Bilsalget | |
|
Samtidig som salget av nye biler er på vei opp igjen og Audi e-tron troner på halvårstoppen, er det de brukte bilene som skinner både i juni og i første halvår.
|
Å si at mai var en tung måned for alle som selger nye biler, er å slå inn åpne dører. Men det ble likevel registrert 7998 nye personbiler og omsatt 45.879 brukte biler som er mai-rekord.
|
Selv om elektriske Audi e-tron fortsetter som klar publikumsfavoritt, er ladehybridene eneste biltype med framgang i april.
|
I en tid hvor pilene peker nedover er ingen for tiden i nærheten av å true Audi e-tron som det mest foretrukne bilvalget.
|
Etter nok en festmåned for de ladbare, er hver tiende nye bil i år en Audi e-tron. Og Bentley slo Fiat i februar.
|
Nybilsalget tok seg opp og Audi e-tron var helt suveren i årets første måned.
|
De første oppsummeringene av bilsalget i 2019 begynner allerede å falle på plass. Her er nøkkeltallene.
|
I en solid opphenting de siste månedene og etter en skikkelig fight de siste dagene av året, halte Volkswagen 2019-serien i land med 151 biler foran Tesla. Men 15.683 Model 3 gjør ikke bare Teslaen til enkeltmodellvinneren, 5.658 biler foran VW Golf, men også til den tredje mest kjøpte bilmodellen på ett år i norsk bilhistorie.
|
Også november ble en sterk måned for ladehybrider. Generelt endte antallet registreringer på 10.031, ned 18,5 prosent sammenliknet med samme måned i fjor og dårligst siden november 2009.
|
En sterk måned for ladehybrider, men elektriske Audi e-tron vant i oktober. Samtidig gikk antallet nye personbiler ned med 10,1 prosent sammenliknet med samme måned i fjor. Totalt rullet 10.479 førstegangsregistrerte personbiler ut på veinettet i forrige måned.
|
11.157 nye biler og registreringsvekst på 5,1 prosent i september. Men måneden handler i hovedsak om Tesla, om elbiler og om dropp i salget av bensinbiler.
|
Uavhengig av at bilsalget i august var ned med 16,9 prosent til 12.073 enheter, kniver Tesla og Volkswagen en intens kamp om å vinne i 2019. Fortsatt leder Tesla både merke- og modellstatistikken, men VW med e-Golf som spydspidd haler innpå og lå som merke ved inngangen til september bare 128 biler bak.
|
Juli ble en bilmåned på det jevne med kamp mellom VW og Toyota om førsteplassen og med Chevrolet Corvette som bruktimportvinner.
|
Elbilene sto for nesten halvparten av alle nyregistreringer i juni. Hver fjerde nye bil i måneden var en Tesla.
|
Toyota tok en «Tesla» i mai, banket konkurrentene sønder og sammen og endte med å utlevere 2048 nye personbiler takket være stor interesse for og god tilgang på nyhetene RAV4 og Corolla.
|
VW Golf fulgte strømmen i april, ble mest registrerte personbil samtidig som ni av ti endte opp med el-varianten.
|
Mars var måneden Tesla feide all tvil til side og med 5315 Model 3 detroniserte alle tidligere ukes- og månedsrekorder i Norge. Elbilandelen endte på 58,4 prosent og sju av ti nye biler kom med ladekabel.
|
VW Golf gikk seirende ut av februar, mens Tesla maktet å gjøre nykommeren Model 3 til den mest registrerte elbilen i en måned med ni prosent bilvekst.
|
Volkswagen er vinneren, VW Golf er igjen på biltoppen, elbilene økte mest og bilvolumet er svakt ned i januar.
|
Overgangen til WLTP og leveringsproblemer for mange av elbilleverandørene forklarer hvorfor antallet nye personbiler falt med 6,8 prosent i fjor. Analytikere spår nedgang også neste år.
|
Nissan Leaf sto igjen som ubestridt vinner da salget i oktober falt med 6,6 prosent til 11.655 biler. 10.375 nye Leaf i år, og det nærmer seg nå 50.000 av dem på norske veier.
|
September ble elbilenes rekordmåned med 45,2 prosent av 10.620 nye personbiler i et marked ned 21,2 prosent.
|
Innføringen av WLTP fra 1. september er den bakenforliggende forklaringen på 14.524 nyregistrerte personbiler og historisk augustrekord. Mye tyder nå på at Nissan Leaf vinner i 2018.
|
Mer enn en av ti nye biler i juli var elektriske Nissan Leaf.
|
Norge sto for 27 prosent av elbilene og 19 prosent av ladehybridene registrert i EU/EFTA-området i april.
|