img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Ferrari 360 Modena
Den er vill og vakker, men Ferraris ultra-sportslige toseter og F355-etterfølger er også snill og medgjørlig. Den beste Ferrari noensinne, hevder noen, og redaktøren protesterer ikke.

Ferrari F355 er en bil som gjør inntrykk enten du stifter bekjentskap med den ved rattkontakt, eller bare ved at den passerer deg på gata. Den mest vellykkede Ferrari gjennom tidene, er jeg blitt fortalt av forstå-seg-påerne som har kjørt det det har vært verd å kjøre av Ferrarier. Den er kompromissløs sportslig når det gjelder både design, ytelser og kjøreegenskaper, akkurat slik de fleste av oss forventer at en Ferrari skal være.

Mer sport og komfort
Da de for fire år siden startet utviklingen av F355s etterfølger, var målsettingen klar: En bil som ikke bare er mer sportslig, men også byr på mer komfort, har bedre plass, bedre kjøreegenskaper og bedre ytelser. Det er akkurat det Ferrari 360 Modena er, en bedre bil enn F355 på alle områder.

Samtidig fikk utviklingsavdelingen og designerne tydelig beskjed om at dette også er en bil som staker ut kursen for fremtidige Ferrarier når det gjelder både virkemidler og mål. Det betyr at vi vil få se mer aluminium i fremtidige Ferrari-modeller, det betyr også bedre komfort og finish.

Aluminium tvers gjennom
360 Modena er første Ferrari som bygges i aluminium. Her er det ikke spart på noe. Karosseriet er i sin helhet i aluminium og kledd rundt en ramme, også den av aluminium. Under karosseriet finner vi bære-rammer for forhjulsoppheng, bakhjulsoppheng og motor og gearkasse - som også er i aluminium. Hjulopphengene, som består at doble A-armer både foran og bak, er også produsert i aluminium, motor og gearkasse har likeledes stort innslag av aluminium. I likhet med Audi har Ferrari benyttet seg av kanadiske Alcoas ekspertise når det gjelder aluminium.

Grunnen til den utstrakte bruken av aluminium, er et sterkt ønske om redusert vekt. En vektreduksjon Ferrari også kunne oppnådd ved å bruke karbonfiber, men karbonfiber er kostbart i produksjon og komplisert å reparere, og selv Ferrari kan få bruk for en tur på karosseriverksted. Aluminium er ikke like enkelt å reparere som stål, men langt enklere enn karbonfiber.

Lettere og stivere
Det nye aluminiumkarosseriet er 28% lettere enn 355s karosseri, og det er 42% stivere. Råkarosseriet veier bare 247 kg, og totalt er 360 Modena 80 kg lettere enn tilsvarende utstyrt F355. Dette er en tilsynelatende beskjeden vektreduksjon, men når vi tar i betraktning at vi snakker om en vesentlig større bil, er vektreduksjonen likevel høyst akseptabel. 360 Modena har 15 cm lengre akselavstand enn F355. Lengden er økt med ca 23 cm og bredden med 2 cm. Pininfarinas moderne, men klassiske linje- føring gjør at 360 Modena likevel virker liten og nett og langt fra så aggressiv som forgjengeren.

180 kg ekstra vekt
Men la deg ikke lure. Dette karosseriet er det mest aggressive Ferrari har laget til en gatebil. 5.400 timer i vindtunnel har gitt resultater som tidligere ikke er oppnådd selv for en sportsbil. Luftmotstanden er redusert fra Cd 0,345 til 0,335, ikke oppsiktsvekkende i det hele tatt - ikke før vi ser på reduksjonen i løft. Ved å optimalisere bunnplaten enda mer enn i F355, øker marktrykket med 180 kg ved 290 km/t. F355 blir til sammenligning bare 40 kg tyngre ved samme hastighet.

360 Modena oppfattes ikke så aggressiv som forgjengeren fra førerplassen. Hos Ferrari er de ikke i stand til å legge skjul på at de er stolte av førermiljøet i nykommeren, og skryter til alle som orker å høre på, av at de for første gang har laget et førermiljø rundt en sjåfør. Tidligere har de plassert inn sjåføren etter at de har designet førerplassen. Det er derfor ikke alltid like lett å finne en behagelig kjøre-stilling i en Ferrari. Slik skal det ikke være i 360 Modena. Her skal det være reguleringsmuligheter og plass nok til at de fleste skal finne plass.

Og det er det. Ettersom jeg med mine knappe 175 cm på strømpelesten passer som hånd i hanske i en F355, føler jeg at det er på kanten til å være litt vel rommelig i 360en.

Av Kjell Magne Aalbergsjø – Bilnorge.no

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde1
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde2
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde3
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde4
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer
layid-bilde5
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde6
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde7
Høy fart i bilsalget
Registreringstallene for mars er summert og viser en økning på 23 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. For første gang på lenge er også salget av varebiler i pluss.
Les mer
layid-bilde8
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Les mer
toppsak-bilde9
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde10
Vurderer du en Hongqi?
Les mer
layid-bilde11
Ny bil til sommerferien?
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Tiguan i R-utgave
Les mer
layid-bilde13
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde14
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Da Volkswagen åpnet reservasjonslisten for ID.4 i fjor høst, var det kun to valgmuligheter. Nå øker utvalget, men fortsatt må du se langt etter firehjulsdrift.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde16
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Les mer
layid-bilde17
Her er Mercedes EQA
Les mer
layid-bilde18
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.
Les mer
layid-bilde19
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde20
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde21
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde22
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde23
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde24
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde25
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
toppsak-bilde27
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde28
Opel fornyer Crossland
Les mer
layid-bilde29
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde30
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde31
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde32
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde33
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde34
Fem ladbare i 5-serien
Les mer
toppsak-bilde35
Xpeng ned i pris
Importøren kutter prisen på Xpeng G3 allerede før de første bilene er levert. Har du allerede skrevet kontrakt? Da får du penger til overs.
Les mer
layid-bilde36
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde37
Bestillingsklar el-varebil
Peugeot starter i dag salget av sin elektriske varebil, e-Expert. Bilen leveres i tre lengder og har brukbar rekkevidde for svært mange.
Les mer
layid-bilde38
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde39
De største i 2019
De første oppsummeringene av bilsalget i 2019 begynner allerede å falle på plass. Her er nøkkeltallene.
Les mer