[]
[] [firmabil.no] []

Mazda oppgraderer CX-5


Terje Ringen



En for en har Mazda oppgradert sine modeller gjennom året. Nå er turen kommet til SUV-en CX-5.

Den største SUV-en i familien får oppgradert eksteriørdesign og det kommer nye spesialversjoner. I tillegg byr den på nye valgmuligheter med hensyn til komfort- og sikkerhetsutstyr.

Mazda hevder deres nye Skyactiv-Vehicle Architecture gir en evolusjon av ytelser for karosseri, oppheng, støtdemping og seter som øker kjøreglede og komfort samtidig som veistøy er betydelig redusert, spesielt på dårlig vei.

En annen nyvinning på 2022 CX-5 er Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive) som lar føreren velge mellom en rekke ulike kjøremodi tilpasset ulike forhold.

Modeller med firehjulsdrift får muligheten til å velge Off-road modus for bedre kjøreegenskaper på dårlig og glatt underlag.

Den mest iøynefallende endringen på nye CX-5 er ifølge Mazda oppdateringen av eksteriørdesignet. I front får bilen en mer tredimensjonal og kantete utforming av grill og signaturvinge, mens støtfangerne er redesignet både foran og bak.

Front- og baklykter er modernisert gjennom implementeringen av nye, stramme LED-signaturer.

Spesialmodeller
Newground er en spesialmodell som er designet med en aktiv livsstil i tankene. Den kommer med dekorativ understells-beskyttelse på front- og bakfanger samt på dørlistene.

Svarte speilhus og limegrønn dekor i grillen bidrar sammen med spesielle 19-tommers felger til det Mazda omtaler som et maskulint utseende.

Interiøret er eksklusivt for Newground, med seter i en kombinasjon av semsket skinn og tekstil med gjennomgående bruk av limegrønne sømmer og luftedyser.

Homura
Homura er spesialmodellen for dem som ønsker en enda sportsligere CX-5. Eksteriøret skiller seg ut ved at grillen og signaturvingen kommer i blank svart istedenfor krom.

I tillegg er nedre del av støtfangere, hjulbuer og sidespeil lakkert i en blank svart finish. 19-tommere og rød styling i grillen forsterker det sportslige uttrykket.

Innvendig er Homura utstyrt med svart interiør i kunstskinn med utstrakt bruk av røde sømmer på seter, ratt, girspak og dørpaneler.

Toppmodellen Signature
Signature er som tidligere toppmodellen i CX-5 programmet. For første gang blir denne nå tilgjengelig som hellakkert fra fabrikk.

Signature kjennetegnes for øvrig av en rekke eksklusive elementer slik som 19-tommers høyglansfelger, svart innertak, dashboard-paneler i japansk treverk, LED interiørbelysning og seter som er trukket i brunt nappaskinn.

Flere muligheter
I forbindelse med lanseringen av 2022 CX-5 innfører Mazda et nytt modellprogram og en rekke nye tilvalg og pakker i tillegg til de nye spesialmodellene.

– Vi åpner nå for langt flere valgmuligheter enn tidligere og gir dermed våre kunder mulighet for å individualisere sin CX-5 i større grad enn før. Den oppgraderte CX-5 blir tilgjengelig i 32 ulike motor- og utstyrskonfigurasjoner mot 11 ulike varianter tidligere, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR- & produktsjef i Mazda Motor Norge.

Bensin og diesel
Motorprogrammet forblir uendret fra dagens utvalg. Kunder kan velge mellom Mazdas 2.0 Skyactiv G bensin motor (FWD og AWD), 2.5 Skyactiv G (AWD) og 2.2 Skyactiv D (FWD og AWD). Kun automatgir tilgjengelig i Norge. Ingen hybridløsning i sikte.

Sikkerhetspakken utvides med introduksjonen av kø-assistent Cruise & Traffic Support (CTS). Systemet bistår sjåføren med å kontrollere akselerasjon, brems og styring ved køkjøring (hastigheter under 60 km/t).

I tillegg er det adaptive fjernlyssystemet (ALH) oppdatert for å gi enda mer finmasket lysfiltrering.

I Norge har Mazda CX-5 vært en storselger siden introduksjonen i 2012. Totalt er over 20.000 eksemplarer registrert på norske skilter, fordelt på første og andre generasjon.

De siste årene har modellen lidd av at den ikke tilbys med elektrifisert drivlinje, så hittil i år er det ifølge OFV www.ofv.no kun registrert 299 nye CX-5 mens det i 2019 ble registrert 1116 eksemplarer.

Produksjonen av nye CX-5 starter i løpet av høsten, og de første bilene forventes til Norge i januar. Norske priser er foreløpig ikke klare.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: