Bilsalget | |
|
Mer enn fire av ti kjøper nå ny bil som helt eller delvis kan kjøres på strøm, viser de siste tallene fra OFV. Dieselbilene må vike.
|
Med Tesla i godt driv og tilbake på elbil- og 4x4-toppen sto premiummerkene i september for nær en tredel personbilregistreringene. Mer enn fire av ti valgte bil med 4x4.
|
Når bensinprisen går ned i USA kjøper amerikanerne bare enda større pickup-trucker. Og helst kjøper de Fords F-serie.
|
Avslutningen på sommeren ble knallsterk for nye personbiler – 13.232 er beste augustmåned i dette århundret. VW Golf har også i år utklasset konkurrentene.
|
Uansett hva konkurrentene finner på er har de til nå ikke vært i nærheten av å puste VW Golf i hekken.
|
Volkswagen-konsernet har ristet av seg dieselproblemene og er halvveis ut i året største bilprodusent i verden. Men fortsatt selger Toyota som merke suverent flest biler.
|
På et høyt nivå flater salget av nye personbiler nå ut med ladehybridene som vinner.
|
Det lave rentenivået etterfulgt av alle signalene om litt magrere tider er viktige faktorer når salget av nye biler økte med 4,5 prosent i første halvår og sank med 3,7 prosent i juni.
|
2015 blir VW Golfs år – igjen. 1626 biler i juni og 8477 Golf på et halvt år er både måneds- og halvårsrekord for dette århundret i et nybilsalg som foreløpig ikke bremses av mørke skyer på den økonomiske himmelen.
|
Danskene står i kø for å kjøpe minibiler. I Norge vil knapt noen ha dem hvis de ikke er elektriske.
|
Norges mest kjøpte firehjulstrekker er ikke lenger en høybygd SUV med japansk opprinnelse, men en elektrisk bil satt sammen i solrike California: Tesla Model S.
|
Ved utgangen av 2013 var det registrert 17.770 el-personbiler i Norge, mot 8.031 ett år tidligere. Den kraftige veksten fortsetter i 2014.
|
Oktober viste en oppgang i antall registreringer på hele 7,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. I kampen om å være Norges mest populære merke ser det meste ut til å være avgjort, to måneder før målgang.
|
Hvordan kan en nedgang på 11 prosent beskrives som et stup?
|
Antallet registrerte biler i februar er over 30 prosent høyere enn samme periode i fjor. Fire av fem nye så langt i år er dieselbiler.
|
Det totale antall nye biler som ble registrert i Norge i 2005, var 152 587. Totalen var 1 prosent lavere enn for foregående år.
|
Salget av nye personbiler viste en tilbakegang på 11,4 prosent i oktober sammenlignet med samme måned i fjor. Det kompenseres delvis av varebilsalget som økte med 7,6%. Etter periode med stagnasjon er også bruktimporten på vei oppover.
|
Når Volvo nå forteller at de må kutte hver tyvende arbeidsplass ”på grunn av dollarkursen”, høres det ut som en ordre fra foreldremakta i Detroit. Volvo sendte i fjor en sjekk på mer enn 200 millioner til Ford, og beviser stadig at de er det sunneste barnet i Ford-familien.
|
Opels mål for markedsandel i Norge er krystallklart. De skal ha ti prosent og ønsker å bli stabile på en slik markedsandel. Nå starter den lange og tunge veien med å endre imagen for merket.
|
PSA, Peugeot Citroën, økte ikke med mer enn 0,6 prosent til 1.754.000 enheter i første halvår. Det var nye markeder som sørget for at det ikke ble en nedgang.
|
Ukelisten over nyregistreringer fra Opplysningsrådet forteller at i forrige uke gjorde Focus et kjempehopp. Med 104 nyregistreringer endte modellen på annenplass etter Corolla.
|
I en jubileumsutgave kommer vi ikke utenom en kavalkade over utviklingen på firmabilmarkedet i Norge. Siden 1993 har bare to merker ligget på førsteplassen: Ford og Volkswagen.
|
Junitallene for nybilregistreringen i Europa var sommerglade: opp 4,5 prosent. Dermed ligger hele første halvår bare 1,1% bak fjoråret og plutselig begynner optimistene å dukke opp.
|
Når tallene for den andre uken av juni er inne, ser vi at personbilsalget mangler 24 enheter på å ligge likt med juni så langt i fjor. De eneste i toppen som ligger foran fjoråret hittil i år, er Opel, Ford, Audi og BMW.
|
3,3 prosent opp i første halvår – det er den hyggelige bånnlinja nå som bil-Europa tar seg en velfortjent sommerferie. Den eneste tordenskyen er Tyskland, der ligger de fremdeles etter (men juni var lys der også: de økte med 4 prosent i forhold til juni i fjor).
|