[]
[] [firmabil.no] []

Firmabil eller bilgodtgjørelse?


Siviløkonom Jan Traaseth,
adm.dir i Toyota Financial Services



På generell basis er egen bil med bilgodtgjørelse en gunstigere ordning enn ren firmabil. Men i praksis vil alltid kjøremønsteret, størrelsen på kompensasjonen for firmabilen (fast bilgodtgjørelse/lønnskompensasjon og lignende) og hva slags biltype du velger avgjøre hva slags bilordning du bør velge.

Til tross for at de fleste firmabilbrukere opplevde en lemping av firmabilskatten da reglene ble lagt om i 2005, er fordelsbeskatningen fortsatt høy sett i relasjon til de faktiske kostnadene med bilholdet.

Du vil ofte oppleve at du ikke bare skattlegges for all privatkjøring, men også det meste av yrkeskjøringen.

Dette illustreres godt ved at den skattbare fordelen for en bil til 361 000 kroner utgjør hele 98 830 kroner, mens de årlige utgiftene for en dieselbil til 361 000 kroner utgjør 103 781 kroner, i følge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (ut fra 20 000 kjørte km i året).

Når vi så vet at bilgodtgjørelse etter statens satser skattefri, taler det for at firmabil er en dyr bilordning. Men så kan det som kjent være forskjell på teori og praksis – du må derfor selv gjøre en kvalifisert vurdering ut fra kjøremønsteret ditt, størrelsen på kompensasjonen du får og biltypen du velger.

Et argument du bør bruke når du forhandler om bilgodtgjørelse arbeidsgiveren din bør kunne akseptere den samme kostnaden med bilgodtgjørelse som ved å holde deg med en firmabil.
 
Men bli likevel ikke overrasket om du skulle møte motstand når du skal forhandle om bilgodtgjørelse. Vår erfaring er nemlig at få firmaer er villige til å betale de ansatte like mye i bilgodtgjørelse som det som det koster å holde firmabiler. Tvert i mot opplever vi at mange får relativt dårlig kompensasjon for bortfall av firmabilen.
 
Derfor kan det likevel lønne seg å velge firmabil, spesielt når man også tar med verdien av komfortfaktorene. Mange som bruker egen bil i jobben får også kun bilgodtgjørelse etter statens satser, og hvis de da samtidig har liten yrkeskjøring, er det nærmest selvsagt at firmabil vil lønne seg.

Kort oppsummert kan vi si at det på generell basis lønner seg å velge egen bil/privatleie med kjøregodtgjørelse:
1.          Når du har lite eller begrenset privatkjøring
2.          Når du har utstrakt yrkeskjøring
3.          Når du greier å forhandle deg frem til en ordning med høy fast bilgodtgjørelse.
4.          Når du har valgt en billigere eller middels dyr bil
 
Litt populistisk kan vi si at er du av typen «sofa-Ola» som trives best hjemme i sofakroken, og ikke har omfattende hjemarbeidskjøring, så vil det lønne seg å velge egen bil/privatleie med kjøregodtgjørelse.
 
Typiske komfortfaktorer med egen bil er at du kan velge bil etter eget behov og ønske, og at du har bil selv om du bytter arbeidsgiver.
Firmabil for ”turbo-Ola”
Firmabil er gunstig hvis du er av typen «turbo-Ola» som bruker bilen svært mye privat, og gjerne har en dyrere firmabil som for eksempel brukes til kjøring av barn til idrettsaktiviteter, til hytta i helgene og ferier, og sågar kanskje en utenlandstur med familien om sommeren.
Dyrere biler er altså relativt sett mer gunstig å ha som firmabil. Dette skyldes hovedsakelig at verdifallet er relativt sett større på dyrere biler, sammenlignet med billigere biler. Samtidig er statens satser for bilgodtgjørelse et fast beløp uavhengig av bilens pris.
Kort oppsummert kan vi si at det på generell basis lønner seg å velge firmabil når du har:
            Dyrere bil
            Utstrakt kjøring hjem–arbeid
            Utstrakt privatkjøring
            Lite yrkeskjøring
            Kun statens satser for yrkeskjøring

Erfaringsmessig vil firmabilbrukere være villig til å betale litt ekstra på grunn av alle komfortfaktorene. Dette dreier seg om fravær av risiko (som for eksempel tap av egenandel og redusert bonus ved skader på egen bil), status, slipper administrasjon, slipper å oppta lån for å kjøpe bil (men det oppnår man også med PrivatLeie), har nøyaktig oversikt over bilkostnaden (skatten), slipper å føre kjørebok (noen unntak), har alltid relativt ny og sikker bil, slipper å ergre seg over riper og mindre skader som for eksempel såkalte ”shopping-bulker.”
Hva med arbeidsgiver?
Også for arbeidsgiver avhenger svaret på hva som lønner seg av firmabil og bilgodtgjørelse, av størrelsen på kompensasjonen for firmabilen, og kjøremønsteret som den ansatte har. Har arbeidsgiver allerede en firmabilordning og vurderer å gå bort fra denne, kan han hevde at de ansatte bør kunne akseptere den samme kostnaden ved å holde egen bil som de pr. i dag har på firmabilen (dvs. skatten). I
midlertid kan det være lurt å gi de ansatte en kompensasjon for bortfall av komfortfaktorer. Likeledes er det selvsagt et viktig moment at de ansatte gjerne har svært forskjellig kjøremønster, noe som vanskeliggjør det å finne en ordning som alle blir fornøyde med. En anbefaling kan være å la de ansatte få et visst beløp i året – uavhengig av de velger firmabil eller egen bil – så oppnår man samtidig å sette et tak på utgiftene knyttet til privatkjøring for de som har firmabil.

Arbeidsgiver bør dessuten alltid ta hensyn til komfortfaktorene; En ren firmabilordning kan gjør det lettere å profilere bilene med reklame og dekor, bilen på veien er uavhengig av brukers privatøkonomi, og den ansatte bruker mindre tid og ressurser på bilbytte. Vi opplever stadig at firmaer tviholder på rene firmabilordninger på grunn av disse komfortfaktorene.
«Ole Brumm løsning»
Enkelte firmaer – som Telenor og Yara – tilbyr ansatte både firmabil og billønn hvis de velger en firmabil med lavt CO2-utslipp, som for eksempel en Toyota Prius. Det er grunn til å anta at stadig flere selskaper vil velge slike løsninger for å motivere de ansatte til å velge lavutslippsbiler, ofte som et ledd i selskapenes miljøsertifiseringsplaner (som ISO14001 og Miljøfyrtårn).
PrivatLeie
Ifølge tall fra Finansieringsselskapenes Forening valgte flere enn 12.000 nordmenn å finansiere bilkjøpet ved hjelp av PrivatLeie (leasing) i 2010. Vi mener PrivatLeie er et produkt som egner seg spesielt godt for deg som bruker egen bil i jobben. Du beholder flere av de samme fordelene som du oppnår ved firmabil, ved at du slipper å ta opp gjeld og at du får svært forutsigbare bilutgifter. Det siste gjør det veldig enkelt å gjøre beregninger på hva slags bilordning som lønner seg. Hovedproblemet når du eier en bil selv er nettopp å finne ut hva bilen koster deg, noe du egentlig ikke finner ut før du har solgt den. På PrivatLeie har du inngått en avtale med forhandleren (i praksis gjør leasingselskapet dette) om at han kjøper tilbake bilen til en gitt sum på et gitt tidspunkt, det mest vanlige er 3 år. Flere aktører tilbyr også PrivatLeie med fastrente. Vurder gjerne kombinasjonen PrivatLeie og bilgodtgjørelse som et alternativ til firmabil.
 
LES VIDERE I SKATTEGUIDEN HER:
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: