img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Elon Musk mellom stive permer
Ikke vent for mye om Tesla, men vent deg masse om hva som får en fyr, så vidt på den riktige siden av drittsekk og psykopat, til å løpe.

Det er en skikkelig tech-skribent, Ashlee Vance, som har skrevet den første skikkelige boken om en av dette tiårets mest markante entreprenører, Elon Musk.

Sannsynligvis er han en skikkelig journalist også, det later til at han har fått tilgang både til Musk selv, og han nærmeste medarbeidere.

Det skjer ikke med hvem som helst.

Det er allikevel ikke noen nesegrus-beundrende Vance som skriver denne boken.

Her er skyggesidene vel så markerte som solsiden – stormannsgal og bombastisk, men med klare trekk av usikkerhet, et enormt ego med en jeg-vet-alt-holdning, uetisk i forretningslivet, ondskapsfull i personlige forhold.

Historier om ganske voldsomme oppsigelser av trofaste partnere, og om koner som oppdager at det er separasjon på gang når de finner ut at kredittkortet ikke går gjennom – slike er det nok av, men ikke dratt ut til et Se og Hør-format, bare nok til at du skjønner at dette er en fyr med driv – uansett vorter.

Det er selvfølgelig smart å gi ut en bok om Helten i Norge der Tesla-menigheten er tettere enn noe annet sted i hele verden.

Menigheten vil imidlertid bli skuffet - Tesla har ikke noen stor plass i boken. Men dersom man er virkelig interessert i bilen og alt den omgir seg med av disruptive forretningsideer og uvanlige holdninger til kunder, må man bli med på hele turen.

Fra en lett traumatisk (virker det som, men fremdeles ganske ugjennomsiktig) barndom i Sør-Afrika med en vanskelig far (eksistensiell depresjon kaller Vance det), via mindre dot.com suksesser til Pay Pal til Space X med HyperLoop, og Solar City og Tesla, går denne historien.

Det er ikke mulig å forstå hvilke av disse visjonære forretningene han driver på si’ – hvis noen, for samtidig virker det som komplett umulig for en mann å bestyre alt dette.

For ikke bare er han, virker det, den eneste som virkelig forstår hvilken vei han vil gå, samtidig som han er en slags Arnardo i sine PR-utspill, samtidig som han har en detaljstyringsmakt som gjør at det er nok med en tweet fra ham for å få Teslas aksjekurs til å bråsnu og fyke til værs igjen, på tross av at hele den etablerte forretningsverdenen minner om at selskapet har brent $3,5 milliarder på to år – man skulle tro bålet var fyrt med bensin – og at det fremdeles ikke er noe håp om å selv-finansiere driften.

Vance antyder det ene mulige svaret flere ganger: folk, både ansatte og kunder, tåler åpenbart mye dersom de virkelig tror de er i ferd med å endre verden. Evangelie-faktoren, som også Steve Jobs til de grader var utstyrt med.

Dette er med andre ord, som også tittelen sier, mer en bok om en misjonær enn om produkter.

Synd det åpenbart har gått litt fort i svingene å få ut boken på norsk. (Hvorfor det forresten – jeg fikk mitt amerikanske eksemplar for nøyaktig ett år siden).

Tastefeil av typen Testa i stedet for Tesla burde være unødvendige, og når vi hører at «Musk forbrukte sine egne PR-folk med komisk effektivitet», så gir det kanskje et inntrykk av hva som skjer rundt ham, men det kunne nok vært uttrykt annerledes.

Og når en sentral person «ruslet rundt i noen selskaper for å finne noe som passet ham», eller at folk «som pleide å etterspørre Lexus, BMW, Cadillac begynte nå å se elektriske biler og hybridbiler som et nytt statussymbol», begynner det å smake av Google Translate.

Men det er ikke veldig viktig, Musk har vorter, boken har vorter. Musk er fascinerende, boken er fascinerende. Musk er en mester i presentasjon. Boken er også lettlest. 

Jeg husker fra min barndom, heltebøker om forbilder, Roald Amundsen, Henry Ford, Albert Schweitzer og tilsvarende. Denne boken føyer seg inn i rekken av slike, men møter heldigvis dagens krav til realisme meget bedre, uten å dette rett opp i den veldig nærværende tabloid-fellen.

FAKTA:

  • Elon Musk: Tesla, SpaceX og Jakten på en fantastisk fremtid.
  • Av: Ashlee Vance
  • Vega Forlag. 384 side, 32 illustrasjoner
  • Kr. 349,-
  • ISBN:978-82-8211-480-6

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer