[]
[] [firmabil.no] []

Ferdig bil rett fra hylla


Jon Winding-Sørensen



Det vil bli stadig enklere å bli en Henry Ford. En person som setter sitt eget navn på den bilen han ønsker å erobre markedet med.

Med elbilen er det plutselig ikke noen kunst å lage bra bil lenger.

Og med moderne trafikk og reguleringer i alle bauger og ender, er det som mange fremdeles kaller en bra bil, nesten helt irrelevant.

Dette er nok også grunnen til at vi ser stadig flere av dem vi tidligere kalte underleverandører, nå henter frem produkter som er nesten komplette biler, eller i hvert fall modul-enheter som enkelt kan knipses sammen på Kinderegg-maner, til komplette biler.

Bosch er borti flere av disse prosjektene, et israelsk firma som heter REE har sitt elektriske skateboard klart. Hino er blant dem som har kjøpt det – de skal bare sette en mellomtung distribusjonsbil oppå.

Og nå kommer to gode, gamle navn på banen med det samme opplegget.

Williams kjemper kanskje ganske fortvilet for å høste poeng i Formel 1-sirkuset, men filialen, Williams Advanced Engineering, jobber seg fra den ene vellykkede stor-jobben til den andre.

Her har de slått seg sammen med gamle Italdesign, som nå eies av Audi.

Sammen har italienere og engelskmenn utviklet en batterielektrisk plattform som skal tilbys brukere som et nøkkel-i-døra-ferdig prosjekt.

Det som er litt annerledes med dette forslaget enn andre, tilsvarende, er at her er ikke plattformen en selvstendig enhet. Batteriene er ikke bare plassert i rammen, men er også integrert i karosseristrukturen.

Det gjør dem selvfølgelig litt mer kompliserte, men Williams sier at det gir dem suverene muligheter til å bestemme layouten for selve bilen.

Det er selvfølgelig her Italdesign kommer inn i bildet, for å styre kunden i riktig retning når det gjelder karosseriet.

EVX kaller de to prosjektet sitt, og de sier at det er ideelt når man snakker om fra 500 til 100.000 enheter i året. Og at det er like velegnet til GT-biler som til crossovere og sedaner.

Dyrr Ardash, ansvarlig for forretningsutvikling hos WAE, sier at de to selskapene har mengder av erfaring på dette området og er i stand til å få frem en EV-plattform som er overlegen både i ytelse og i verdi for kundene.

Strukturen er beregnet på batteripakker fra 104 til 120 kWt, men det er plass for inntil 160 kWt dersom 1000 km rekkevidde er et viktig poeng.

Batteristyringen kommer med masse erfaring fra Formula E og Extreme E, der Williams er en solid underleverandør og deltaker.

EVX kan utstyres med to, tre eller fire motorer fra flere forskjellige leverandører. Den kraftigste kombinasjonen vil lande på 1341 hestekrefter. Til den hører en nulltilhundre på 2,4.

De to kompanjongene kan tilby en rekke av de tilhørende produktene dersom du vil begynne å bygge dine egne biler. Italdesign har sågar kapasitet til å bygge 500 biler i året, dersom du ikke engang orker bygge din egen fabrikk.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: