img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Skrinet med det rare i
En konseptbil er som regel mest interessant å se på. Peugeots Instinct viste seg å være veldig interessant å se nøye på.

Selvfølgelig kunne den iøynefallende blå stasjonsvognen, «Autonom, for de kjøreglade» (det er bransjens nye moteriktige paradoks) bli behandlet som enhver annen konseptbil.

«Spennende linjer, her ser vi nok tydelige spor av hva som vil komme derfra fremover.»

Eller vi kunne tatt den akademiske for fortalt dere at denne er i tydelig rett-linje-slekt med Peugeots 504 Riviera, som Pininfarina gjorde for dem i 1971, og med 407 Elixir fra 2003.

Nært og fjernt
Men her har vi en veldig spennende design, som faktisk debuterte på et mobiltelefon-event i Barcelona to uker før Genève, og som Peugeot tar sånn på alvor at foreløpig er det bare Gilles Vidal, designsjefen, og Matthias Hossan, Peugeots concept-general, som har fått lov til å snakke om bilen.

Jeg aner altså fremdeles ikke hvem som egentlig har tegnet interiør og eksteriør, men kan jo for ordens skyld ta med at disse frontlyktene med den svarte, firkantede grafikken som inneholder sensorer, snart er på produksjonsbilene også.

Da er nok det baklyset som sveiper over hele hekken, for blant annet å indikere bilens kjøremodus akkurat da, litt lenger unna. Men at vi snart skal få litt skikkelig hekkgrafikk fra belysningsavdelingen er det nok ingen tvil om.

Men det er ikke det det først og fremst dreier seg om. Heller ikke om at dette er en bil som har 2025 som et nominelt modellår, at det er en fireseters «shooting brake» med både sjåførkommando og autonome muligheter, med seter som skal sleides ned i liggestilling i selvkjørende modus.

Vi snakker om en plug-in hybrid på bensin, med 300 hester fra 16THP motoren og firehjulsdrift. Mengder av «Internet of Things» oppkoblingsevner – en slags forlengelse av hjemmet ditt. Og utvendige mål som absolutt hører hjemme i 2017 også: 455 x 196 x 132.

Attraksjoner
Så er vi ferdig med det grøvste, her kommer kjapt noen av de mange, smarte, men ofte godt skjulte, attraksjonene i denne severdigheten.

Den har for eksempel smart aero: frontspoileren, som også inneholder hele det frontale lys-showet, kan skyves ut og hjelpe både til å øke marktrykket (først over 100 km/t) samtidig som den hjelper på luftstrømmen rundt hjulåpningene. Dessuten ser det bra ut. 

Men du ser det er noen uroligheter lavt nede foran bakhjulene også. De fører luft inn mot bakhjulene og reduserer luftmotstanden der også. Samtidig som de gir mer liv til profilen som ellers er preget av en enorm, nesten ubrutt flate.

Grillen, som er inspirert av et annet ikon, 402 Andreau-strømlinjebilen fra 1936 – er 3D printet. Den får dimensjoner i alle retninger som virkelig fyller godt opp der foran.

Store åpninger
Kjempedørene, uten midtstolpe, er jo også noe vi virkelig lengter etter i produksjonsversjon.  Slike har vi vel ikke sett på folkelige biler siden firedørs Lancia Appia.

De frontlyktene jeg snakket om inneholder altså radar og lidar og laser og andre sensorer, konsentrert bak den svarte firkanten midt i lysstripen. «Akkurat som en pupill», sier Vidal.  «Dere skal se en Peugeot rett i øynene».

Lukk så opp dørene. Bli forundret – her er det ved første øyesyn ikke annet underlig enn at det virker litt futuristisk.

Men selv om man konsentrerte seg om selvkjør-ideen her også, har vi heldigvis sluppet unna det innvendige gigantvolumet med preg av britisk herregårdsbibliotek og seter som svinger i alle retninger, slik man ofte får servert i store autonom-konsepter.

Smarte seter
Her er det innvendige området omtrent som en i 308 – men med lavere tak. Setene er derimot litt mer avansert. Du kan sleide dem ned til nesten hengekøye-form og ta deg en lur, eller kose deg med en bok, mens bilen kjører. På en eller annen måte har de også sørget for at forsetene i lene-posisjon ikke tar noe benplass fra de bak. 

Dyktig.

Sammen med setene vil du også oppleve mengder av spennende nye materialer. Skikkelige møbelstoffer i setene – selv om jeg kanskje hadde ventet meg noe mer futuristisk der. Det er ikke lenge siden de folkene viste meg et stoff som var vevet av optiske kabler, og kunne gi ganske utrolige lys/farge opplevelser.

Teppene er tykke, og nesten slik bestemoren din pleide å knyte, og så finner 3D-strikkede overflater av samme type du for eksempel finner i joggesko.

Dessuten finner du spor etter Per-Ivar Selvaags tid hos Peugeot i både dørene og gulvet. Noe av det han gjorde etter at han forlot Paris var å designe en espressomaskin i betong. Men da han tegnet konseptbiler for Peugeot kom han ikke lengre enn presset avispapir når vi snakker virkelig avanserte interiørmaterialer.

Men jeg har en mistanke om at han tenkte betong allerede da.

Betong
For det har vi nå. En tynn, tynn overflate av betong både i dører og nede på gulvet. Herlig overfalte, herlig utseende, og siden den bare en millimeter-tynn finer-type, veier den nesten ingenting.

Og så har vi instrumentene. Hovedoppskriften er fremdeles i-Cockpit, som vi begynner å kjenne fra produksjonsmodellene – men her i holografisk tre-dimensjonal versjon. Og det som er så befriende er at endelig, oppe i en slik teknologisk tour-de-force, der mange ville ha lesset på, bare for å imponere, er alle informasjonene sterkt begrenset og ekstremt klare.

Hvis du kjører selv får du beskjed om fart og hybridens tilstand og et par helt elementære informasjoner. Når den kjører på egen hånd kan du lese ut hvor langt du har kjørt, hvor langt det er igjen, og ETA, fra dashbordet. 

Men rett under dashbordet, i ideell synsfelt når setene er tilbakelente, finner du de virkelig store skjermene som så mange insisterer på å feste oppå dashbordet i dagens produksjonsbiler. Her kan de først brukes når bilen er i autonom-modus.

Og – nesten det beste av alt – Peugeot lover at vi skal få beholde viktige brytere, også i 2025.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde1
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde2
Bestillingsklar T-Cross
Volkswagen har offentliggjort prisene på sin minste SUV som nå er bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde3
Nye Toyota RAV4 priset
Nye Toyota RAV4 lanseres i Norge i februar 2019, med betydelig forbedringer av design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motorer og sikkerhet. Den norske importøren hevder at prisene er konkurransedyktige.
Les mer
layid-bilde4
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde5
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde6
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde7
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde8
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
toppsak-bilde9
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde10
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde11
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Les mer
layid-bilde12
Facelift for C-Klassen
Les mer
layid-bilde13
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer
layid-bilde14
Enorm interesse for El-SUV
Elbilinteressen i Norge er enorm sammenlignet med resten av verden. Spesielt når elbilen er en SUV.
Les mer
toppsak-bilde15
Praktisk elbil fra Peugeot
Peugeot-forhandlerne åpner denne uken for bestilling av en femseters elbil med god bagasjeplass og startpris på 229.900 kroner.
Les mer
layid-bilde16
Leaf-prisene er klare
Les mer
layid-bilde17
Ny tjeneste for enkelt bilhold
Les mer
layid-bilde18
November er talt opp
Det ble tett i kampen om å være Norges største bilmerker i november. En ren elbilleverandør knep femteplassen.
Les mer
layid-bilde19
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Les mer
layid-bilde20
Prisene klare for Audi-limo
Audis toppmodell er klar for norsk lansering. Startprisene er høyere enn på forgjengeren, men det tåler den kanskje?
Les mer
layid-bilde21
Prissjokk for Opels elbilkunder
Les mer
layid-bilde22
Nye Jeeper på trappene
Les mer
layid-bilde23
Attraktivt priset Leaf
Nissan har nå offentliggjort prisene på ny Leaf. Vi ser ingen grunn til at ikke suksessen skal fortsette.
Les mer
layid-bilde24
VW Polo knapt opp i pris
Volkswagens nye Polo lanseres i Norge sent i november med startpris på 193.600 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Bestillingsklar E-Cab
Den kommer nok for sent til årets sommerferie, men nå er i alle fall Mercedes E-Klasse Cabriolet klar for bestilling. Det kommer jo somre etter denne også.
Les mer
layid-bilde26
Prisene klare for AMG GLC
Les mer
toppsak-bilde27
Jaguar i ny tapning
Et par år etter at den forsvant kommer Jaguar XF Sportbrake tilbake i ny innpakning.
Les mer
layid-bilde28
Oppgradert S-Klasse
Les mer
layid-bilde29
Dette koster Arteon
Volkswagen Arteon er bestillingsklar - her finner du prisene.
Les mer
layid-bilde30
Åpen kjøreglede fra Mercedes-AMG
I tide til årets cabriolet-sesong lanserer Mercedes-AMG to nye fristelser.
Les mer
layid-bilde31
Slik prises ny Fiesta
En ny generasjon Fiesta kommer til Norge i juli. Prisene er nå klare nå.
Les mer
layid-bilde32
Her er prisene på nye Opel Insignia
Opel frister med en prislapp på 334.900 for en ny Insignia med full pakke. Det er imidlertid én viktig hake.
Les mer
layid-bilde33
SMARTere enn noen gang med liten elbil
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Her er Fiat 124-prisen
Les mer
toppsak-bilde35
Fiat Tipo til Norge
Tipo er Fiats utfordrer i Golf-klassen. Nå kommer bilen til Norge i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde36
Hyundai i30 er priset og klar
Tredje generasjon av Hyundais utfordrer i Golf-klassen er nå klar for salg.
Les mer
layid-bilde37
Nå kan du bestille Stelvio
Alfa Romeo lanserer nå en spesialutgave av sin nye SUV, Stelvio. De som er tidlig ute kan sikre seg en velutstyrt bil.
Les mer
layid-bilde38
Mercedes klar med All Terrain
Dere som står på venteliste er sikkert godt informert, men nå slipper Mercedes de offisielle prisene på sin nye All Terrain.
Les mer
layid-bilde39
Mest 5-serie for pengene
Prisen er klar, og vi kan konstatere at ingen annen BMW 5-serie gir deg så mye krefter for pengene som nye 530e iPerformance.
Les mer