[]
[] [firmabil.no] []

Et kvart århundre med kjøreglede


Terje Ringen og Jon Winding-Sørensen



Porsche markerer at det er 25 år siden den kompakte sportsbilen startet en ny tidsregning for selskapet.

Boxster 25 years har en del spesielle detaljer og skal bygges i et begrenset opplag på 1250 eksemplarer som det garantert blir rift om.

Boxster debuterte som konsept på Detroit-utstillingen i 1993, og responsen var så positiv at Porsche besluttet å sette bilen i produksjon. Det skjedde i 1996, og dermed har de nå en unnskyldning for å lage en spesialutgave.

At det er solgt 357.000 Boxstere gjennom de 25 årene bekrefter at Porsche traff spikeren på hodet med sin «øko-modell» som siden også har dannet grunnlag for broren med tak – Cayman.

Jubileumsbilen er basert på 718 Boxster GTS utstyrt med en 4,0-liters boxermotor med 400 hestekrefter som garanterer festlige kjøreegenskaper – spesielt når den sitter bak ryggen til sjåføren. Velg mellom 6-trinns manuell eller 7-trinns PDK girkasse.

Den henter inspirasjon fra det originale konseptet gjennom kopperfargen på luftinntakene i fronten og på sidene og er behørig utstyrt med 25-årslogoer. Felgene er 5-ekers 20-tommere i totone-lakk.

Som første Boxster tilbys også jubileumsutgaven i GT Silver Metallic, men du kan også få den i sort eller hvit metallic. Andre eksteriørdetaljer er alu-look tanklokk, sportseksosanlegg i høyglans aluminium og sort ramme rundt frontruta.

Interiøret er utført i Bordeaux-rødt skinn under en rød kalesje, også som konseptet. Syns du det blir litt spesielt, så får du begge deler i sort som alternativ. Standard er elektrisk justerbare seter, oppvarmet ratt og dekor i børstet aluminium.

Standardutstyret inkluderer videre justerbare dempere (kan senkes med 10 mm), Sport Chrono-pakke med digital og analog stoppeklokke, mekanisk differensialbrems med «torque vectoring».

PS!
Nå begynner historien for alvor, for kollega Jon Winding-Sørensen fikk snusen i at jeg skrev denne saken, og det skal jeg si ga vann på mølla. Vi tar et pausebilde før Jons erindring av hva som skjedde for noenogtyve år siden – med andre ord fortsetter saken:

Helt utrolig at det tok tre år før den kom i produksjon. Konseptbilen i 1993 var nesten fullstendig uendret da den dukket opp i endelig produksjonsutgave. 

Jeg vet ikke hva slags historier Porsche spinner om dette ikonet nå, utviklet i California av kjente superstjerner blant designerne, men sannheten er jo at prosjekt 896 var et helt vanlig utviklingsprosjekt i Weissach – men samtidig uvanlig fordi Porsche holdt på å daue.

De solgte 50.000 biler i året på 80-tallet (dette tar jeg rett ut av hue) og var nede på 14.000 eller no’ i 93. Denne måtte i produksjon og det måtte skje rasjonelt – noe Porsche ikke akkurat var da.

Så han ferske sjefen da – skriver han i boka si – Wendelin Wiedeking (han som fikk sparken fordi han hadde plotta med noen fra Porsche-familien om å kuppe hele Volkswagen – en mesterlig fyr, men det er alltid seierherrene som skriver historien) fikk Toyota til å rydde opp i produksjonen – og samtidig fikk han satt i gang utviklingen av 996 sammen med 896 og sparte vanvittig mye på det også.

I dag sier folk at det var Cayenne som reddet Porsche (eller i hvert fall fikk sparket den skikkelig inn i en moderne tid). Men hadde det ikke vært for 896 – eller 718 som den ble hetende, hadde det ikke vært noe Cayenne.

Jo, det var det jeg skulle si, han som har æren for eksteriøret heter Hans-Jürgen Wöhler som utviklet dette lille vidunderet i den vanlige designavdelingen under designsjefen Harm Lagaay. Ikke noe skunk works eller eksterne konsulenter eller annen rommantikk. For alt jeg vet er Wöhler hos Porsche den dag i dag.  Han var i hvert fall sjef for SUV-linjene sist jeg var borti’n.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: