img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
61 bilder i galleri
Fritt valg på øverste hylle
En, to eller tre seter. To, fire eller seks motorer? Diesel, gass eller hydrogen. Med en Techrules er det bare å velge.

Det som gjorde mest inntrykk på meg var entreen.

Her er førersetet i midten av noe som er veldig bredt, for det skal være plass til tre – en på hver side av meg.

Dessuten er taket en slags jet-fly plexiglassbolle som ser ut som det er festet i forkant, men bilen ser ikke akkurat ut som den er egnet til å gå over, på vei bort til sentral-setet.

Så, med et trykk på knappen, løfter ikke bare akvariebollen seg – hele den bakre delen av karosseriet skyves bakover og åpenbarer en allé frem til tronen.

Akkurat nå leder Techrules superbilmesterskapet i døråpning.

Erfarne italienere
Det er far og sønn Giugiaro, Giorgetto og Fabrizio, tidligere Italdesign, som står bak denne finten.

Kineserne som står bak hele prosjektet gikk til Torino og herrenes nyåpnede selskap, GFB Style, for å få gjort både store deler av chassisjobben og alt av design der.

Resultatet er blitt en dramatisk bil – det tipper litt for meg med banal hekkfinne og 50-årenes sci-fi-tegneserie-avslutning av hekken, men kineserne likte den åpenbart og påstår den skal i produksjon.

Håndbygget i Italia, ikke mer enn 96 eksemplarer – og på tross av en glimrende CO2-attest (106 g/km) skal den bare bygges til banebruk. (Med to passasjerplasser? Høres ut som en glimrende Nürburgring-taxi).

Mange valgmuligheter
Hovedoppskriften er mikroturbiner, som altså kan gå på omtrent hva som helst – men det mest effektive, har de funnet ut, er diesel. Turbinene driver generatorer som mater strøm inn i batterier som mater elektromotorene.

Og her begynner for alvor valgmulighetene.

To motorer, en for foran og en for bak, gir deg 429 hk. Med fire motorer, en for hvert hjul, er vi oppe i 858 hk, men flaggskipet har seks. To for hvert bakhjul og to foran – til sammen 1287 hk.

Dessuten kan du velge mellom tre batteripakker: 14, 25 og 32 kWh. Med en hurtiglader kan du forresten lade til 80 % på 15 minutter.

Dermed varierer selvfølgelig prestasjoner og ytelser, men det topper ut på 320 km/t og 2,5 sekunder.

På den annen side kan man skvise ut nesten 2000 kilometer rekkevidde av hele pakka (80 liters tank) ved forsiktig bruk. Men hvem har behov for det på en skikkelig track day?

(saken fortsetter)

«Free seating»
Med bilen følger også valgbar glassveranda. Den er enten en-bulk, for bare føreren

Så kan du få versjonen for én passasjer, og du kan selv velge om du foretrekker å ha henne på høyre eller venstre side.

Og full besetnings-overbygningen blir ganske imponerende – men Fabrizio fortalte meg at i forhold til å ha en komplett coupé, med forholdsvis flatt tak, klarte de 30 % lavere frontareal på denne måten.

Om jeg ikke tok bølgen for eksteriøret ble jeg overbevist av interiøret. Lekre materialer, men dominert av denim i setene. Ikke mitt favorittstoff  hvis vi snakker benklær, men i setesammenheng: glimrende. God friksjon, behagelig overflate, slitesterke og flekk-averse.

«Videospeil»
Det er en skjerm med instrumenter i forbindelse med rattet, de tre andre skjermene viser bare speilbildene fra sidene og rett bakfra – ingen sidespeil her heller, bare kameraer.  Og ikke en touch-skjerm på førerarmlengdes avstand.

Men passasjerene har berøringsskjermer, som de kan hente opp morsomme ting på, og de har også mikrofoner for å kunne fortelle sjåføren at han kanskje bør slakke av, ellers så spyr de. 

Dessuten er det, ganske bisart, utvendige høyttalere som både fører og passasjerer kan benytte for å henvende seg til befolkningen. 

Hvilke budskap som er praktiske/nødvendige i slike sammenhenger har jeg problemer med å forestille meg.

Ren og Trev
Hvis du ser noe om denne bilen andre steder, så vil du kanskje se ordet Ren – modellnavnet, og TREV. 

Det siste er et slags ABS-ord og betyr Turbine-Recharging Electric Vehicle – og dette driftssystemet er utviklet modulært slik at det også vil kunne brukes i små bybiler, og mellomstore personbiler – omtrent i hva man måtte ønske.

Det var laget en nydelig matt-svart, nesten skulptur av selve prinsippet. Rene kunstverket.

Og Ren?

Jeg forsto det ikke helt, men det er et begrep i kinesisk kultur som står for menneskelighet og vennlighet.

Prisen fikk jeg heller ikke greie på, selv om de kalte dette produksjonsversjonen (den i fjor var bare et konsept). At den virkelig var produksjonsklart så vi tydelig på et chassis uten karosseri der alle detaljene, inklusive den racing-inspirerte opphengningen, var synlig.

Dessuten hadde utstillingsbilen allerede registreringsskilter fra Genève. Jeg ble forsikret om at de var ekte – man tøver ikke med sånt i Sveits.

«Men det blir vel godt over millionen (euro)», forsøkte jeg meg. Ingen protesterte veldig høyt.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde1
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde2
Økonomiversjonen er priset
For noen måneder siden annonserte Audi at det skulle kommer en rimeligere versjon av e-tron. Nå er prisen klar, og den kryper under en magisk terskel.
Les mer
layid-bilde3
Nå kommer ladbar A og B
For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
Les mer
layid-bilde4
Lavere Tesla-inntekter
Tesla Motors Norway AS er ute med regnskapstall for 2018. Inntektene falt i påvente av lanseringen av bestselgeren Model 3.
Les mer
layid-bilde5
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
layid-bilde6
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde7
Peugeot priser elbilen
De mange som står på venteliste for å sikre seg en Peugeot e-208 får i dag vite prisen på bilen.
Les mer
layid-bilde8
Bestillingsklar stjerne
Les mer
toppsak-bilde9
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde10
Mercedes EQC: Prisen er klar
Les mer
layid-bilde11
Prisløft for ny Soul
Les mer
layid-bilde12
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Les mer
layid-bilde13
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde14
Tesla utvider tilbudet
Det har strømmet inn nye biler fra Tesla den siste måneden, men snart kan strømmen bli enda sterkere.
Les mer
toppsak-bilde15
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde16
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Les mer
layid-bilde17
Prisreduksjonen som måtte komme
Les mer
layid-bilde18
Nå kan du bestille el-Mini
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men nå kan du stille deg i kø for å være blant de første som får elektrisk Mini.
Les mer
layid-bilde19
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde20
Prisene klare for ny DS elbil
Dersom du er blant dem som har satt deg på venteliste for å kjøpe en DS3 Crossback E-Tense, er du sikkert spent på hva prisen blir. Det skal du straks få vite.
Les mer
layid-bilde21
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Les mer
layid-bilde22
Comeback-sjokk for Ampera-e
Les mer
layid-bilde23
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde24
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde25
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer
layid-bilde26
Første hybride Subaru
Les mer
toppsak-bilde27
Nå kan hvem som helst bestille Model 3
De som har stått på reservasjonsliste fikk før jul muligheten til å bestille en lenge etterlengtet Model 3. Nå går tilbudet ut til flere.
Les mer
layid-bilde28
Bestillingsklar T-Cross
Les mer
layid-bilde29
Nye Toyota RAV4 priset
Nye Toyota RAV4 lanseres i Norge i februar 2019, med betydelig forbedringer av design, kjøreegenskaper, fremkommelighet, motorer og sikkerhet. Den norske importøren hevder at prisene er konkurransedyktige.
Les mer
layid-bilde30
Norgesdebut for Tesla Model 3
Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.
Les mer
layid-bilde31
Ladbar E-Klasse er bestillingsklar
Mercedes-importøren har hatt et meget begrenset antall ladbare modeller den siste tiden, men nå er nye alternativer bestillingsklare.
Les mer
layid-bilde32
Lexus UX skal koster fra 383.800 kroner
Med startpris på 383.800 kroner går nye Lexus UX 250h rett i strupen på BMW X1, Jaguar E-Pace, Mercedes GLA og Volvo XC40.
Les mer
layid-bilde33
Salgsklar Mercedes GLE
Norske Mercedes-forhandlere åpner nå for salg av nye GLE. Prisene starter 914.000 kroner, men en rimeligere variant er på trappene.
Les mer
layid-bilde34
De nye bilavgiftene - regjeringens forslag
Les mer
toppsak-bilde35
Sporty Insignia
Nå har Opel Norge mer konkret informasjon om Insignia GSi. På ett område ble vi litt overrasket.
Les mer
layid-bilde36
Hyundai forenkler
Når Hyundai nå lanserer en oppgradert Tucson, gjør de det enklere for kunden å velge. De påstår også at man får mye mer for pengene.
Les mer
layid-bilde37
Vanskeligere å få tak i ladehybrider etter ferien
Engangsavgiften på ladbare hybrider med kort rekkevidde skjerpes fra mandag. Mer dramatisk er oppholdet i leveranser av flere populære modeller.
Les mer
layid-bilde38
Facelift for C-Klassen
Tiden er inne for en midtlivsoppdatering av Mercedes C-Klasse. Det meste skjer under skallet.
Les mer
layid-bilde39
Audi e-tron skal koste …
Under sin årlige pressekonferanse kommer Audi med informasjonen noen tusen nordmenn venter på.
Les mer