img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Genève-glimt fra USA
Den var ikke flunkende ny, Cadillacs Escala konsept, men som en av utstillingens stiligste er det vanskelig å glemme den.

Så ble altså Opel fransk igjen. Sånn sett «Tilbake til Start», den første bilen som fikk Opel på beina som bilfabrikk, var en lisensutgave av franske Darracq.  Sakte og sikkert ble den Talbot-Darracq som så gikk opp i engelske Sunbeam-Talbot, som så ble en del av Peugeot.

Med andre ord, både varemerket som startet Opels bilvirksomhet for snart 120 år siden, og Opel selv, eies i dag av Peugeot.

Men det var nok ikke det som interesserte Genève ved utstillingsåpningstider. Derimot var det nest mest interessante spørsmålet om GM nå skulle forlate Europa.

Muskler
Vi fikk et klart svar innerst i et stort hjørne i den øverste utstillingshallen. Noen kjente modeller så vi der. C7 Corvetter og Camaro. Camaro-familien inneholdt også en virkelig fet versjon, de kalte det et konsept, men det var døpt Track.

«Sportsbil for daglig bruk, men med høy-ytelse egenskaper som du bruker på banekjøring i helgene» var oppskriften.

20-tommere, 3 cm nærmere gulvet og heftige Bremboer var en del av oppskriften. Og en Magnetic Ride opphengning, elektronisk diff og nytt aero. Pluss rør bak der, som så virkelig potente ut.

For meg hørtes det ikke ut som noe som skulle finne plassen sin mellom SS og 1LE – dette hørtes ut som en hardcore 1LE.

Det vil i så fall ikke være første gang Chevrolet har verdensdebut på noen av sine biler i Genève. Umiddelbart kan jeg komme på i hvert fall to Corvetter: C4 ZR-1 for lenge siden, og C7 Grand Sport i fjor

Ingen retrett
Og – sa folk på standen – det er ikke tvil om at Chevrolet fortsatt skal opprettholde sitt sportslige fotavtrykk i Europa.

Og Johan de Nysschen behøvde du ikke spørre en gang. Han er president for Global Cadillac, men med lang fartstid både fra Audi og Infiniti. Han har vært i Genève før, kan du si. Og tenkte åpenbart å komme tilbake.

Uten å nevne volum kunne han fortelle at Cadillac-salg i Europa hadde økt med nesten 40 % i fjor, «og merkevaren skal fortsette å vokse – over hele verden – men det skal skje på en sterk grunnmur bygget av substans i produktet», sa han.

Tilbake til røttene
Escala presenterte han som en prototyp for en pågående produktoffensiv, der vi ville finne klare spor på hva som skal bringe merket fremover.

Samma for meg, det er mer enn nok i denne skapningen som debuterte på Pebble i fjor, og som er ført i pennen av Malcolm Ward som i mange år var vår mann hos Opels eksteriør-design.

Alt er egentlig prototype i denne bilen, 4,2-liters twin turboen, for eksempel, som svært gjerne går på fire, en helt ny plattform med vekt på bakhjulsdrift, en helt ny form for karosserikonstruksjon – og hele oppskriften er jo litt tilbake tilbake til «ekte» Caddyer.

Foran eller bak
Denne bilen, med sine saftige dimensjoner (535 cm x 195 x 146 cm, på 323 cm akselavstand) er ment både som sjåførkjørt limousine og som sportsedan med coupé-assosiasjoner for virkelig Grand Touring. 

Tenk hvis både disse bakdørene og den store, topphengslede bakluken, ville overleve inn i produksjon. Da ville Cadillac ha noe som ingen andre har.

Men uansett kan vi kanskje håpe at neste produksjons-Cadillac blir noe av det vakreste i hele segmentet.

PS!
Hvis du lurte: Cadillac solgte 308.692 nye biler i fjor – opp 11,1 % og høyeste tall siden 1986. Dessuten var det noen som visket til meg at Europa-salget i fjor, med Sveits som største marked, endte på rett over 750 biler.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Bestillingsklar stjerne
Bertel O. Steen åpner i dag opp for bestilling av nye CLA Shooting Brake. Det betyr også at prisene er klare.
Les mer
layid-bilde1
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde2
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
layid-bilde3
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde4
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Torsdag var den nye ladbare versjonen av Volkswagen Passat på snarvisitt til Norge.
Les mer
layid-bilde5
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde6
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
layid-bilde7
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde8
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
toppsak-bilde9
Prisreduksjonen som måtte komme
I februar relanserte Opel Norge Ampera-e. Salget har ikke gått som forventet, så nå senkes prisen betydelig.
Les mer
layid-bilde10
Nå kan du bestille el-Mini
Les mer
layid-bilde11
Comeback for Camry
Les mer
layid-bilde12
Prisene klare for ny DS elbil
Les mer
layid-bilde13
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde14
Comeback-sjokk for Ampera-e
Opel gjenåpner salget av elbilen Ampera-e. Under et pressemøte tirsdag opplyste importøren at de har fått et større antall biler for levering i 2019.
Les mer
toppsak-bilde15
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde16
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
Les mer
layid-bilde17
Prisene klare for ny Citroën
Les mer
layid-bilde18
Første hybride Subaru
De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, men allerede nå starter Subaru-forhandlerne innsalget av sin første hybridmodell.
Les mer
layid-bilde19
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde20
Bestillingsklar T-Cross
Volkswagen har offentliggjort prisene på sin minste SUV som nå er bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde21
Nye Toyota RAV4 priset
Les mer
layid-bilde22
Norgesdebut for Tesla Model 3
Les mer
layid-bilde23
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde24
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde25
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde26
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
toppsak-bilde27
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde28
Hyundai forenkler
Les mer
layid-bilde29
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde30
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde31
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer
layid-bilde32
Enorm interesse for El-SUV
Elbilinteressen i Norge er enorm sammenlignet med resten av verden. Spesielt når elbilen er en SUV.
Les mer
layid-bilde33
Praktisk elbil fra Peugeot
Peugeot-forhandlerne åpner denne uken for bestilling av en femseters elbil med god bagasjeplass og startpris på 229.900 kroner.
Les mer
layid-bilde34
Leaf-prisene er klare
Les mer
toppsak-bilde35
Ny tjeneste for enkelt bilhold
Nå lanseres en ny tjeneste som skal gjøre bilholdet enklere enn noensinne. Bak konseptet står en av gigantene i norsk bilbransje.
Les mer
layid-bilde36
November er talt opp
Det ble tett i kampen om å være Norges største bilmerker i november. En ren elbilleverandør knep femteplassen.
Les mer
layid-bilde37
Her ser du når det lønner seg å kjøpe ladbar hybrid
Budsjettforliket endte med null elbilavgift i denne omgang, og de store ladehybridene med kort rekkevidde slapp billigere unna enn først antydet. Vår oppstilling viser hvor mye avgiften øker på ladbare hybrider og når det vil skje.
Les mer
layid-bilde38
Prisene klare for Audi-limo
Audis toppmodell er klar for norsk lansering. Startprisene er høyere enn på forgjengeren, men det tåler den kanskje?
Les mer
layid-bilde39
Prissjokk for Opels elbilkunder
Tusenvis av nordmenn venter i spenning på ny Opel Ampera-e. Det blir en vesentlig dyrere fornøyelse enn de trodde da de skrev kontrakten.
Les mer