img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
48 bilder i galleri
AMG overgår Mercedes
Når all støyen rundt årets Genève-utstilling har lagt seg, er det sannsynlig at AMGs GT Concept står igjen som showets absolutte stjerne. Med Mercedes i en fjern bakgrunn.

Hvis vi om fem år kommer til å se tilbake på dette røde sentrum på 2017 Genève som starten på en designrevolusjon hos Mercedes-Benz, har vi hoppet over første kapittel.

Tidligere i år, under et seminar der Daimlers designsjef Gorden Wagoner tok et evig farvel med skarpe kanter og overflødig skulpturering, viste han det i praksis ved å avduke den femte skulpturen i serien «Aestethics». 

Hvis du absolutt måte vite det, så kom eneren i 2010, nummer to i 2011 og det gjorde sannelig nr. 3 også – men den het «Aestethics 125». Og så fikk vi «Aestethics S» i 2012.

Jeg er ikke sikker på at du finner dem alle sammen på BilNorge – jeg syntes vel ikke alle var like spennende. Stand-dekorasjon fra Frankfurt 2013 tåler en reprise - den ble på forkemunne til «Aesthetics No Name» siden den ikke hadde noe nummer. 

Men femmer’n var god. Det var en nydelig figur, med gode proporsjoner og disiplinert, tilbakeholdende design. Det gjorde jo heller ikke noe at den hadde fått en utforming slik at den så ut som elegant emballasje av krympeplast, dette var egentlig ikke noen bil, dette var bare lekkert.

Lukket visning
Mercedes hadde tatt med seg skulpturen til Genève også, men ikke for hopen. Det var bare de som stilte opp på mandags ettermiddagen som fikk gleden av å møte den i et virkelig Chambré Separée (sorry, men med svarte vegger, svarte portierer du måtte kjempe deg gjennom og en virkelig sensuelt rød figur i midte, med flatterende belysning, fikk jeg virkelig assosiasjoner av litt grisete Paris ved forrige århundreskifte).

I hvert fall tok en av Gorden Wagoners designere, Olivier Laurent, oss med rundt og forklarte det rasjonale ved det nye designspråket.

Og da hadde vi ennå ikke sett den fullvoksne bilen, for det er ikke tvil om at AMG GT Concept var det første resultatet av «vekk med alt det overflødige».

Stormens øye
I et hav av forstyrrende og støyende designelementer, som var årets Genève, sto denne som det stille øyet midt i en storm.

Vellykket hele veien – fra den dominerende fronten med den litt sexy overleppa som både går opp og stikker litt frem, via de to klassiske bulene på panseret og langsmed hele flanken der bare en diskret forsiktig fold holder det hele sammen, og der de konkave sidene bare antyder at «jeg er klar til å gjøre et kjempeløp» til den nydelige avslutningen som bare forteller at «Sorry. Det er ikke mer».

Det hele rammet inn av fullstendig ny lysteknologi i alle hjørner som ikke bare gir masse løfter om spennende muligheter for ny lysgrafikk, men som også kan være godt nytt for norske skiturister som glemmer at isen over lyktene ikke smelter lenger.

For nå gjør de nok det igjen. Her bruker Mercedes – sorry AMG – noe de kaller Nano active fibre technology som jeg ikke vet mer om enn at designerne har måttet bygge inn en enhet med kjøleribber for å fjerne overflødig varme fra enhetene.

Jeg vet altfor lite om konkrete detaljer her, kanskje jeg spurte for lite, jeg var – alvorlig talt – forholdsvis overstadig begeistret bare ved å rusle rundt bilen.

(saken fortsetter)

Men jeg oppfattet da i hvert fall såpass som at de sa at denne utstillingsbilen skulle gi oss et lite inntrykk av kommende produksjonsbiler – og der var det åpenbart at han snakket rent Mercedes, og ikke en eller annen spesiell AMG-dialekt.

Jeg oppfattet også at det sto EQ Power + et sted, som er en todelt kode, dels for elektrifiseringsinnsats, og dels for hybrid-teknologi hentet fra Formel 1 hybridene.

Så vi snakker sikkert 4-liters V8 og 4-mosjons og separat elmotor bak og sikkert 0-100 på 3 og alt det tullet som kommer på papir før et hjul har rullet.

Nesten perfekt
For ingen behøver vel å tvile på at AMG kan legge akkurat hva de vil inn i dette skallet, men inntil vi så denne bilen, kunne det har vært en berettige tvil om AMG/Mercedes var i stand til å lage noe så elegant.

Spesielt siden det bare er noen måneder siden de slo oss i hue med det enorme, røde Maybach-konseptet som debuterte på Pebble Beach og deretter ødela mye av gleden over Paris-utstillingen.

Nå er jeg nesten helt trygg på at nye produksjonsmodeller fra Stuttgart (og Affalterbach) kommer til å sette ny standard i kontrollert og underforstått eleganse, men allikevel med det nødvendig snev av muskler og arroganse.

Den eneste grunnen til at jeg ikke er helt trygg på designfermtiden derfra allikevel, er de utrolige blinge felgene man av en eller annen grunn hadde valgt å sette på bilen.

Hvis det var en tanke bak, for eksempel at den skulle fungere som føflekken i feisen på en ellers prefekt kvinne, så fungerte det ikke. Dette så ut som den ene detaljen som skulle kunne appellere til folk som ikke ville kjenne igjen god smak om den håndhilste på dem. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer