenset og ekstremt klare.

Hvis du kjører selv får du beskjed om fart og hybridens tilstand og et par helt elementære informasjoner. Når den kjører på egen hånd kan du lese ut hvor langt du har kjørt, hvor langt det er igjen, og ETA, fra dashbordet. 

Men rett under dashbordet, i ideell synsfelt når setene er tilbakelente, finner du de virkelig store skjermene som så mange insisterer på å feste oppå dashbordet i dagens produksjonsbiler. Her kan de først brukes når bilen er i autonom-modus.

Og – nesten det beste av alt – Peugeot lover at vi skal få beholde viktige brytere, også i 2025.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer