Bilsalget | |
|
Økningen i engangsavgiften for ladbare hybrider med kortere elektrisk rekkevidde enn 50 kilometer fra 1. juli gjorde ladehybridene til vinner i juni. Annenhver ny bil var ladbar.
|
I påvente av bedre tilgang på og flere elektriske bilmodeller å velge blant fortsatte salget av nye fossilbiler ned i mai. Men importen av brukte elbiler har eksplodert i år.
|
Elbiler og ladbare hybrider er årets vinnere når første tertial gjøres opp med 3,5 prosent personbiltilbakegang.
|
Påskemåneden handlet i hovedsak om mirakelet som førte til at Nissan maktet å kverne ufattelige 2172 Leaf gjennom registreringsapparatet. Selv Tesla satset friskt for å bli først og størst i mars, men måtte gi opp.
|
Mangel på attraktive elbiler bremser nå nybilsalget, som var ned 29,5 prosent til 9207 personbiler i januar, dårligst siden 2009.
|
Nordmenn elsker SUV. Én av tre som handlet ny bil i fjor valgte et slikt høybygg, og fire av fem krysset av for firehjulsdrift.
|
Med 179.594 nye og bruktimporterte biler endte 2017 historisk: Aldri har det blitt nyregistrert flere biler i Norge. Og naturligvis ble det satt ny elbilrekord, ny rekord for ladbare hybrider og ny 4x4-rekord. VW Golf solgte for tiende gang på rad best, fulgt av BMW i3 og Toyota RAV4.
|
Det oppsiktsvekkende ved bilsalget i Europa er ikke først og fremst at VW Golf fortsatt er den suverene vinneren, men at SUV-en Nissan Qashqai inntok andreplassen i september.
|
Også oktober ble de ladbare bilenes måned. Samtidig gnir leasingselskapene seg i hendene over folks frykt for å velge feil type bil.
|
September ble de ladbare bilene, og særlig Teslas måned. Halvparten av alle som valgte ny bil endte opp med en ladbar, og Tesla registrerte over 2000 biler.
|
Kun fire av ti kjøper nå bensin- eller dieselbil. Aldri har andelen elbiler, ladehybrider og hybrider vært høyere enn i september.
|
Aldri har det i august blitt registrert flere nye personbiler i Norge og igjen står ladbare og hybride biler for mer enn halvparten av bilvolumet i en enkelt måned.
|
Det mest oppsiktsvekkende ved registreringstallene i juli er at Toyota har med tre modeller blant de fem mest foretrukne. Men ingen er i nærheten av å true bestselgeren VW Golf.
|
Elbilene tok alt i juni: Beste elbilmåned i historien og mest valgte drivlinje for første gang. Seks av de sju mest valgte bilmodellene var elbiler.
|
Ikke siden juni i 1986 har det vært registrert flere personbiler på en måned enn i mai. Stadig flere velger el, ladehybrid eller hybrid når det handles ny bil.
|
Det pågår for tiden en intens kamp om elbilkundene mellom Volkswagen, BMW og Nissan.
|
Fords amerikanske pickup, F-serien, puster nå Toyota Corolla i nakken.
|
I et nybilmarkedet som er tilbake 3,2 prosent i år, velger likevel flere enn i fjor å kjøpe firehjulsdrift, SUV og kompakte biler.
|
Av de 15 mest populære personbilmodellene i første kvartal var elvarianten, ladehybriden eller hybriden bestselgeren.
|
Ladehybridene øker mest i et personbilmarked som ligger sju prosent foran fjoråret. Elbiler, ladehybrider og vanlige hybrider står nå for nær halvparten av bilsalget.
|
Elbiler, ladehybrider og hybrider sto for over halvparten av alle nyregistrerte personbiler i januar.
|
Hvilken bil ble verdens mest kjøpte i fjor? Toyota Corolla naturligvis. Hvem andre er i nærheten av å selge drøyt 1,3 millioner biler. Det blir 3597 biler hver eneste dag i året, helligdager medregnet!
|
Jato Dynamics er blant de flinkeste til å telle biler. Nå har de blant annet listen over Europas bestselgende modeller klar.
|
Volkswagen sliter, men er fortsatt det klart største bilmerket i EU/EFTA hvor salget av nye personbiler økte til 15,1 millioner i fjor.
|
Takket være eksplosiv vekst for ladehybrider endte bilsalget i 2016 på 154.603 nye personbiler. Det er all time high i dette århundret – og historisk bare slått i årene 1985 og 1986.
|