img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
61 bilder i galleri
Fritt valg på øverste hylle
En, to eller tre seter. To, fire eller seks motorer? Diesel, gass eller hydrogen. Med en Techrules er det bare å velge.

Det som gjorde mest inntrykk på meg var entreen.

Her er førersetet i midten av noe som er veldig bredt, for det skal være plass til tre – en på hver side av meg.

Dessuten er taket en slags jet-fly plexiglassbolle som ser ut som det er festet i forkant, men bilen ser ikke akkurat ut som den er egnet til å gå over, på vei bort til sentral-setet.

Så, med et trykk på knappen, løfter ikke bare akvariebollen seg – hele den bakre delen av karosseriet skyves bakover og åpenbarer en allé frem til tronen.

Akkurat nå leder Techrules superbilmesterskapet i døråpning.

Erfarne italienere
Det er far og sønn Giugiaro, Giorgetto og Fabrizio, tidligere Italdesign, som står bak denne finten.

Kineserne som står bak hele prosjektet gikk til Torino og herrenes nyåpnede selskap, GFB Style, for å få gjort både store deler av chassisjobben og alt av design der.

Resultatet er blitt en dramatisk bil – det tipper litt for meg med banal hekkfinne og 50-årenes sci-fi-tegneserie-avslutning av hekken, men kineserne likte den åpenbart og påstår den skal i produksjon.

Håndbygget i Italia, ikke mer enn 96 eksemplarer – og på tross av en glimrende CO2-attest (106 g/km) skal den bare bygges til banebruk. (Med to passasjerplasser? Høres ut som en glimrende Nürburgring-taxi).

Mange valgmuligheter
Hovedoppskriften er mikroturbiner, som altså kan gå på omtrent hva som helst – men det mest effektive, har de funnet ut, er diesel. Turbinene driver generatorer som mater strøm inn i batterier som mater elektromotorene.

Og her begynner for alvor valgmulighetene.

To motorer, en for foran og en for bak, gir deg 429 hk. Med fire motorer, en for hvert hjul, er vi oppe i 858 hk, men flaggskipet har seks. To for hvert bakhjul og to foran – til sammen 1287 hk.

Dessuten kan du velge mellom tre batteripakker: 14, 25 og 32 kWh. Med en hurtiglader kan du forresten lade til 80 % på 15 minutter.

Dermed varierer selvfølgelig prestasjoner og ytelser, men det topper ut på 320 km/t og 2,5 sekunder.

På den annen side kan man skvise ut nesten 2000 kilometer rekkevidde av hele pakka (80 liters tank) ved forsiktig bruk. Men hvem har behov for det på en skikkelig track day?

(saken fortsetter)

«Free seating»
Med bilen følger også valgbar glassveranda. Den er enten en-bulk, for bare føreren

Så kan du få versjonen for én passasjer, og du kan selv velge om du foretrekker å ha henne på høyre eller venstre side.

Og full besetnings-overbygningen blir ganske imponerende – men Fabrizio fortalte meg at i forhold til å ha en komplett coupé, med forholdsvis flatt tak, klarte de 30 % lavere frontareal på denne måten.

Om jeg ikke tok bølgen for eksteriøret ble jeg overbevist av interiøret. Lekre materialer, men dominert av denim i setene. Ikke mitt favorittstoff  hvis vi snakker benklær, men i setesammenheng: glimrende. God friksjon, behagelig overflate, slitesterke og flekk-averse.

«Videospeil»
Det er en skjerm med instrumenter i forbindelse med rattet, de tre andre skjermene viser bare speilbildene fra sidene og rett bakfra – ingen sidespeil her heller, bare kameraer.  Og ikke en touch-skjerm på førerarmlengdes avstand.

Men passasjerene har berøringsskjermer, som de kan hente opp morsomme ting på, og de har også mikrofoner for å kunne fortelle sjåføren at han kanskje bør slakke av, ellers så spyr de. 

Dessuten er det, ganske bisart, utvendige høyttalere som både fører og passasjerer kan benytte for å henvende seg til befolkningen. 

Hvilke budskap som er praktiske/nødvendige i slike sammenhenger har jeg problemer med å forestille meg.

Ren og Trev
Hvis du ser noe om denne bilen andre steder, så vil du kanskje se ordet Ren – modellnavnet, og TREV. 

Det siste er et slags ABS-ord og betyr Turbine-Recharging Electric Vehicle – og dette driftssystemet er utviklet modulært slik at det også vil kunne brukes i små bybiler, og mellomstore personbiler – omtrent i hva man måtte ønske.

Det var laget en nydelig matt-svart, nesten skulptur av selve prinsippet. Rene kunstverket.

Og Ren?

Jeg forsto det ikke helt, men det er et begrep i kinesisk kultur som står for menneskelighet og vennlighet.

Prisen fikk jeg heller ikke greie på, selv om de kalte dette produksjonsversjonen (den i fjor var bare et konsept). At den virkelig var produksjonsklart så vi tydelig på et chassis uten karosseri der alle detaljene, inklusive den racing-inspirerte opphengningen, var synlig.

Dessuten hadde utstillingsbilen allerede registreringsskilter fra Genève. Jeg ble forsikret om at de var ekte – man tøver ikke med sånt i Sveits.

«Men det blir vel godt over millionen (euro)», forsøkte jeg meg. Ingen protesterte veldig høyt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer