[]
[] [firmabil.no] []

Flere Ford-aktiviteter på vare


Jon Winding-Sørensen
Foto: Ford



Ford er beundringsverdig aktiv på varebiler, og en av de få som klarer seg selv.

Ikke helt seg selv riktignok: nå er det bare nesten seg selv, etter omfattende samarbeidsavtaler med Volkswagen, men det ferskeste utspillet høres igjen veldig selvstendig ut.

Nå skal de investere 300 millioner dollars i den gamle fabrikken sin i Craiova, Romania, for å få frem en ny linje liten varebil. Den skal være klar i 2023. Året etter har vi en elektrisk versjon av den.

Den ligger dermed åpenbart tett på Fords elektrifiseringsprogram. De har sagt at alle deres varebiler skal være 100 prosent null-utslipps ‘kapable’ i 2024. Med andre ord alle forbrenningsmotor-modellene skal også ha en parallell batterielektrisk versjon.

Craiova vil dermed bli den tredje fabrikken i Europa som skal bygge batterielektrisk for Ford, etter Köln og Kocaeli, Tyrkia. Også den etter hvert selvstendige Sollers-fabrikken i Russland skal bygge elektrisk Transit, med deler fra Tyrkia.

I sin melding har ikke Ford sagt hvor stor den nye modellen skal bli, men siden de sier ‘liten’ er det sannsynlig at dette blir den nye Transit Courier-avløseren.

Ford har for lengst bekreftet at den nye Transit Custom skal bygges i Tyrkia på en linje der Volkswagens neste Transporter bygges parallelt.

Det er også kjent at den neste Transit Connect skal dele plattform med den kommende VW Caddy og at den skal bygges i Poznan, Polen. 

Kanskje blir det etterfølgeren til dagens Transit Courier i Craiova, da.

Man regner med at den også vil  komme som personbil.

FUN FACT

  • Bilfabrikken i Craiova ble etablert  i 1976 i samarbeid med Citroën som bygde Axel der under merkenavnet Olcit.
  • Etter at Citroën trakk seg ut rykket Daewoo inn, men fabrikken kom i en skikkelig skis da GM sluttet å selge Daewooer som Chevrolet i Europa.
  • Staten gikk inn, og i 2008 kom Ford og overtok det hele. 
  • Den siste meldingen om stor utvidelse stammer fra 2011, den sa at B-Max skulle produseres der – i tillegg til en small-segment modell, ‘foreløpig uten navn’
  • Kanskje det er den som skal kommer nå?

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: