img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Raringen fra Genève
Var det noen som gjorde narr av oss, eller var det alvor? Etter en foss av gode historier om og fra mannen bak bilen, og om bilen og om mye mer – er vi fremdeles ikke sikre. Men vi vet hva navnet betyr.

Så jeg kan jo starte med det – og akkurat den kom på side 14 blant alle A4-arkene jeg hadde notert på – og noen ganger glemte jeg å notere. De var de gangene jeg lo så jeg holdt på å ramle av stolen.

Men se for deg en ikke helt ung herre, men i tilsynelatende glitrende shape, med sjørøverdings i det ene øret, meget velstelt mønster av grått hår i ansiktet – han kunne vel kanskje se ut som en litt modifisert utgave av Richard Branson, og så vakte han rundt en enorm bil med 30-talls preg i en ufotograferbar farge og så blank at alle lysene på hele utstillingen speilte seg i den, og så var det altså jeg spurte om hvorfor.

Bilen heter altså Black Cuillin, og jeg vet også at det er noen fjell på en øy utenfor Skottland – hva er det ellers man har Wiki til – men den så ikke mye ut som taggete fjell.

Utfordringer
– Jo, du skjønner broren min har klatret de fjellene, og det var han som egentlig satte navnet, for han sa at de fjellene ser ikke ut som no’ særlig problem, men når du første begynner … det er den vanskeligste klatringen man kan forestille seg!

Og slik har altså denne turen, frem til halvferdig bil vært.

Felix Eaton heter han, han har gjort penger på butikkinteriører – bra penger tyder det på «Den er lenger enn den Rollsen jeg har…» (Det dreier seg om en Phantom Coupé - dessuten har han en Harley med lang gaffel og et par andre motorsykler, og syv barnebarn, og jeg er overhodet ikke mekanisk, jeg hadde bare helt vanlige sykler da jeg var liten, Norton Dominator og sånn, for jeg kunne ikke ha noen fancy greier, å justere en dobbel forgasser var hinsides mine talenter – ikke er jeg handymann når det gjelder innredninger heller, men jeg har jo mine folk, men nå har jeg overlatt alt det til sønnen min, for nå vil jeg gjerne ha dette på hjul…»)

Og dette er altså noe han har tegnet forholdsvis selv – men etter hvert med proff hjelp «Jeg kan jo se at noe er gæærnt, at taket er for høyt eller lavt eller … Så får jeg proffe folk til å hjelpe meg…»

Har en drøm…
Men altså – det jo en drøm et sted da, for egentlig var han ikke noen klassiskbil-mann i det hele tatt. Men så fikk han se en gammel Jaguar og så la han veldig merke til den bilen Kaptein Hastings kjørte i Poirot-serien («nå vet jeg det er en AC – jeg ante ikke noe den gangen»).

Så tok han en tur på Retromobile, og ble nærmest feid av banen, for der var alle de gamle klassiske franske, ikke bare bilprodusentene, men karosserifolkene, Saoutchik, Pourtot, Gangloff, Figoni & Falaschi (der måtte jeg lære ham uttalen av det siste navnet, til gjengjeld lærte han meg uttalen av Cuillin) og han reiste hjem med klar «Message to self» at dette måtte han også gjøre.

Men som gammel ringrev når det gjelder å få gjort noe tok han kontakt med velrennomerte Concept Group International som har en lang liste konseptjobber for store bilprodusenter bak seg – noe av det ferskeste er vel bilene som ble vist ved lanseringen av Volvo-søsteren Lynk & Co). 

Men så er CGI nettopp kjøpt opp av Coventry-baserte Envisage Group, en av de som virkelig driver med Coachbuilding fremdeles. De har en rekke fantastiske lav-serie biler på samvittigheten og en utrolig rekke one-offs. Blant annet slik de ikke får lov til å skryte av selv – som representasjons-spesialene for kongehuset.

Ekspertise
Så det er såpass tunge folk som hjelper hr. Eaton, og i tillegg til at de er gode på karosserier, er det også nok ingeniør-kraft i den bedriften til at de har hele konstruksjonen klar, og nå satt det en ingeniør fra Envisage på bakrommet på standen i Genève og diskuterte med noen folk fra Nissan som gjorde meg veldig nysgjerrig på om Nissan skal gjenopplive V12 motoren sin igjen.

For siden han hadde snakket litt Rolls Royce en stund, gikk jeg ut fra at det var en motor derfra under panseret.

– Jeg har jo sagt V12, men jeg har ikke sagt et ord om hvor den skal komme fra. Det er langt fra bestemt ennå, fortalte han.  – Vi har snakket med Rolls og med BMW og nå altså med Nissan, og foreløpig aner jeg ikke…

Foreløpig aner han vel egentlig ikke noe om sluttresultatet i det hele tatt, bortsett fra at det er slik det skal se ut.

Dyr drøm
– Den Alfa Romeo 8C 2900 som virkelig kick-startet det hele ville jo kostet så mange millioner – hvis jeg var så heldig å finne en – at det kunne jeg ikke tenke på. Og dessuten, når jeg tenkte meg om, så likte jeg egentlig ikke åpne biler. Så bilen min skal være lukket».

Men nå er han altså kommet så langt at han har en bil, halvferdig hele veien («jeg har for eksempel for lengst droppet tanken på kullfiber-karosseri, altfor dårlige toleranser») og så har han dette skallet på Genève-utstillingen.

– Neste sommer skal du kunne få kjøre et eksemplar der det meste er på plass. Sannsynligvis med mye aluminium og et enestående interiør, selv om du kanskje vil kjenne igjen et instrument eller en bryter. Jeg kan jo ikke lage alt selv, heller.

Men forretningsplanen da?

Skal realiseres
– Det eneste jeg vet er at slik det ser ut nå, må jeg selge en fem til ti biler for å få fordelt alle kostnadene til verktøy og prosjekt. Og om jeg ikke finner disse kundene, så blir det verst for barnebarna, for en slik bil skal jeg bygge.

– Og kanskje barnebarna er smarte nok til å sette bilen bort på en låve når jeg er borte, og så er det noen som finner den igjen om 40 år, og når de da også oppdager at det er utstillingsbilen fra Genève 2017, kommer de til å skrive en auksjonstekst som er så smittende at plutselig har barnebarna arven – og vel så det – allikevel.

Men han ga meg i hvert fall to helt konkrete informasjoner og et estimat:

Bilen måler 5,5 meter i lengden og 145 cm i høyden. 

Og hva regner du med at den kjørbare versjonen vil veie da?

– De har regnet den til 3.350 kg.

Genève-tungvekter, på mer enn en måte. 


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer