img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
Genève-glimt fra USA
Den var ikke flunkende ny, Cadillacs Escala konsept, men som en av utstillingens stiligste er det vanskelig å glemme den.

Så ble altså Opel fransk igjen. Sånn sett «Tilbake til Start», den første bilen som fikk Opel på beina som bilfabrikk, var en lisensutgave av franske Darracq.  Sakte og sikkert ble den Talbot-Darracq som så gikk opp i engelske Sunbeam-Talbot, som så ble en del av Peugeot.

Med andre ord, både varemerket som startet Opels bilvirksomhet for snart 120 år siden, og Opel selv, eies i dag av Peugeot.

Men det var nok ikke det som interesserte Genève ved utstillingsåpningstider. Derimot var det nest mest interessante spørsmålet om GM nå skulle forlate Europa.

Muskler
Vi fikk et klart svar innerst i et stort hjørne i den øverste utstillingshallen. Noen kjente modeller så vi der. C7 Corvetter og Camaro. Camaro-familien inneholdt også en virkelig fet versjon, de kalte det et konsept, men det var døpt Track.

«Sportsbil for daglig bruk, men med høy-ytelse egenskaper som du bruker på banekjøring i helgene» var oppskriften.

20-tommere, 3 cm nærmere gulvet og heftige Bremboer var en del av oppskriften. Og en Magnetic Ride opphengning, elektronisk diff og nytt aero. Pluss rør bak der, som så virkelig potente ut.

For meg hørtes det ikke ut som noe som skulle finne plassen sin mellom SS og 1LE – dette hørtes ut som en hardcore 1LE.

Det vil i så fall ikke være første gang Chevrolet har verdensdebut på noen av sine biler i Genève. Umiddelbart kan jeg komme på i hvert fall to Corvetter: C4 ZR-1 for lenge siden, og C7 Grand Sport i fjor

Ingen retrett
Og – sa folk på standen – det er ikke tvil om at Chevrolet fortsatt skal opprettholde sitt sportslige fotavtrykk i Europa.

Og Johan de Nysschen behøvde du ikke spørre en gang. Han er president for Global Cadillac, men med lang fartstid både fra Audi og Infiniti. Han har vært i Genève før, kan du si. Og tenkte åpenbart å komme tilbake.

Uten å nevne volum kunne han fortelle at Cadillac-salg i Europa hadde økt med nesten 40 % i fjor, «og merkevaren skal fortsette å vokse – over hele verden – men det skal skje på en sterk grunnmur bygget av substans i produktet», sa han.

Tilbake til røttene
Escala presenterte han som en prototyp for en pågående produktoffensiv, der vi ville finne klare spor på hva som skal bringe merket fremover.

Samma for meg, det er mer enn nok i denne skapningen som debuterte på Pebble i fjor, og som er ført i pennen av Malcolm Ward som i mange år var vår mann hos Opels eksteriør-design.

Alt er egentlig prototype i denne bilen, 4,2-liters twin turboen, for eksempel, som svært gjerne går på fire, en helt ny plattform med vekt på bakhjulsdrift, en helt ny form for karosserikonstruksjon – og hele oppskriften er jo litt tilbake tilbake til «ekte» Caddyer.

Foran eller bak
Denne bilen, med sine saftige dimensjoner (535 cm x 195 x 146 cm, på 323 cm akselavstand) er ment både som sjåførkjørt limousine og som sportsedan med coupé-assosiasjoner for virkelig Grand Touring. 

Tenk hvis både disse bakdørene og den store, topphengslede bakluken, ville overleve inn i produksjon. Da ville Cadillac ha noe som ingen andre har.

Men uansett kan vi kanskje håpe at neste produksjons-Cadillac blir noe av det vakreste i hele segmentet.

PS!
Hvis du lurte: Cadillac solgte 308.692 nye biler i fjor – opp 11,1 % og høyeste tall siden 1986. Dessuten var det noen som visket til meg at Europa-salget i fjor, med Sveits som største marked, endte på rett over 750 biler.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde1
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde2
Økonomiversjonen er priset
For noen måneder siden annonserte Audi at det skulle kommer en rimeligere versjon av e-tron. Nå er prisen klar, og den kryper under en magisk terskel.
Les mer
layid-bilde3
Nå kommer ladbar A og B
For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
Les mer
layid-bilde4
Lavere Tesla-inntekter
Tesla Motors Norway AS er ute med regnskapstall for 2018. Inntektene falt i påvente av lanseringen av bestselgeren Model 3.
Les mer
layid-bilde5
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
layid-bilde6
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde7
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde8
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde9
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde10
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde11
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde12
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Les mer
layid-bilde13
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde16
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
layid-bilde17
Prisreduksjonen som måtte komme
Les mer
layid-bilde18
Nå kan du bestille el-Mini
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men nå kan du stille deg i kø for å være blant de første som får elektrisk Mini.
Les mer
layid-bilde19
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde20
Prisene klare for ny DS elbil
Dersom du er blant dem som har satt deg på venteliste for å kjøpe en DS3 Crossback E-Tense, er du sikkert spent på hva prisen blir. Det skal du straks få vite.
Les mer
layid-bilde21
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Les mer
layid-bilde22
Comeback-sjokk for Ampera-e
Les mer
layid-bilde23
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde24
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde25
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde26
Første hybride Subaru
Les mer
toppsak-bilde27
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde28
Bestillingsklar T-Cross
Les mer
layid-bilde29
Nye Toyota RAV4 priset
Nye Toyota RAV4 lanseres i Norge i februar 2019, med betydelig forbedringer av design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motorer og sikkerhet. Den norske importøren hevder at prisene er konkurransedyktige.
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde32
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde33
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde34
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
toppsak-bilde35
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde38
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde39
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer